Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan 2008-2009 Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Plan mot kränkande behandling
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkomna till Östra skolan hösten 2010
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Hur bra är vår skola? Personal Vårterminen 2013.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Arbetsplan för skolbiblioteket
Hur bra är vår skola? Föräldrar Vårterminen 2013.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hej och välkomna!.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Vägen mot en timplanelös skola
Föräldramöte augusti 2014.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Föräldramöte Ht
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Den individuella utvecklingsplanen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
Information inför skolstart år 6 HT-2013
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Ramverk för patientmedverkan
Välkomna till Fristorpsskolan. Organisation 4 arbetslag (a-d), arbetslag d är idrottsklassen. Lärarna i arbetslaget undervisar oftast i eget arbetslag.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Planering och genomförande av undervisningen
Föräldraenkät Volgsjö skola
Överenskommelse om samordning kring barn
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid ….på väg mot en hälsodiplomering...
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
PA1201 Projektarbete 100 p.
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Elevdemokrati i praktiken
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Nämndplan 2015.
Välkommen till Ljungbackens skola!!
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Ramverk för patientmedverkan
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Föräldramöte 6 december 2018.
Välkommen på föräldraråd
Samverkansråd
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå kunskapsmålen samt god elev- och personalvård bygger vi vårt utvecklingsarbete på: Elevdelaktighet Föräldradelaktighet Kontaktlärare Arbetslag

Vi arbetar enligt följande handlingsplan: Dialogen i centrum Dialogen ska genomsyra all verksamhet på skolan och möjliggöra positiva möten mellan alla berörda.

Hälsoprofil Elevens val fördjupning breddning stöd Skolan har hälsoprofil. Det innebär att vi arbetar utifrån att samtliga elever får kunskaper om hur man själv kan styra de faktorer som påverkar välmåendet. Vi har även en hälsoklass där vi arbetar mera med motion och hälsa. Skol IF,som styrs av elever,är ett sätt att motivera eleverna till fysisk aktivitet och därigenom främja hälsa och välbefinnande både psykiskt och fysiskt. Vi har elevens val åtta heldagar per läsår. Eleverna får inför varje tillfälle välja bland samtliga läroämnen och erbjudna aktiviteter. Arbetet de utför bedöms av undervisande lärare och påverkar betyget. Vi satsar speciellt på att ge stöd åt de elever som behöver hjälp i kärnämnen.

Det är skolans mål att eleverna ska lämna år 9 med minst godkänt i alla ämnen Individuell utvecklingsplan upprättas i samråd med elev, föräldrar och kontaktlärare. Elev som behöver extra hjälp i något ämne uppmanas att välja detta under elevens val. Åtgärdsprogram upprättas vid behov och följs upp. Eventuella betygsvarningar skickas hem till vårdnadshavare. Elever med särskilda behov får hjälp i liten grupp och av speciallärare.

Alla föräldrar ska känna delaktighet när det gäller barnens vistelse och arbete i skolan Alla föräldrar ska känna sig välkomna till skolan och vara delaktiga i skolans verksamhet. Föräldrarna inbjuds till informationsmöten, klassmöten, föräldraråd och ”Öppet hus”. Föräldrarna deltar varje termin i utvecklingssamtal. Skolan skickar ut skriftlig information, bl.a. ”föräldrainfo”, till föräldrarna. Mycket av informationen kan också fås genom e-post. Kontaktlärare och föräldrar informerar varandra om sådant som berör elevens situation. Beslut om elevens skolsituation fattas i samråd mellan skola, elev och föräldrar.

Vi arbetar för en god och trygg arbetsmiljö Alla klasser har ett eget hemklassrum. Mycket arbete läggs ned på att eleverna ska känna sig trygga i skolan, och eventuella tendenser till mobbing eller kränkande behandling ska åtgärdas omedelbart. Skolans ”lokala resursteam” kontaktas vid behov. Kamratstödjare utbildas bland elever i år 9 som ett stöd för samtliga elever. Skolan samarbetar med fritidsgården i entréhallen.

Eleverna ska ha inflytande, ansvar och delaktighet i verksamheten och undervisningen Klassråd hålls regelbundet, och klasserna väljer representanter till elevrådet. Elevdemokrati är en viktig del av det gemensamma arbetet på skolan. Eleverna deltar i planeringen av undervisningen och kan själva välja fördjupningar. Elever medverkar vid besök på andra skolor för att presentera Jakobsgårdskolan. Skolan arbetar kontinuerligt med de fortbildningsbe hov som finns Prioriterade fortbildningsområden: Skolutveckling, hälsa samt pedagogik i klassrummet.

Eleven Läraren Är delaktig i planering, genomförande och utvärdering av sin undervisning. Tar ansvar för sin egen inlärning med hjälp av lärare och föräldrar. Är kunskapsförmedlare och handledare och planerar arbetssätt och arbetsformer tillsammans med eleverna. Tydliggör målen och arbetar aktivt med elevernas eget lärande. Strävar efter att göra eleverna medvetna om sin egen roll i samspelet mellan människor. Kontaktläraren är den viktigaste kontakten med elever och föräldrar.

Föräldern Arbetslaget Har huvudansvaret för elevens fostran. Delar ansvaret för information till och från skolan. Ses som en resurs och ges möjlighet att delta i skolarbetet i skolan och hemma. Kan påverka skolans utveckling. Har det övergripande ansvaret för planering av klassernas skolarbete. Har gemensamt ansvar för elevvården. Träffas varje vecka för konferens under ledning av samordnare.