Regionkoordinator och hemsideansvarig Skogen i Skolan nationellt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
VI TAR DITT YRKE PÅ ALLVAR.. KVALITET KOMPIS KUL KUNSKAP KREATIV KONKRET KARRIÄR.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
/ L.Ring Erfarenheter från olika utsiktspunkter Lennart Ring Forums aktiviteter ska stimulera nätverksbyggande bland företrädare för vårdbyggnadsplanering,
E N DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG. SAMHÄLLSENGAGEMANG OCH HÅLLBARHET  CSR - Självklarhet och en konkurrensfördel  Bra sätt att sprida vårt goda namn.
Kvalitetssäkring Struktur och organisation
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Information Leonardo Da Vinci
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Summering av brainstorm 2
Svenska Brandbefälets Riksförbund
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Vadstena 30/ •ITIS ÅR 2002, Platser 2001/2002 •Behov av skolledarutbildning ht 2001? •Extra.
Vad har vi gjort? •Inspiratörer •Konferenser •Landsbygdsriksdagen •Forskarsamverkan •Leader •Internationellt samarbete •Hemsida.
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Arbetsplan för skolbiblioteket
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Entreprenöriellt lärande – ungdomars hälsa och framtidstro.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
en mil öster om Linköping
PRAO Praktisk arbetslivsorientering
Vad är Landsbygdsnätverket? = Landsbygdsprogrammets nätverk Ca 90 medlemmar Styrgrupp, 11 ledamöter, 1 ordförande Kansli.
Den individuella utvecklingsplanen
VERKSAMHETSPLAN Verksamhetsplan UPPDRAG / SYFTE 2.VERKSAMHETSINRIKTNING Vision Mål 3.ORGANISATION 4.AKTIVITETER Autosport International,
Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Är ett samverkansorgan för den skogliga samt skogsindustriella sektorn i länet verkar för en positiv utveckling av skogens resurser ska sprida kunskap.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 15 november 2002 Avslutning av ITiS kompetensutvecklingssatsning Redovisning och ev. återbetalning.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Samverkan skola-näringsliv. Syfte: ge eleverna insyn i framtida arbetsmiljöer ge eleverna insikter i yrkesval och utbildningsval höja motivationen och.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Nätverk för lärare i NO/Teknik i grundskolan
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
NIU – Nationellt godkända idrottsutbildningar 1. Visioner/mål 2. Krav från Skolverket och SBTF 3. Antagningsprocess 4. Redovisning resp. NIU förutsättningar.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
M EDIA C ENTER N ORRBOTTEN. Vår verksamhet ska stödja pedagoger, ledare och annan personal inom skolan och underlätta deras arbete för att uppnå målen.
EN DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Centrum - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Montessoriskolan Centrum - Åk Göteborgs Stad.
Elevprestationer Ledarskap Mental Fysisk Hälsa Social Trygghet Trivsel Sova Äta Röra sig Föräldrarengagemang Acki Wästlund FMS grundare och metodutvecklare.
STUDENTREKRYTERING.
FIRST LEGO LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan starten år 2000 har FIRST Scandinavia haft som målsättning att ge barn och ungdomar goda inlärningsupplevelser.
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Skogen i Skolan Läget idag och utmaningar - Lågt intresse för teknik/naturvetenskap inkl. skog -Dagens urbanisering inkl. antalet nyanlända ger mindre.
Fritidshem på Knappekulla
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Ökad attraktionskraft
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Varför en satsning på psykisk hälsa?
arbete för friluftsliv
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

Erika Nilsson www.skogeniskolan.se Regionkoordinator och hemsideansvarig Skogen i Skolan nationellt Verksamhetsledare, Mera Skog i Västerbotten erika.nilsson@adm.umu.se Informationsmaterial framtaget av Erika Nilsson, Verksamhetsledare Mera Skog i Västerbotten, februari 2009. Bearbetat oktober 2010.

Nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter Startade 1973 På skolans villkor • Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter • Programmet startade redan 1973 • Verksamheten bedrivs på skolans villkor, det vill säga enligt gällande läro- och kursplaner. Detta har blivit ett framgångskoncept för Skogen i Skolan som många andra organisationer har tagit efter. • Skogen i Skolans pedagogiska idé bygger på att så långt som möjligt koppla samman teori med praktik (för det man lär med kroppen stannar i knoppen).

Vad vill Skogen i Skolan?   Vi vill öka kunskaperna om, och intresset för, skogen och alla dess värden Vi arbetar för ökad förståelse för Sveriges viktigaste näring Vi erbjuder skolan möjligheter till verklighetsstudier av skogen och skogsindustrin • Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter • Programmet startade redan 1973 • Verksamheten bedrivs på skolans villkor, det vill säga enligt gällande läro- och kursplaner. Detta har blivit ett framgångskoncept för Skogen i Skolan som många andra organisationer har tagit efter. • Skogen i Skolans pedagogiska idé bygger på att så långt som möjligt koppla samman teori med praktik (för det man lär med kroppen stannar i knoppen).

Vad gör Skogen i Skolan?   Skogen i Skolan samarbetar med många för att ge skolan bästa möjliga stöd. Vi har ett omfattande kontaktnät med skogsföretag, organisationer, forskare och myndigheter och kan hjälpa skolor att etablera kontakt med dessa. • Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter • Programmet startade redan 1973 • Verksamheten bedrivs på skolans villkor, det vill säga enligt gällande läro- och kursplaner. Detta har blivit ett framgångskoncept för Skogen i Skolan som många andra organisationer har tagit efter. • Skogen i Skolans pedagogiska idé bygger på att så långt som möjligt koppla samman teori med praktik (för det man lär med kroppen stannar i knoppen).

Lärare Lärarstudenter Skolledare Elever Målgrupper   Lärare Lärarstudenter Skolledare Elever • Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter • Programmet startade redan 1973 • Verksamheten bedrivs på skolans villkor, det vill säga enligt gällande läro- och kursplaner. Detta har blivit ett framgångskoncept för Skogen i Skolan som många andra organisationer har tagit efter. • Skogen i Skolans pedagogiska idé bygger på att så långt som möjligt koppla samman teori med praktik (för det man lär med kroppen stannar i knoppen).

3 anställda vid Umeå universitet utgör kansli Nationell verksamhet   Ledningsgrupp 3 anställda vid Umeå universitet utgör kansli Stödja regionerna, tidning, webb, utvecklingsprojekt, marknadsföring, söka medel, nationellt och internationellt samarbete…. • Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter • Programmet startade redan 1973 • Verksamheten bedrivs på skolans villkor, det vill säga enligt gällande läro- och kursplaner. Detta har blivit ett framgångskoncept för Skogen i Skolan som många andra organisationer har tagit efter. • Skogen i Skolans pedagogiska idé bygger på att så långt som möjligt koppla samman teori med praktik (för det man lär med kroppen stannar i knoppen).

Regional verksamhet 11 regioner Styrgrupper   11 regioner Styrgrupper Kurser för lärare, lärarstudenter, skolskogar, skogsdagar för elever, mässor, utställningar, hinderbanor, internationellt samarbete, studiebesök, prao…. • Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter • Programmet startade redan 1973 • Verksamheten bedrivs på skolans villkor, det vill säga enligt gällande läro- och kursplaner. Detta har blivit ett framgångskoncept för Skogen i Skolan som många andra organisationer har tagit efter. • Skogen i Skolans pedagogiska idé bygger på att så långt som möjligt koppla samman teori med praktik (för det man lär med kroppen stannar i knoppen).

Några av fördelarna med utomhusundervisning! + Ämnesintegration + Kombinera teori och praktik + Lär med alla sinnen + Tillämpa olika pedagogiska metoder + Tillgodoser elevernas olika sätt att lära in + Ökad koncentrationsförmåga + Ökad hälsa och ökat välbefinnande + Stärkt motorisk utveckling + Förbättrad koordination + Ökad muskelstyrka + Bättre balans • Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter • Programmet startade redan 1973 • Verksamheten bedrivs på skolans villkor, det vill säga enligt gällande läro- och kursplaner. Detta har blivit ett framgångskoncept för Skogen i Skolan som många andra organisationer har tagit efter. • Skogen i Skolans pedagogiska idé bygger på att så långt som möjligt koppla samman teori med praktik (för det man lär med kroppen stannar i knoppen).

