Paradigm “Mönster” eller “modell” som styr hur vi tänker om och upplever en företeelse. Det som är “omöjligt” i ett paradigm är kanske möjligt i ett annat.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Gymnasiearbetet p..
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Barn, ungdomar och föräldrar på Internet. ”Internet är inte vår tids inferno utan vårt nya församlingshem” Natalia Kazmierska.
Att kläcka och vaska idéer
Solanderskolan presenterar
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Huru vi for västerled för att finna att datorn blott är ett verktyg och att lärandets heliga Graal funnits inom räckhåll hela tiden.
WORKSHOP MED IPAD OCH APPAR
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Sara Sjölund Gymnasielärare i Engelska och datorkunskap
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
VART SKA VI…?.
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Läroplansträff Välkomna.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Teknikmedierad student-lärarinteraktion i högskolekurser Enkäten genomförs som en del i ett projekt som syftar till att inventera ”nya” distansutbildningspraktiker,
Nya förutsättningar för lärande
Demokrati och hur Sverige styrs
Sociala medier och YouTube. ”Internet är inte vår tids inferno utan vårt nya församlingshem” Natalia Kazmierska.
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Informationssökningsprocessen:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Upplägget av delkursen massmedia:
UPPGIFT: ATT TÄNKA PÅ: Ni ska med hjälp av Musikvideo1, 2 eller ljudinstallation skapa en trailer utifrån valda tekniker under året. Arbeta i grupp två.
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord +
En guide för arbeten i SO
”Skolarea”/”skolportal” kommunikation mellan hem och skola
Göran Svanelid.
1-7 lärare SV/SO i åk 3 It-inspiratör 1 dag/v Mamma och fru
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
ASTRONOMI.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elevens val Tomaslundsskolan Vt. 10.
Att söka information och bli källkritisk
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
Ungdomarnas medieanvändning
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Presentationens avskrift:

Den transmediala skolan i det nya utbildningsparadigmet Dan Frendin gymnasielärare naturkunskap och hållbar utveckling Stagneliusskolan i Kalmar

Paradigm “Mönster” eller “modell” som styr hur vi tänker om och upplever en företeelse. Det som är “omöjligt” i ett paradigm är kanske möjligt i ett annat.

Paradigmskiften Nya utbildningsparadigmet Nya radioparadigmet Nya kulturparadigmet Digitala utvecklingen Hållbar utveckling När dessa samverkar öppnas nya möjligheter

Gamla utbildningsparadigmet: Genomgång av ett stycke i läroboken Eleverna arbetar med instuderingsfrågor Genomgång av instuderingsfrågor Genomgång av nytt stycke i läroboken osv Labbar som kompletterar Prov (där 50% rätt är godkänt)

Tankar om prov: 1. 50 % rätt är godkänt. Var i samhället gäller det? 2. I vilket jobb ska man lösa problem utan att samarbeta med andra, inte titta i böcker eller andra media och inte använda internet?

Hur förbereder vi eleverna bäst för vårt nutida och framtida samhälle?

Så en dag 2010: Ett föredrag som för alltid ändrade min syn på vad utbildning är och kan vara. http://flexspan.blogspot.se/

Vi började med att lära oss 10 olika digitala verktyg: 1. Netvibes - hålla reda på RSS flöden 2. Diigo - social bokmärkessamlare 3. Google Drive - kollaborativt skrivande 4. Symbalo - länksamlare 5. Stumbleupon - hitta internetsidor i olika ämnen

Vi började med att lära oss 10 olika digitala verktyg: 6. Facebook - kommunikation, omvärldsbev. 7. Twitter - kommunikation, omvärldsbev. 8. I´ts learning - lärplattform 9. Blogger - bloggverktyg 10. iTools - sökverktyg

Föredragsserie på AV Media Linn Gustavsson: "Jakten på den perfekta lektionen" Kristina Alexandersson: "Bli en webstjärna med creative commons" Helena Kvarnsell: "Den digitala naturkunskapen/NO undervisningen" Per Falk: "Naturkunskap i ett digitalt ekosystem"

SSI Socioscientific issues Etiska dilemman med både samhällsvetenskaplig och naturvetenskaplig anknytning. Eleverna lär sig tillsammans genom en lärprocess som till stor del är elevaktiv. Kurs övergick i forskningsprojekt

Digitalt Ekosystem PEDAGOGIK

Symbaloo Diigo Blogger Tumblr Wordpress iTools Bibliotekets databaser Wolfram Alpha Pearl-trees Stumbleupon Scoop.it Netvibes Bloggar RSS flöden Bokmärkes- bibliotek Sökfunktioner Wikipedia YouTube Sveriges Radio ÖPPNA LÄRRESURSER INFORMATION FAKTA Twitter Facebook Google+ Skype "Personal learning network" (PLN) "Personal learning environment "(PLE) AV Media UR SvT SAMARBETE PRESENTATION iMovie Garageband Lärplattform Google site Word Pages Exel Numbers it´s learning Google Drive PPT Keynote Prezi

