Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Genusperspektiv i förskola/skola
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Den svenska förskolan.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Kyrkskolans fritidshem
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
VART SKA VI…?.
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldramöte Ht
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Hovstaskolans styrdokument
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Kyrkskolans fritidshem
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Läroplansträff fritidshem
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Fritidshem på Knappekulla
Integritet läroplansanalys.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Mål och styrning Läroplansmålen
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Begreppet undervisning
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet Skederidsenheten HT 2007

Vem styr?

Riksdag Skollagen 1985:1100 Lag 2006:67 Skolans grundläggande uppdrag Rätt till utbildning och omsorg Skolplikt Övergripande mål för skolans verksamhet Obligatoriska ämnen Antal timmar = 6665 på 9år Lag 2006:67 Lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever www.riksdagen.se Välj Lagar/Svensk Författningssamling (SFS), sök på Beteckning:1985:1100 / 1994:1194

Regering Grundskoleförordningen (1994:1194) Läroplan – Lpo94/Lpfö98 Tillägg till skollagen Läroplan – Lpo94/Lpfö98 Skolan/förskolans värdegrund Skolan/förskolans uppdrag Mål och riktlinjer Mål att sträva mot anger riktningen på skolan/förskolans arbete och önskad kvalitetsutveckling Mål att uppnå uttrycker vad eleverna minst ska uppnå – skolans ansvar Riktlinjer anger det ansvar som vilar dels på alla som arbetar i skolan/förskolan/fritidshemmet, dels det ansvar läraren/arbetslaget har för att arbetet inriktas mot målen Kursplaner Skolan www.skolverket.se Sök Läroplaner

Skolverket Betygskriterier SKOLSF Allmänna råd Föreskrifter (bestämmelser) från Skolverket, regeringen, skolmyndigheten, statens Ungdomsstyrelse Allmänna råd rekommendationer till stöd för hur lagar och författningar ska tillämpas, Allmänna råd för Kvalitet i förskolan Allmänna råd för Kvalitet i fritidshem Allmänna råd för Den individuella utvecklingsplanen (IUP) Allmänna råd för Arbete med att befrämja likabehandling Allmänna råd för Kvalitetsredovisning Allmänna råd för Likvärdig bedömning och betygssättning www.skolutverket.se

Myndigheten för skolutveckling Stödjer kommuners och skolors arbete för ökad kvalitet och bättre resultat Stödmaterial; till exempel Leka/Språka/Lära Att läsa och skriva Kvalitetsarbete i förskola och skola Strategi för IT i skolan Debattartiklar Reportage Utbildning www.skolutveckling.se

Skolan/förskolans värdegrund 1(6) Grundläggande demokratiska värderingar Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta Förståelse och medmänsklighet Stärka barns medkänsla och inlevelse i andra människors situation Motverka all form av diskriminering

Skolan/förskolans värdegrund 2(6) Saklighet och allsidighet Skolan/förskolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de tas fram Varje barn ska ges möjlighet att bilda sig egna uppfattningar och göra val utifrån egna förutsättningar Undervisningen ska vara saklig och allsidig (skolan)

Skolan/förskolans värdegrund 3(6) En likvärdig utbildning (skolan) Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen. Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster och ska aktivt och medvetet främja flickors och pojkars lika rätt och möjligheter

Skolan/förskolans värdegrund 4(6) Rättigheter och skyldigheter (skolan) Skolan ska klargöra vilka krav skolan ställer och vilka rättigheter och skyldigheter elever/föräldrar har Skolan ska vara tydlig i fråga om mål, innehåll och arbetsformer Elever ska ges möjlighet att delta i planering och utvärdering och kunna få välja kurser, teman, ämnen och aktiviteter för att utveckla sin förmåga att ta initiativ, utöva inflytande och ta ansvar

Skolan/förskolans värdegrund 5(6) God miljö för utveckling och lärande (skolan) Eleven ska i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas känna växandets glädje och få erfara den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter

Skolan/förskolans värdegrund 6(6) Den enskilda skolans utveckling (skolan) Den dagliga pedagogiska ledningen och pedagogernas professionella ansvar är förutsättningen för skolans utveckling och kvalitet Detta kräver att undervisningsmålen ständigt prövas, resultaten följs upp och utvärderas och nya metoder utvecklas och prövas