Skolskogen – uteklassrummet Ett pedagogiskt alternativ till inomhusundervisning som ger: kunskaper upplevelser fysisk aktivitet   En skolskog är ett avgränsat område som disponeras av skolan för lektioner och utevistelser. Här kan teorier testas i praktiken. Skolan och markägaren upprättar en överenskommelse där skolan får tillstånd att göra lite mer än vad allemansrätten tillåter, exempelvis anlägga en eldplats, bygga vindskydd eller kanske avverka några träd. Lär mer om skolskogar på skogeniskolan.se • Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter • Programmet startade redan 1973 • Verksamheten bedrivs på skolans villkor, det vill säga enligt gällande läro- och kursplaner. Detta har blivit ett framgångskoncept för Skogen i Skolan som många andra organisationer har tagit efter. • Skogen i Skolans pedagogiska idé bygger på att så långt som möjligt koppla samman teori med praktik (för det man lär med kroppen stannar i knoppen).

På skogeniskolan.se hittar du bland annat: www.skogeniskolan.se På skogeniskolan.se hittar du bland annat: • Övningsdatabas med lärorika övningar • Faktablad om skogens alla värden • Kurser och konferenser • Kontaktpersoner i hela landet • Fråga om skog - frågorna besvaras av forskare • Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter • Programmet startade redan 1973 • Verksamheten bedrivs på skolans villkor, det vill säga enligt gällande läro- och kursplaner. Detta har blivit ett framgångskoncept för Skogen i Skolan som många andra organisationer har tagit efter. • Skogen i Skolans pedagogiska idé bygger på att så långt som möjligt koppla samman teori med praktik (för det man lär med kroppen stannar i knoppen).

Fler fördjupningshäften 2009/2010 Ny version våren 2010 • Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter • Programmet startade redan 1973 • Verksamheten bedrivs på skolans villkor, det vill säga enligt gällande läro- och kursplaner. Detta har blivit ett framgångskoncept för Skogen i Skolan som många andra organisationer har tagit efter. • Skogen i Skolans pedagogiska idé bygger på att så långt som möjligt koppla samman teori med praktik (för det man lär med kroppen stannar i knoppen). Beställ läromedel och prenumerera på elektroniska informationsbrev via www.skogeniskolan.se!

Du hittar Skogen i Skolans egen övningsdatabas via hemsidan Övningsdatabasen Du hittar Skogen i Skolans egen övningsdatabas via hemsidan   Du kan även hitta våra övningar via lektion.se • Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter • Programmet startade redan 1973 • Verksamheten bedrivs på skolans villkor, det vill säga enligt gällande läro- och kursplaner. Detta har blivit ett framgångskoncept för Skogen i Skolan som många andra organisationer har tagit efter. • Skogen i Skolans pedagogiska idé bygger på att så långt som möjligt koppla samman teori med praktik (för det man lär med kroppen stannar i knoppen).

Kontaktnät i hela Sverige, uppdelat på regioner   • Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter • Programmet startade redan 1973 • Verksamheten bedrivs på skolans villkor, det vill säga enligt gällande läro- och kursplaner. Detta har blivit ett framgångskoncept för Skogen i Skolan som många andra organisationer har tagit efter. • Skogen i Skolans pedagogiska idé bygger på att så långt som möjligt koppla samman teori med praktik (för det man lär med kroppen stannar i knoppen).

www.liu.se/cetis - Centrum för tekniken i skolan Länktips! www.skogeniskolan.se www.utenavet.se www.utomhuspedagogik.se www.liu.se/cetis - Centrum för tekniken i skolan www.lektion.se • Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter • Programmet startade redan 1973 • Verksamheten bedrivs på skolans villkor, det vill säga enligt gällande läro- och kursplaner. Detta har blivit ett framgångskoncept för Skogen i Skolan som många andra organisationer har tagit efter. • Skogen i Skolans pedagogiska idé bygger på att så långt som möjligt koppla samman teori med praktik (för det man lär med kroppen stannar i knoppen).

