Lågaffektivt bemötande perceptionsanalys

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
A survey with a focus on periodontology.
Nulägesanalys genom frågor
FTFs motionsskola.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Barnanpassad utredning
Att leva med multipel skleros
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Samrådsgrupp Välkomna!.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
Syftet med en personlig handlingsplan
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Workshop inför Projektet
Ta ställning och handla!
Aktivt lyssnade.
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Valideringsprocessen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Argumenterande text.
Dolda funktionsnedsättningar
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Idrottspsykologi.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Sammanställning av enkätsvar ang
Retoriska arbetsprocessen
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Förändring – hot eller möjlighet?
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Socialpsykologi.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Kommunikationspass Jag heter
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Coaching.
Psykiskt funktionsnedsättning
Föreningen kognitivt stöd
Träff 11 Välkomna!.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

Lågaffektivt bemötande perceptionsanalys Agneta Björck

Vad är klokt att skapa? Förståelse Förutsägbarhet Genvägar-Förenklingar Färdighetsträning Förstärkning av starka sidor Fokus på det som är viktigt

Att förstå vilken funktion beteendet har…. Det vi ser… Att förstå vilken funktion beteendet har…. Det vi ser….. Att förstå orsaken bakom det vi ser….

Människor gör rätt, om de kan! Orsaker bakom problemskapande beteende Jag vill… Jag vill inte… Jag känner… Jag förstår inte…. Människor gör rätt, om de kan!

Problemskapande beteende Krav Utmaningar

Kommunikation Perception Medicin Aktivitet, stimulans Rutiner Historik Valmöjligheter Regler, gränser Miljön

Undvik att göra saker som ökar frustrationen

Vilka ickeverbala signaler man sänder vi till människor som är upprörda

Avledning Istället för att bryta/avbryta Avled med affekt Humor Affektbefrielse Avled handfast Fika är bättre än konflikter

Backa Titta inte i ögonen

Sänk kraven Håll inte fast

Vad kan skapa trygghet?

• ”Att omge sig med människor som är tydliga och respektfulla som vågar finnas där oavsett situation /händelse. ”

Att få ha min frihet, min självklara rätt att säga " nej" till det jag inte vill,

Framförhållning! Tid att vänja sig vid tanken på saker som ska hända eller förändras. Trygga rutiner

Orsak bakom problemskapande beteende Är beteendet ett uttryck för att han/hon inte förstått sammanhanget? Är några moment i situationen för svårhanterliga?

Hur ser dagsformen ut? Har han/hon ätit/sovit tillräckligt? Är han/hon stressat över något just nu? Har vi ställt för höga krav? För vem är beteendet ett problem?

Hur är det med mig just nu påverkar Vår tolerans för utmanande beteenden kan skifta, beroende på: När, var och hur det händer Hur vi mår Vem som har beteendet Dina förväntningar Avsiktligt eller ej

Förebygg Ligg steget före Färdplan Välj krigen Förstärk bra beteenden Handla Tala om konsekvenser före

Fem viktiga frågor Vad ska jag göra nu? Var ska jag vara? Med vem ska jag vara? Hur länge ska jag göra detta? Vad ska jag göra sen?

Kommunikation

Idag ska vi få hem en timstock

Nu har ni fem minuter att gå på

Muggen Toaletten

Enkel tydlig

Korta uppmaningar

Hur du formulerar dina frågor är viktigt ! Fundera i förväg över hur din fråga kan tolkas -Var så specifik och konkret du kan i din frågeställning - Använd dig gärna av skalor Hur svårt kändes mötet med doktorn ? 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Kartläggning - situationsanalys… •Var överstiger situationens krav personens hanteringsförmåga? (Kommunikativt? Exekutivt? Perceptuellt? Annat?) •Vad är, sett ur ett helhets- och livsperspektiv, viktigt att personen tränar (behandlar) för att kunna hantera situationen? •Hur behöver vi anpassa miljön, vårt bemötande, vårt sätt att kommunicera utifrån situationens överkrav på personens hanteringsförmåga? •Vilket stöd, struktur, hjälpmedel eller strategi skulle kunna kompensera för personens svårigheter i den aktuella situationen?

Steg för steg

Hjälp till att komma ihåg eller skapa påminnelser

Svåra situationer Övergångar från en sak till annan

Förändring

Självständigt arbete

Vad kräver samarbete? •Förmåga att bromsa och vara uppmärksam på andra •Föreställa sig saker i huvudet (om jag... ska du...) •Komma överens, planera tillsammans •Hantera mycket information samtidigt •Ändra sig smidigt •Anpassa sin egen ide till andras

Arbetsminnets effekt i flexibilitet &problemlösning Att lösa problem kräver förmågan att hålla tre filer öppna samtidigt. 1.Problemdefinition - identifiera problemet 2.Eftertanke - hur har jag löst liknande problem tidigare? 3.Förutseende – Vilken av de möjliga lösningarna kommer fungera bäst nu?

Väntan

Underlätta genom Hitta signalerna som tyder på att det går över styr

Att hushålla med sin energi

•Perceptuella faktorer Ljud, syn, hörselintryck känsel lukt

Varför duschar han inte? –Annorlunda perception- gör det ont att duscha?

•Solglasögon •Böcker, tidningar •Tröjor med huvor •Keps •”Blunda ”

Stressreducerande strategier •Badkar - skruva av munstycket på duschen •Klippa bort skavande tvättrådslappar •Bekväma kläder •Specialkost Ok att inte äta kanter

Vardagssamtal en kurs för ungdomar och vuxna med Aspergers syndrom *Kroppsspråk och tal * Inleda ett samtal * Hålla igång ett samtal * Avsluta ett samtal

Hålla igång ett samtal: Hålla igång ett roligt och stimulerande samtal är viktigt och svårt. Det lär vi oss genom att öva ”aktivt lyssnande”, ställa öppna- och slutna frågor”, ”associera” och genom att tala om oss själva på en ”lagom personlig nivå”.

Starta ett samtal på ett bra sätt: Vi går igenom hur man kan starta samtal på ett sätt som ökar chansen att det känns bra för bägge parter.

LÄNKAR http://http://jagharadhd.se/ http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barn-och-unga/31-3-hjarnforskare-vill-att-skolan-ska-tanka-om_6052835.svd http://www.sjalvhjalppavagen.se/template01.asp?level=2&sorting=5&sitekey=%7B4EE7C1AC-7309-4648-9D46-A88872EAA859%7D&pagekey=%7B3F8F0CCB-EB12-4E3D-B8BF-78199758AB3F%7D http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/ http://www.autism.se/ucDefault.asp?nodeid=39688