Med en Renoveringsstrategi och aktiv Hyresgästdialog blir vardagen något enklare! Tacka för att de tagit emot dig och berätta att det är värdefullt för.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur gör vi med skolhuset?.  Nuläget i förhandlingarna med Vännäs kommun om eventuellt köp  Fakta om eventuellt köp – kostnader, intäkter, möjligheter,
Advertisements

Exempel på Projekt för en Informationskampanj
Hjälpmedelsinstitutet
ENERGIEFFEKTIVISERING I BOSTADSSEKTORN
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Vad är det för skillnad mellan hyresrätt och bostadsrätt?
VA*-utbyggnad – Skättilljunga
Ett energieffektivt samhälle Våra flerbostadshus.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Likheter/Skillnader?.
Exempel utifrån ett antal målområden
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Demokrati.
Vardagsutveckling - vad är det?
1.
Mål och betygskriterier
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Upphandling av badanläggning
NCC Komplett Industriellt bostadsbyggande NCC Komplett
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Folktandvården Norrland
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Leder en ny lokalförsörjnings-process till bättre nyckeltal?
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Försäkringskassans roll i samverkan
Att navigera efter stjärnhimlen… En chefs betraktelser över vägen från patient till effektiv styrning Anna Pohjanen Länschef Kvinnosjukvården.
Nordiska Styrelsens uppdrag Styrelsen anser sig ha ett uppdrag från medlemmarna och SKK att verka för gemensamma Nordiska regler Det föreligger inte något.
Upphandling med social hänsyn Processamordning – strategisk destinationsutveckling Utveckling Nordost.
FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer: ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i planering och val av vård (lagstadgat.
Skydda godset med säkerhetsutrustning. Idag finns det bra teknik som kan hjälpa till att finna stulna fordon och stulet gods. Viktigt är att man väljer.
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
NORDBYGG 2014 HALVERING AV ENERGIANVÄNDNINGEN Roland Jonsson Energichef HSB Riksförbund.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Addera badrumsrenovering Renovera badrum på tio dagar
EcoCraft. Hur det är tänkt…. Härefter kommer ett antal påståenden. Det är inte åsikter eller något slags ”regelverk” Det handlar inte om rätt eller fel.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Välfärdsteknologi.
Konferens 4S-ledningsnät
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Pontus Bengtson, OpenBIM/WSP Samhällsbyggnadssektorn – i stora drag yrkesverksamma Årliga investeringar – ca 300 miljarder SEK - Bostäder,
Energiseminarium Fastighetsägarna Göteborg Första Regionen Bild 1 (9)
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
VA-utbyggnad – Lillövägen
Krav på vetenskaplig tolkning
Boende för seniorer i Björkvik
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Erfarenheter från Sundbybergs stad GISS AW på ÅF Björn Petersson, Sundbybergs stad Per Asserup, ÅF Infrastructure Att tänka efter före upphandling.
Verksamhetsidé för Kalix Handboll Varför finns vi? För vems skull finns vi? Vad erbjuder vi? Vilka värden skapar vi? Verksamhetsidé Kalix HK är en förening.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
B D A C Vems påstående stämmer? A 5x + 10 = 5x – 10 B
Kvalitet i särskilt boende
Förtätning Furuvägen.
De utmaningar vi arbetar med inom ramen för CITyFiED-projektet finns i många bostadsområden i Sverige och runt om i Europa. Med innovativa lösningar för.
Målsättning för lektionen
Utdrag ur propositioner
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Workshop Arbetsplatslärande.
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Förhållningssätten.
Utvecklingsgrupp Social
Presentationens avskrift:

Med en Renoveringsstrategi och aktiv Hyresgästdialog blir vardagen något enklare! Tacka för att de tagit emot dig och berätta att det är värdefullt för oss att få tillfälle att träffa dem. ”Incheckning” Vem är jag? Berätta kortfattat om din bakgrund, vad du huvudsakligen jobbar med själv. Då blir det lite mer naturligt varför du kanske fokuserar mer på en viss typ av frågor under mötet. Vem är du? Be alla deltagarna berätta vem de är och vad de jobbar med. Fråga gärna under tiden för att visa intresse! Varför är jag här? Berätta bakgrunden till mötet. Har du sökt upp dem? De har sökt upp oss? Berätta om hur vi kommit i kontakt och varför du intresserade dig för dem. Hur lång tid har vi? Fråga när de behöver bryta. Det är bra att veta om någon behöver gå tidigare om det är en grupp etc. Göran Kåwert Renoveringsstrateg Göteborg 2014-05-08

Byggprocess Mänsklig process Hyresgästdialogen™ Renoveringsarbetet Utvärdering Slutbesiktning Finns på plats Trygg ombyggnad Byggstart Upphandling Två parallella processer Kan se det som en tidsaxel. Vi leder byggprocessen som projektledare mm. Samtidigt tar vi aktiv roll i fastighetsägarens förvaltning och hanterar människorna som berörs. Vi ska hantera den mänskliga processen på samma proffsiga sätt som vi hanterar byggprocessen Vi tar ansvar för båda processerna och ser till att de smälter in i varandra. Projektgenomgångsmöten och genomgång mellan de ansvariga i resp process kontinuerligt. FÖRSLAG PÅ TEXT???????? KLICKBARA RUBRIKER PÅ MÄNSKLIGA SIDAN??? Hyresgästmöte Visningslägenhet Prov Projektering Förankring Förstudie Förstudie

Renoveringsstrategi™ Under miljonprogramsåren utvecklades metoder för att producera 1 miljon lägenheter under 10 år. Detta krävde industriellt byggande, upprepningseffekter genom strukturerade lösningar och produktionsmetoder, och nya materialkombinationer. Målet uppfylldes: På 10 år byggdes 1 006 000 lägenheter i flerbostadshus, radhus och småhus, varav ca 600 000 lägenheter i flerbostadshus. Renoveringsstrategi™

Renoveringsstrategi™ Fastighetsägaren som äger lägenheter och områden byggda under denna tidsepok står inför en ny, större utmaning, dvs Att renovera lika många lägenheter under lika kort tid. Att göra det tillsammans med de boende. Att göra det parallellt med övrig förvaltning. Hur ska det gå till? Renoveringsstrategi™

RenoveringsstrategiTM

Vem skall vi renovera för? Antag att vi har en stabil in- och utflyttning på ca 14 % årligen. Hälften av alla hyresgäster har då teoretiskt bytts ut efter ca 6 år. När vårat renoveringsprogram är klart består 85% av hyresgästerna av individer som idag inte bor i området. När badrummet har passerat halva sin livslängd är 1% av de ursprungliga hyresgästerna kvar. Om renoveringen skall betalas över 50 år av hyresgästerna kommer de som bor i husen idag att betala ca 12 % av renoveringen. Ur ett affärsmässigt perspektiv är det knappast korrekt att låta hänsyn till nuvarande hyresgäster helt dominera besluten eftersom dom inte är representativa för kommande brukare. Vi har alltså ett starkt ansvar för att balansera nuvarande hyresgästers önskemål mot de önskemål vi tror kommande hyresgäster har! Renoveringsstrategi™

Besluta om synsätt Stor hänsyn skall tas till nuvarande hyresgästers åsikter och behov. Detta utförs genom en aktiv Hyresgästdialog och att beslutat synsätt förklaras för de befintliga hyresgästerna. Om man förstår så kan man även acceptera! Vi kan inte tillåta dagens hyresgäster att äventyra morgondagens komfort. Morgondagens hyresgästers perspektiv är överordnat dagens hyresgästers. Renoveringsstrategi™

Workshop! Vilka utmaningar står ni inför när det gäller kommande Renoveringsbehov! Avseende: Ekonomi Teknik Dialog/Kommunikation