Hur skulle du sätta in dem i ett sammanhang?! Övningstips! Du hittar Skogen i Skolans egen övningsdatabas via hemsidan Övningarna presenteras som enskilda övningar Hur skulle du sätta in dem i ett sammanhang?! • Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter • Programmet startade redan 1973 • Verksamheten bedrivs på skolans villkor, det vill säga enligt gällande läro- och kursplaner. Detta har blivit ett framgångskoncept för Skogen i Skolan som många andra organisationer har tagit efter. • Skogen i Skolans pedagogiska idé bygger på att så långt som möjligt koppla samman teori med praktik (för det man lär med kroppen stannar i knoppen).

Mera Skog i Västerbotten www.meraskog.se är ett samverkansorgan för den skogliga samt skogsindustriella sektorn i länet verkar för en positiv utveckling av skogens resurser ska sprida kunskap och information om skogen, skogsindustrin och skogen som resurs ska verka utåtriktat över hela länet ska vara en god samarbetspartner för övriga samhället har länsansvaret för Skogen i Skolan i Västerbotten Mera Skog startade år 1976 vid en tidpunkt när man befarade framtida virkesbrist. I takt med växande insikter om felaktigheten i dessa farhågor kom Mera Skog alltmer att ägna sig åt information och utbildningsverksamhet inom regionen. Mera Skog finansieras av medlemmarna och arbetet leds av en ledningsgrupp samt en deltidsanställd verksamhetsledare. I organisationen ingår vidare lokala kommungrupper vilka medverkar vid det praktiska genomförandet av olika aktiviteter. Mera Skog i Västerbottens vision är att Skolan samt övriga samhället skall uppleva organisationen som en viktig samarbetspartner för deras verksamhet. Medlemmar:

Skogen i Skolan är ett samarbete mellan skola och skogsnäring och vår uppgift i Mera Skog är att inspirera och samordna kontakter mellan skolan och skogsnäringen Verksamheten skall bedrivas i överensstämmande med skolans läroplaner och på skolans villkor Ett sätt att sprida kunskap och information är via Skogen i Skolan. Mera Skog i Västerbotten har länsansvaret för den verksamhet som genomförs av Skogen i Skolan i Västerbotten. Vi hoppas att vårt arbete skall öka lärares, elevers och övriga samhällets kunskaper om skog, skogsindustrin samt dess produkter, sett ur ett helhetsperspektiv.

Vi planerar i samarbete med lärare och skolklasser aktiviteter såsom trädplantering, besök på industri eller avverkningsplats och skogsdagar med pedagogiska aktiviteter! Bilder från utedagar med högstadiet. Övre raden Malå, utedag med stationer, hösten 2008. Undre raden Vindeln, utedag med stationer, hösten 2008.

Sveriges bästa prao! Sveriges bästa prao är ett samarbetsprojekt mellan näringsliv och skola där skogsnäringen ger elever i årskurs 7-9 möjligheten att få uppleva en prao-vecka utöver det vanliga. Det som gör prao i skogen unik är att här får eleven inblick i branschen och möta en mängd olika yrken i hela näringskedjan från frö till färdig produkt. Aktivitet står i centrum – eleverna får till exempel besöka ett skogsgymnasium och prova på häftig teknik och roliga arbetsuppgifter. Den unika veckan är helt anpassad efter eleverna och är ett tillfälle som avsevärt ökar intresset för branschen och förståelsen för Sveriges största naturtillgång – skogen.  

För att komma i kontakt med oss angående prao – besök vår hemsida Sveriges bästa prao! Exempel på schema för prao-vecka Mera Skog i Västerbottens kommungrupper har var och en ett schema liknande detta och en ansvarig person att kontakta. För att komma i kontakt med oss angående prao – besök vår hemsida www.meraskog.se