Upphandlingsinformation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Välkommen till Informationsmöte
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Göteborgs universitet. Upphandling och inköp
Talföljder formler och summor
Upphandling i Enköpings kommun
Förändringar i LOU och LUF Gävle den 11 oktober 2011
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
i samarbete med Folksam
Nackas arbete med hållbara upphandlingar
Kapitel 6 Offentlig upphandling
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Hur länge har vi haft vi regler?
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
Kommunen som avtalspart
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Upphandling av badanläggning
Diarieföring av upphandlingsärenden
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Att upphandla utvärdering
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Upphandlingsprocessen Svenska Kraftnät
Lagen om offentlig upphandling
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Inköpsbehov har uppstått
Utlämnande av allmän handling
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
1 Inkomstförsäkring 1 januari 2009 i samarbete med Folksam.
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hur har det gått efter införandet av nya LOU?
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Göteborgs universitet. Upphandling och inköp
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Vad är upphandling? • Köp, leasing, hyra eller hyrköp av varor,
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Statskontoret  Statlig inköpssamordning  Christer Magnusson  Box 2280  Stockholm  Tel. 08 – 
SOI:s årskonferens 1 april 2008 Örebro ”Hur befrämjas konkurrensen av nya LOU?” Ulrica Dyrke Företagarna.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Upphandling i Skövde kommun Upphandlingsverksamhet Central upphandlingsenhet Varor, tjänster och driftentreprenader exkl. bygg- och anläggningsentreprenader.
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
LOV och LUF.
Upphandlingslagstiftningen
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Birgitta Laurent.
Informationsträff om nytt upphandlingsförfarande för SK-kurser
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Inköp i Region Norrbotten
Regler för upphandling
Välkommen till Inköp Gävleborg Maria Larsson & Henrik Thuresson
Direktupphandling av varor och tjänster
Direktupphandling av varor och tjänster
Avrop från ramavtal och Direktupphandling
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentationens avskrift:

Upphandlingsinformation 2010-06-17 Upphandlingsinformation Mattias Johansson Upphandlingssamordnare 2010-06-17 Mattias Johansson

Är lagarna fulla av möjligheter eller bara ett hinder? Upphandlingslagar LOU, Lag (2007:1091) om offentlig upphandling LUF, Lag (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster LOV, Lag (2008:962) om valfrihetssystem Är lagarna fulla av möjligheter eller bara ett hinder?

Upphandlingsinformation 2010-06-17 Grundläggande principer Likabehandling och icke-diskriminering är de principer som styr upphandlingen. Det innebär att alla leverantörer ska behandlas lika och ges samma förutsättningar. Samma information måste samtidigt lämnas till alla anbudsgivare för att inte likabehandlingsprincipen ska överträdas. Mattias Johansson

Upphandlingsförfarande! Olika förfarande inom offentlig upphandling kan användas och styrs av kontraktets värde och hur det aktuella behovet bäst kan tillgodoses. Största skillnaderna för leverantörerna är att upphandlingar under tröskelvärdet har färre formkrav och är vanligtvis mindre komplicerade.

Chefen gör som ovan men hoppar över byråkratin med att skicka e-post. Förenklat förfarande Chefen ringer sin gamla studiekamrat som får affären, helt utan konkurrensutsättning. Enhetschefen mejlar den gamla leverantören och ber om en leverans till: ”det gick ju så bra förra gången”. Direkt upphandling Chefen gör som ovan men hoppar över byråkratin med att skicka e-post.

Avtalstrohet !!!! Det är inte bara hamburgerkedjorna som inte har koll på sina leverantörer. Hur ser det ut på Er verksamhet?  Kontrollmöjligheter, rutiner, inköp? Görs löpande kontroller på Er verksamhet?

God affärsmässighet ska upprätthållas vid direktupphandling Minst tre (3) leverantörer ska tillfrågas, om möjligt. Skriftlig dokumentation ska alltid upprättas. (Se insidan) Leverantörskontroll ska ske innan beställningen görs. (Avtalsdatabas) Det kan aldrig bli fråga om en direktupphandling om det finns ramavtal som täcker behovet.

