Antikens litteratur.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

”Jag är vinden som blåser”
BARNETS ANDLIGA UTVECKLING Anna Ekvall & Magnus Sternegård
Vad säger Bibeln om pengar, givande & generositet?
Hur kan jag vara viss om min tro?
Historien om Antiken i Grekland.
Världsreligioner – Ni ska känna till:
Referat En sammanfattning.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
GRUNDADES AV BUDDHA CA 500 f. KR
Välkommen till Ungdomssamling!
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Hur och varför ska jag läsa Bibeln?
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
”Existensen föregår essensen!”
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Mål och betygskriterier
Att skriva en artikel.
Hur kom Bibeln till? Torsdagen den 14 januari Kvällens ämne:
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Klok filosofi … ?.
Romantiken 1760 – 1840.
Olika typer av sagor.
Ledning och förståelse
Klok filosofi.
Historien om Grekland.
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Ett arbetsområde om poesi
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
SVENSKA.
Vad är du för typ av person?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Världens vän eller Guds vän?
omniensen i monoteismen
Etik Moral Filosofi.
2 saker religioner håller på med:
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Tro.
Begrepp.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Skriva noveller.
Skriftens folk – judar, muslimer och kristna. Ett folk utan land under många och långa tider. Hårda strider mot filistéerna. David och Goliat t.ex. Övertag.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Del 1 – mellanösterns bokreligioner
Några av antikens filosofer
Varför dog Jesus? Vad är problemet? Vad kunde God göra åt det?
Den retoriska arbetsprocessen
Identitet Vad formar oss till oss?.
Formellt, skarpt och snyggt
Islam Den sista av de tre systerreligionerna. Detta är alltså den yngsta av de tre religionerna.
Bokreligionernas skrifter:
Begrepp.
Lyrik.
Regler för citatteknik
Kemi finns överallt runtomkring oss.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
Religionskunskap Att undersöka tro.
Genus och religion.
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Novellanalys.
. a, som betyder "utan", och gnosticism eller gnosis, "kunskap, vetande"). Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen.
Kristendomen.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Antikens litteratur

* Tänkesättet bestämmer hur författarna skriver * Tillgång till papper (vellum eller papyrus), kostnader, tid att skriva * Författarna skrev om mysterier i kosmos och i livet

* Författarna är på väg mot en grekisk rationalism: - de första verken om logik och filosofi - de första historiska verken - de första försöken att rationellt förklara världen

* Antikens hedniska världsbild: - andar styr kosmos - människor och gudar är ödesbestämda - människan kan inte kontrollera sitt liv - gudar kan inte kontrollera sina liv * Grekisk rationalism förändrar detta

*Grekisk rationalism styrde litteraturen till att skildra människan och hennes val *Författarna slutade skildra gudarna och vad människan kunde göra för att behaga dem *Historia handlar om vad människor kan göra för att förändra sig och sin värld

*Grekiska språket är viktigt för skrifterna: - enkelt uppbyggt, baserat på geometri - ganska få ord jämfört med romanska språk och engelska - olika ord för komplicerade betydelser, t ex mer än 14 ord för “älska” - moderna språk använder nyanseringar mer än grekiska

*Grekiska är ett orientaliskt språk: - mnemoniskt, kräver minnesteknik, texten ska endast väcka minnet (liksom Torans text) - ingen interpunktion, inga meningar - inga stycken, inga mellanrum * Vår latinska interpunktion kom ca 1000 eKr

*En “grammataeus” skrev ner din text efter din diktion efter att han memorerat ditt tal - texten är endast ett minnesdokument för nytt muntligt framförande. Stavning spelar ingen roll, allt handlar om ljud. * Ingen författare i GT eller NT skriver själv, de dikterar för en skrivare, en grammataeus.

* Det grekiska språket kommer ur en viss världsbild: - gudarna har med allt att göra - världen är en skräckinjagande plats - världen måste definieras dualistiskt i termer av heligt och vardagligt, heligt och profant

*Dualistiskt språk: - agape/phileo = endast gudar kan göra det ena, människor det andra - chronos/pathos = öde för gudar, öde för människor - apostolos/presbeia = sändebud * det gäller att behaga gudarna eller ta emot bestraffning

* Antikens mysteriereligion: - pilgrimsfärder och festivalen krävdes - musik, alkohol, sex (med slavar och prostituerade) - män och kvinnor har inte samma religion - sex är endast fysiskt, religionen berörs inte - sex blandades in i allt annat, dominans, kraft, nästan som en sjukdom

* Offer är gåvor till gudarna * Offren ska leda fram till att gudarna visar mysteriet - som är obeskrivbart * Exstas och profetior kunde uttrycka mysteriet * Grekisk mysteriereligion är orientalisk: - inriktad på exstas - sex är centralt, rikt finansierad (Korint)

* Tydlig skillnad mellan litteratur som är: 1 narrativ - historisk, t ex Herodotos 2 profetisk - citatuppbyggd, t ex de sokratiska dialogerna, alla ställen i GT där “Och Herren sade:...” eller NT där Jesus inleder: “Ni har hört...men jag säger er....”

* Jämförelse mellan språk och texter: - Svenska: Introduktion - Avhandling/diskussion - Slutsats - Hebreiska: Parallellism mellan Synopsis - Avhandling/diskussion - t ex 2 skapelse- berättelser i Genesis - Grekiska: logiska argument för ett slutmål - Avhandling. Logos till telos (NT skrevs så)

* Aesopos fabler: logos till telos - moralismerna lades senare till av romarna) - grekerna menade att moralen finns i argumenten själva - grekerna menade att resan är viktigare än slutet på berättelsen

* NT’s författare skrev - första person som perspektiv - omedelbara händelser - krav på citatuppbyggnad - berättade krävs för kontexten - alla citat är logos till telos i sin struktur - avvikelse: det gnostiska Tomasevangeliet har ingen kontext

*NT är nyskapande genom - alla citat av Jesus är små avhandlingar i en berättelsekontext, “narrativ diskurs” - förstaperson som perspektiv - omedelbara händelser, inte typexempel (helt ointressant för de grekiska författarna) * Ny litteraturhistorisk genre: diskurser sammanhållna av unika berättelser

*Vad vi INTE ser i grekisk litteratur: - perifera detaljer - sidoförklaringar - multipla storylines - varje liten detalj är en del av det hela - ordrika och onödiga beskrivningar - varje enskilt ord riktat mot telos

*NT är skrivet som logos till telos: - allt finns i en kontext för att få oss att förstå något, allt sitter ihop - ingenting kan brytas ur och göras till en enskild devis eller motto - utanför sin logos till telos - kontext är allting meningslöst

*Historiska skrifter kräver balans mellan det som sägs och det som sker i världen. Objektiviteten kan ifrågasättas. * Logos till telos är inte historiskt utan en form av organiserad diskurs, medvetet skriven för att driva fram en viss förståelse. Objektiviteten kan inte ifrågasättas.

*Grekiskt litteratur är olik vår moderna * Fokus är att få fram en förståelse, ett telos * Vi kan inte analysera grekiskt litteratur på något annat sätt

*Grekiskt litteratur är olik vår moderna * Fokus är att få fram en förståelse, ett telos * Vi kan inte analysera grekiskt litteratur på något annat sätt