HLT Hälsa Lärande Trygghet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Nu sätter vi fokus på dem som utsätts för våld i nära relation Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten.
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Programområde Personer med funktionsnedsättning
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Samordnad individuell plan
Närvårdssamverkan Csadadas Asdas Ksaldjaksld Saldöksaldö Närvårdssamverkan Södra Älvsborg.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Behov av habilitering och rehabilitering
Så planerar och samverkar vi bättre för våra mest sjuka äldre
LÄNSLEDNING VÄLFÄRD Presentationen ger en bild av:
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
SAMVERKANSPLAN - östra Norrbotten
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Vägar till en jämlik hälsa
Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa
Tidiga insatser för barn i förskolan
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Samordnad individuell plan (SIP)
Samordnad Individuell Plan
Överenskommelse om samordning kring barn
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Samordnad Individuell Plan
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Gävleborg/Hudiksvall
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
HLT HälsaLärandeTrygghet Vart ska jag vända mig om jag är barn – ungdom, förälder eller närstående?
Vårdsamverkan barn och unga
PSYNK- projektet Samverkan för barn och ungas psykiska hälsa 1 april 2015 Jessica Lindskog Processledare PSYNK-projektet.
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
Nämndplan 2015.
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Barn- och utbildningsförvaltningen, Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Kultur- och fritidsförvaltningen och.
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Ny Remissrutin till BUP
Utvecklingsledare, Vårdsamverkan Fyrbodal
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Utvidgad SIP Samordnad individuell plan
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Samordnad utveckling för god och nära vård
Lagen om samverkan vid utskrivning från slutenvård (SVU)
Överenskommelse inom området psykisk hälsa 2019
Presentationens avskrift:

HLT Hälsa Lärande Trygghet

När ett barn eller familj har ett problem……… Vad är första linjen?

Vad menas med första linjen? Den eller de funktioner eller verksamheter som har i uppgift att först ta emot ett barn, ungdom eller dess familj som söker hjälp för ett problem - vare sig problemet har medicinska, psykosociala eller pedagogiska orsaker. En välfungerande första linje bör: ge vinster för barn och unga och deras familjer genom att erbjuda tidiga insatser och därmed förhindra utveckling av allvarlig problematik, samt avlasta specialistnivån för att möjliggöra ökad tillgänglighet samt utvecklad spetskompetens på denna nivå.

Styrgrupp HLT Holmsund/Obbola HLT Ersboda HLT Mariehem HLT Teg - Landstinget Skola Elevhälsa Socialtjänst HLT Holmsund/Obbola HLT Ersboda HLT Mariehem HLT Teg Ledningsgrupp Landsting Skola Elevhälsa Socialtjänst Ledningsgrupp Landsting Skola Elevhälsa socialtjänst Ledningsgrupp Landsting Skola Elevhälsa socialtjänst Ledningsgrupp Landsting Skola Elevhälsa socialtjänst HLT-möte Socialtjänst Skola Elevhälsa Hälsocentral HLT-möte Socialtjänst Skola Elevhälsa Hälsocentral HLT-möte Socialtjänst Skola Elevhälsa Hälsocentral HLT-möte Socialtjänst Skola Elevhälsa Hälsocentral

STYRGRUPPEN: Övergripande mål: Alla barn ska uppnå bästa möjliga hälsa och ha tillgång till hälso- och sjukvård när de behöver det. Alla barn och elever ska utifrån sina egna förutsättningar kunna utvecklas så långt som möjligt enligt förskolans och grundskolans mål   Alla barn ska känna trygghet i hem, skola och fritid Samverkansmål: Genom synkronisering mellan för och grundskola, elevhälsa, IFO unga och hälsocentral ska barn 0-16 år och deras familjer, få så tidigt stöd som möjligt för att uppnå de övergripande målen och för att behov av mer omfattande insatser senare minskar.

Gemensamma mål för första linjen i samverkan Barn skall lämna grundskolan med minst godkända betyg i alla ämnen. Barn i åk 3 kan läsa, skriva och har grundläggande kunskaper i matematik. Barn upplever inte kränkande särbehandling och diskriminering. Barn har tillit till viktiga vuxna Barn och familj i behov av stöd får kontakt med någon av aktörerna på området inom 7 dagar, akut behov samma dag. Antalet besök till landstingets specialistnivå minskar. Inom socialtjänsten är förhållandet mellan antalet anmälningar och antalet ansökningar förändrat till förmån för fler ansökningar.  

Genom att Barn och familjer i behov av stöd från flera aktörer ska ha en samordnad individuell plan. Samordnad individuell plan (SIP) ska upprättas inom 30 dagar från det att någon av aktörerna aktualiserat behovet av samverkan.   Barn och deras familjer görs delaktiga i de insatser som erbjuds i samverkan  Barn och deras familjer är nöjda med insatsen och resultaten av samverkan.  

Uppföljning och mätning SDQ genomförs för de barn som aktualiseras för samverkan, för att bedöma barnets styrkor och svagheter och följa upp resultaten av insatserna. SDQ ska genomföras inför samverkansmötet och i samband med avslut av samverkansinsats eller minst var sjätte månad. ORS/SRS mäter förändring i resultat samt nöjdhet delaktighet