Nya regler för upphandling, from 15 juli Upphandlingsinformation 2010-06-17 Nya regler för upphandling, from 15 juli Viktigaste lagförändringarna? De gemensamma reglerna (avtalsspärr, ogiltighet, m.m.) Beloppsgränser för direktupphandlingar Upphandlade myndighet kontrollerar själv uppgifter om att leverantören har fullgjort sin åliggande avseende socialförsäkringsavgifter eller skatt i Sverige Se över mallar, policy och riktlinjer! Mattias Johansson

Beloppsgränser Direktupphandling, from 15 juli Upphandlingsinformation 2010-06-17 Beloppsgränser Direktupphandling, from 15 juli Beloppsgränser för direktupphandling (15 kap. 3 § LOU/LUF) Begreppet ”lågt värde” tas bort (upphandling från 0 kr) 15 % av gällande tröskelvärde för varor och tjänster LOU: 287 000 kronor LUF: 577 000 kronor Gäller för varor, tjänster och byggentreprenader Beloppsgränserna beräknas för hela den planerade avtalsperioden, högst 4 år Mattias Johansson

Inköpsrutiner Avtal? 2. Saknas avtal? Med vilken leverantör? Avtalsperiod? Kontroll via avtalsdatabas eller diariesystem? Avtalstrohet? Uppföljning av ingångna avtal, årligen? Återkoppling mot leverantör? 2. Saknas avtal? Upphandling? Upphandlingsförfarande? ”Direkt inköp”? Vem ska få göra inköp? Uppföljning?

Upphandlingsinformation 2010-06-17 Dialog under upphandlingen? Dialog med leverantörer kan se olika ut och ske under skilda faser av upphandlingen. I planeringsfasen: Behovsanalys och omvärldsanalys. Här kan möten exempelvis ske i form av mässor, seminarier eller andra träffar för att orientera sig om marknadssituationen. Under upphandlingsprocessen: Efter publicering av förfrågningsunderlag kan informationsmöten hållas där leverantörer får ställa frågor. Alla anbudslämnare måste dock få ta del av ställda frågor och lämnade svar. Leverantörer kan även bjudas in till anbudspresentation. Efter valt anbud kan anbudslämnarna bjudas in till uppföljande möte för återkoppling. Under avtalsperioden: Här kan löpande samtal och möten med leverantör hållas för regelbunden avstämning. AVTALSANSVARIG? Mattias Johansson

Upphandlingsinformation 2010-06-17 Vad kan kommunen göra? Kompetensutveckling Utveckla interna rutiner Förenklade förfrågningsunderlag Elektroniska upphandlingar & inköp Förbättrad dialog med leverantörer Förbättrad informationsspridning Uppdelade upphandlingar Transportlösningar Ökad avtalstrohet Resursplanering, etc…… Mattias Johansson

Kemtekniska städprodukter Upphandlingsinformation 2010-06-17 Kemtekniska städprodukter Ny leverantör fr o m 1 juli 2010 är Staples Produkter Kemtekniska medel Förbrukningsartiklar Microprodukter Papper, tvål och engångsmaterial Påsar, sopsäckar Storköksprodukter OBS! Ej kontorsmaterial efter 1 juli 2010 Mattias Johansson

Minimässa 25 augusti Parken i Tomelilla, kl 9-16 26 augusti Surbrunnsparken i Ystad, kl 9-16 Minimässa med produktleverantörer till kemtekniska städ-, papper- & plastprodukter

Kontaktuppgifter Internet: www.staplesnetshop.se E-mail: kundtjanst@staples.se Fax: 033-20 65 90. Telefon till kundtjänst: 033-20 65 50, öppet mellan 08.00-17.00. Kontaktperson på Staples: Per Bonde. Tfn 0705-59 06 97. e-mail: per.bonde@staples.se