Ledarskap.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Vad är studiehandledning?
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Aktör / Struktur.
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
”Existensen föregår essensen!”
Ledarskap och arbetsliv
Hur kan man förstå och definiera psykosocial arbetsmiljö?
En reviderad läroplan för förskolan
Lärargnäll måste ersättas
Organisationskultur, makt och konflikt
HR perspektivet.
Socialpsykologi.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Tillgänglighets- uppdraget
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Att få rätt saker att hända
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Behovsanpassat ledarskap
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Kommunikation och samspel
FÖRÄNDRINGAR.
Ledarskap.
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Föreläsning 1 Vad är ledarskap?
Klipp: olika människosyn
JOBBET SOM FRISKFAKTOR Alltid varit betydelsefullt..... yrkesstolthet haft mening... men de psykosociala verksamhetsfrågorna har ändrat karaktär.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Respekten för människan
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
PLIKTBARN LUSTBARN.
Man lär så länge man lever
Samhällets ojämlikhet
Personalpolitisk inriktning
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Politisk Geografi.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Hälsofrämjande ledarskap
Enig ledning som skickar samma signaler
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Coaching.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Heby kommuns kvalitetspolicy
HR-perspektivet den tidiga Human Relationsrörelsens forskning
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Förhållningssätten.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Normer i idrotten - hur vi kan få syn på och utmana dem
Presentationens avskrift:

Ledarskap

SYN PÅ BARNET/MÄNNISKAN Den ansvarslösa människan: (Smith, Skinner) Genomsnittsmänniskan: - har en medfödd ovilja till arbete och vill helst undvika det. - måste därför tvingas, kontrolleras, styras eller hotas med straff för att de uppställda målen ska uppfyllas. - föredrar att styras för att slippa ta eget ansvar. - har relativt små ambitioner och vill framför allt ha ekonomisk och materiell belöning Konsekvenser för pedagogrollen: - ge order - kontrollera - berömma eller klandra

Den sociala människan (Mayo, Rogers) Genomsnittsmänniskan: - är först och främst motiverad av sociala behov och får sin grundläggande känsla av identitet i samspelet med andra. - ser mkt liten mening i hårt rationaliserat arbete, de sociala kontakterna betyder mera. - är mer mottaglig för påverkan från en ledning som förmår uppfylla grundläggande sociala behov och strävan att bli accepterad. Konsekvenser för pedagogrollen: - tillåta känslor och behov - ge ramar, men inom dessa frihet - underlätta och stödja - använda kollektiva arbetsformer

Den självförverkligande människan: (Maslow, Erik Homburger Eriksson) Genomsnittsmänniskan: - upplever arbete och ansträngning som något naturligt - upplever däremot inte yttre kontroll och hot om straff som ngn djupare drivkraft - vill i stället utöva självstyrning och självkontroll för att nå mål som hon är engagerad i - är i stånd att inte bara acceptera utan söker också ansvar Konsekvenser för pedagogrollen: - fungera som katalysator och handledare - stödja och stimulera - ge självbestämmande - förvänta sig medansvar

PLIKTBARN LUSTBARN

Pedagogrollen förändrats Ledare Pedagogrollen förändrats Sakorienterad Relationsorienterad

Redskap i ett relationsinriktat ledarskap

(Dahlgren& Östling Dahlgren) Att skapa nytt och bättre Att söka nya erfarenheter berika språk o begrepp Att tillämpa det man lärt sig i nya sammanhang Att bearbeta det man lärt sig och bygga vidare Att återge det man lärt sig KUNSKAPSTRAPPAN (Dahlgren& Östling Dahlgren)

Skolans verklighet är komplicerad och samhället har gett skolan ett flerdimensionellt uppdrag Fostra (Socialisera) Sortera Förvara Utbilda (Bilda)

FRÅN TILL Regelstyrning Målstyrning Centralisering Decentralisering Myndighet Service

Kompletterar varandra Konkurrerar med varandra Skolans styrsystem Kompletterar varandra Kompenserar varandra Konkurrerar med varandra I konflikt med varandra ? ?

Statligt uppdrag J u r i d i s k Kommunalt uppdrag Ekonomisk I d e o l o g i s k Ut värdering Kommunalt uppdrag

Det finns ingenting så svårt att ta itu med ingenting så vanskligt att leda ingenting så osäkert i framgång som att söka efter en ny tingens ordning Den som förändrar får nämligen som motståndare alla dem som lyckats väl i de gamla spåren. Och endast ljumma förespråkare i de som kan tänkas fungera i de nya. Machiavelli (1467 –1527)

Ledare:. Ett socialpsykologiskt. begrepp. Anger hur Ledare: Ett socialpsykologiskt begrepp. Anger hur mycket inflytande en individ har över andra Chef: Den formella befattningen

Strukturvariabler: Styrsystem Org ramar Fysisk miljö Huvuduppgift Sammansättning av personal; antal, kön, ålder …. Utbildning Tidsmässiga ramar Typ av område Skolans storlek och skolkod Antal elever Vilka elever? Omgivningens syn på verksamheten Fysisk miljö Ekonomiska ramar Uppdraget Grad av självstyre …..

Processsvariabler: Interaktion Kommunikation Information Beslutsfattande Människosyn i organisationen Kunskapssyn i organisationen Rolltagande Kontinuitet/diskontinuitet I personalgruppen Normsystem Pedagogernas ledarskap Mötesformer Statusgraderingar

LEDARSKAP: 1.Klassisk organisationsteori och ledarskap Ledaren är född med ledaregenskaper. Ledaren når fram till nya och bättre lösningar än genomsnittsmedarbetaren. Ledaren som centrum och konfliktlösare. Betoning av uppgifter. Studerar ledarens betydelse för organisationen

2. Humanistiska perspektivet Ledaren anpassar sitt ledarskap utifrån roller i gruppen, samspel mln grupper. Prioritering av relationer Studerar ledarskapets betydelse för personlig utveckling och mellanmänskliga relationer 3. Politiska perspektivet Fördelning av makt. Spridning av ledarfunktioner inom organisationen. Demokratiseringsprocesser

Olika typer av makt: 1. Belöning - lön - befodran - erkännande 2. Bestraffning - makt baserad på rädsla och möjligheten att orsaka negativa konsekvenser 3. Legitim makt - bygger på position i den sociala strukturen. Vi underordnar oss när vi uppfattar makten som legitim.

4. Referensmakt - baseras på maktutövarens attraktionsförmåga. 5. Expertmakt - då vi uppfattar att någon har större erfarenhet inom ett område. 6. Informationsmakt - bygger på tillgång till information, som är värdefull och efterfrågad för andra. 7. Konnektionsmakt - goda förbindelser med inflytelserika och viktiga personer

Maktbaser på olika mognadsnivåer Kunskap Information Legitimitet Relationer Belöning Förbindelser Bestraffning

4. Systemperspektivet Managerial Grid Situationsanpassat ledarskap. 5. Salutogena ledarskapet

Situationsanpassat ledarskap Relations-orientering Uppgift-orientering

Relations-inriktning Förnyelse- inriktning Uppgifts- inriktning