Skolans uppdrag Att främja elevernas lärande för att därigenom förbereda dem för att leva och verka i morgondagens samhället Att överföra grundläggande värden Att vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för elevernas uppfostran och utveckling

Förskolans uppdrag Lägga grunden för ett livslångt lärande i en verksamhet som är rolig, trygg och lärorik Förskolans verksamhet ska planeras, genomföras och utvecklas i förhållande till de uppställda målen i läroplanen Genom pedagogisk dokumentation kan verksamheten i förskolan synliggöras och bli ett viktigt underlag i diskussionen kring och bedömning av verksamhetens kvalitet och utvecklingsbehov

Fritidshemmets uppdrag Utforma verksamheten så att fritidshemmet kompletterar skolan både tids- och innehållsmässigt Erbjuder barnen en meningsfull, stimulerande och utvecklande fritid som är varierad och utgår från barnens behov och intressen Förenar omsorg och pedagogik som stödjer barnets fysiska, intelligenta, sociala och emotionella utveckling

Målområden Skolan Normer och värden Kunskaper Elevens ansvar och inflytande Skola och hem Övergång och samverkan Skolan och omvärlden Bedömning och betyg Rektors ansvar

Målområden Förskolan Normer och värden Utveckling och lärande Barns inflytande Förskola och hem Samverkan med förskoleklass, skolan och fritidshem

Målområden Fritidshemmet Normer och värden Jämställdhet flickor och pojkar Barns delaktighet och inflytande Ett mångkulturellt fritidshem Särskilt stöd Fritidshem och hem Övergång och samverkan med förskolan, förskoleklassen och skolan

Mål och riktlinjer Mål att sträva mot Mål att uppnå (skolan) Anger inriktningen på skolan/förskolans arbete. Det anger därmed en önskad kvalitetsutveckling i skolan Mål att uppnå (skolan) Uttrycker vad eleverna minst ska uppnått när de lämnar skolan Det är skolans och rektors ansvar att eleverna ges den möjligheten Riktlinjer Alla som arbetar i förskolan/skolan/fritidshemmet ska Arbetslaget/läraren ska

Att nå målen Läroplanen talar om VAD du ska nå för mål Pedagogen bestämmer HUR de ska nå målen

Kommunen Roslagen – möjligheter, tillväxt och framtidstro Vision 2030 Norrtälje kommun är en serviceorganisation som finns till för kommunmedlemmarna, besökare och det lokala näringslivet Ledord för verksamheten Hög tillgänglighet Stor öppenhet Flexibilitet Respektfullt bemötande

Barn & skolnämnden Plan för barnomsorgen och skolan i Norrtälje kommun Barn och skolnämndens övergripande mål Kunskap Trygghet Inflytande Hälsa Handlingsplaner Trygghet och studiero i skolan Inriktning av uppföljning, utvärdering och kvalitetsarbete

Budget och inriktning 2008-2010 Inriktning Barn & skola All barnomsorg skola och utbildning ska erbjuda de bästa förutsättningar för hög kvalitet och stor valfrihet i samverkan med omgivande samhället Barn och ungdomar ska erbjudas en trygg och utvecklande uppväxtmiljö där egna initiativ får respekt och uppmuntran All barnomsorg och utbildning ska samverka för att ge barn och ungdomar kunskap och förståelse för det demokratiska samhället och motverka främlingsfientlighet och rasism Beredskap och resurser ska finnas för att kunna vidta snabba åtgärder för de barn, ungdomar och föräldrar som behöver samhällets särskilda stöd

Budget och inriktning 2008-2010 Mål Barn & skola Kunskapsresultaten ska förbättras och synliggöras för medborgarna Likvärdig utbildning och bedömning ska garanteras Delaktighet och demokrati ska öka Skapa möjligheter – både för barn/elever och föräldrar – att följa kunskapsutvecklingen

Att nå målen Kommunen talar om VAD du ska nå för mål Den lokala enheten bestämmer HUR de ska nå målen

Skederidsenheten Lokala styrdokument Ledningsdeklaration Vision Verksamhetsidé Mål att sträva mot Verksamhetsplaner Skolan Förskolan Fritidshemmet Handlingsplaner