4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Swot - analys.
Advertisements

Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Centrala innehåll och kunskapskrav
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Marknadsföring Kap 7 Strategisk planering
Grundkurs i marknadsföring
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Block 4: Att driva företag
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Centrala innehåll och kunskapskrav
Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
Intressenter OL108A.
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
5. Ekonomins grunder Vad är ekonomi ? Behoven är större än resurserna
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
marknadsförarens verktygslåda
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Interna och externa resurser Möjligheter och begränsningar
Av: Mikael, Arvid, Daniel, Pontus, Michael
MARKNADSANALYS EN STUDIE AV ELVA AB:S MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI.
Reseproduktion och försäljning
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
custice . fakta . presentation
Föreläsning
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Hybrid av: Restaurang, Saluhall & Livsmedelsbutik.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Kap 10 Marknad för turism •
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
BNP i fasta priser.
Marknadsföring av turism
Mallar svenska.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
Vilken bransch? En bransch 3
Marknadsföringens källor
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Sälja en produkt eller tjänst
(Företagsnamn) SWOT-analys
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
[Produktnamn] Marknadsplan
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Presentationens avskrift:

4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl Kap 4: Nulägesanalys Med en nulägesanalys skaffar vi underlag från marknaden bl a för att kunna sätta upp mål. 4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl

Hur ser det ut på marknaden, när det gäller kundbehov konkurrenterna Kap 4: Nulägesanalys Hur ser det ut på marknaden, när det gäller kundbehov konkurrenterna produkterna leverantörerna resurserna omvärlden? 4. Nulägesanalys

Behov förekommer på olika nivåer utifrån vad kunderna prioriterar. Kap 4: Kundbehov Att marknadsföra en produkt handlar i grunden om att uppfylla ett behov på marknaden. Behov förekommer på olika nivåer utifrån vad kunderna prioriterar. 4. Nulägesanalys

Kap 4: Kundbehov Maslows behovstrappa: 4. Nulägesanalys

Kap 4: Konkurrenterna Även konkurrens finns på olika nivåer: Behov; musikfestival eller semesterresa i sommar? Produktområde; köksmöbler i gediget trämaterial eller enklare lösningar? Marknadssegment; Volvo V70 eller VW Passat till småbarnsfamiljen? 4. Nulägesanalys

Kap 4: Konkurrenterna I en konkurrentanalys tittar vi på: Vilka är våra konkurrenter? Hur uppfattar kunderna dem? Vilka resurser förfogar de över? 4. Nulägesanalys

Kap 4: Produkterna Varje vara eller tjänst kan beskrivas i tre delar: Kärnprodukt; den fysiska varan eller tjänsten som erbjuds Kringprodukt; varor/tjänster som kompletterar kärnprodukten Metaprodukt; de associationer och värderingar kärnprodukten för med sig 4. Nulägesanalys

Kap 4: Produkterna Hur påverkas produkternas livslängd på marknaden? Av kundernas behov Av konkurrenternas produktutveckling Av omvärldens förändring (t ex trender, globalisering, politik och teknikskiften) 4. Nulägesanalys

Kap 4: Produkterna Produktlivscykelns fem stadier: Produktutveckling Introduktion Utveckling Mognad Nedgång 4. Nulägesanalys

Kap 4: Produktlivscykeln 4. Nulägesanalys

Kap 4: Leverantörerna Ett företag väljer inköpsstrategi utifrån sortiment profil/varumärke bransch 4. Nulägesanalys

Kap 4: Leverantörerna Inköpsprocessens delar: 1) Kravspecifikation 2) Anbudsbegäran 3) Utvärdering 4) Analys 5) Beställning 6) Uppföljning 4. Nulägesanalys

Kap 4: Resurserna Ekonomi ≈ hushållning med begränsade resurser Tre slags resurser finns i alla företag: mänskliga; arbetskraft, kunnande, kompetens, idérikedom tekniska; t ex lokaler, maskiner, datorer, fordon ekonomiska; eget kapital, främmande kapital 4. Nulägesanalys

Kap 4: Omvärlden Syftet är att upptäcka tendenser trender förändringar 4. Nulägesanalys

Faktorer för verksamheten Kap 4: SWOT-analys   Goda Faktorer för verksamheten Skadliga Interna egenskaper Styrkor Strengths Svagheter Weaknesses Externa Möjligheter Opportunities Hot Threats 4. Nulägesanalys

Kap 4: SWOT-analys Ger underlag att bedöma bl a företagets affärsidé företagets prisstrategi, sortiment, varumärke och resurser framtida förändringar hos kunder, konkurrenter och leverantörer trender politiska beslut 4. Nulägesanalys