Hur min undervisning förändrats: från enskilda studier till kollaborativt lärande. från lärobok till öppna lärresurser. Från föreläsning till flipped classroom från prov till loggbok och andra alternativa examinationsformer. från att plugga fakta till att lösa etiska dilemman. från att utbilda "naturvetare" till elever med ett "journalistiskt" förhållande till kunskap

"Journalistiskt" förhållningssätt till kunskap Få kunskap ur flera källor Få kunskap genom att t.ex. intervjua Utveckla ett källkritiskt förhållningssätt Bli allmänbildade samhällsmedborgare Försöka hitta "relevansen" i det vi studerar Har lett vidare till ett autentiskt förhållningssätt till utbildning

Kollaborativt lärande i Naturkunskap 1b Genom basgrupper (4 - 5 elever) SSI och autenticitet Exempel på arbetsområden och alternativa examinationer: Hälsoundersökning bland ungdomar på skolan. Rollspel om genmodifierade organismer Frågor killar - tjejer, “sex sidor om sex” och etiska dilemman i sex och samlevnad Skapa samhällen på öar i Östersjön. Hållbart Fredriksskans - ett verkligt samhällsprojekt Digitala verktyg: Google Drive, Facebook och öppna lärresurser.

Frågor för att utveckla etiska dilemman 1. Vilken fakta behöver ni ta reda på? a) biologiskt b) samhälle (lagstiftning, sjukvård, socialt, ekonomiskt mm) c) finns det någon norm i samhället vad gäller frågan? d) övrigt 2. Vilka olika perspektiv har frågan? Skriv hur de inblandade och samhället kan ställa sig till frågan. 3. Finns det några målkonflikter? 4. Ge förslag hur det etiska dilemmat skall lösas.

Exempel på alternativ examination med Google drive 1. I loggboken kan man lägga in frågor som de får utveckla under hela kursens gång. Exempel: Hur kan du lägga upp en hälsosam livstil i ditt liv? Under en lektion skriver de grundtexten. Sen får de utveckla det och lägga till fram till 30 maj.

Exempel på alternativ examination med Google drive 2. Låt eleverna svara på några utredande frågor på en lektion. Exempel: Hur kommer området runt skolan påverka och påverkas av växthuseffekten inom 100 år? När man kommer hem får man titta igenom sitt svar och kommentera det som man skrivet. Kommentarer görs i annan färg.

Upplägg av Naturkunskap 2 Upplagd som dataspelet “Spore” med 4 faser av universum och livets utveckling Varje fas har minst en individuell och en gruppexamination Varje examination är olik varandra och sker genom olika media; transmedialt

Exempel på examinationsformer Muntlig utan bilder Muntlig med bilder Skriftlig labbrapport Podcast Inspelad keynote med egna bilder Wikipediaartikel Publicera fakta på en Googlesite Blogg Argumenterande uppsats

Hur lär sig eleverna ? Bild: Dan Frendin

Öppna lärresurser Wikipedia - "Skapa en bok" funktionen Internet - iTools - Hitta tre oberoende källor Radioprogram - Tillhört Vetenskapsradion Klotet "storredaktion" på facebook. - Ligga med P3 UR via AV Media

Öppna lärresurser UMO på nätet RFSU:s hemsida SvT Olika myndigheter och organisationers hemsidor.

Öppna lärresurser YouTube TED forskning.se Specifika sidor: Becoming human Genographic project Genteknik, kloning och stamceller

Tankar om min undervisning http://dfrendin.com/

Den transmediala skolan

Dan Frendin Lärare i Naturkunskap och hållbart samhälle Kalmarsunds gymnasieförbund “ “Att sortera ljudfiler är en ny arbetsuppgift för mig som lärare”

Jason Ohler

5 megatrender som kommer påverka utbildning “Big data” Förstärkt verklighet Semantiska webben Olika teknik till olika behov Transmedia

Spel som gör att människor agerar i verkligheten för en bättre värld

Transmedia - ett akademiskt ämne Henry Jenkins University of southern California

Transmedia - sammanfattning En “berättelse” berättas genom flera olika medier. Berättelsen påverkas av det media den berättas i. Mottagaren har möjlighet att vara medskapande på något sätt

Transmediautvecklingen i skolan Eleven Transmedia Transmedia Läraren

Radions möjligheter för läraren - Omvärldsbevakning - Kompetensutveckling - Utökat kollegium med "storredaktion" - Öppen lärresurs - Möjlighet för examinationsuppgifter

Varför använda radio i utbildning? Radion speglar verkligheten Materialet är uppdaterat Metoden är analysvänlig Elever får ett fortsatt intresse för radio, samhälle och omvärlden

Exempel: Vetenskapsradion Klotet

Klotets hemsida

Klotets världskarta

Klotets hemsida med arkiv

Kommunikation med redaktionen genom Facebook.

Animationer om växthuseffekten

SR:s sökfunktion

Inbäddad spelare

Soundcloud

QuickTime player + Google Drive

Några utblickar RadioanywhereBlogTalkRadio BAM Radio Network Quest

kontakt Dan Frendin Blogg: dfrendin.com Twitter: @DanFrendin Mail: dan.frendin@ksgyf.se kontakt