Psykologi 2a Bli den man är – vad är personlighet?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Vad säger Bibeln om pengar, givande & generositet?
Sagan om den hungriga vargen
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
AVSKEDSANSÖKAN Anhåller härmed om att få sluta som vuxen. Jag har beslutat mig för att återgå till att bli åtta år, med de skyldigheter som ingår i detta.
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Hälsa och Kondition.
Hur tänka och göra som processtödjare
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
SERVICEBRANSCHEN.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Ta ställning och handla!
Vad ska man uppmärksamma vid experimentellt bruk av cannabis? Språklig förmåga (Verbal förmåga) Diskreta tecken som: ett enklare sätt att uttrycka sig,
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hantera en kronisk sjukdom
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Anställningsintervjun
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
HÄLSA Föreläsning om HÄLSA Av och med Stefan Lindström
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Hälsa.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 1.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Idrottspsykologi.
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Identitet Vad formar oss till oss?.
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Hälsa och Kondition.
Sammanställning av enkätsvar ang
Formare 2015 Motivation.
KONFLIKTER.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
personlighetspsykologi
Presentationens avskrift:

Psykologi 2a Bli den man är – vad är personlighet? Hur man är Psykologi 2a Bli den man är – vad är personlighet?

Vem är du? Flicka Europé Hemmafru Homo Pojke Slaktare Same Djävulsdyrkare Bimbo Skinhead Punkare Svenne Kicker Sosse Blatte Pluggis Hårdrockare Bi Skatare Datanörd Pingstvän Snickare Hetro Hip-hoppare Emo Syntare Kändis Fotbollsspelare Ekonom Lajvare Psykopat

Hur är du? snabb ambivalent egoistisk elak openminded nyfiken snäll busig stark konservativ explosiv extrovert envis flirtig lat självgod frispråkig orädd svag generös långsam blyg cynisk egensinnig logisk omoralisk introvert social uthållig passiv filosofisk pryd tillknäppt självsäker aktiv känslig praktisk självupptagen självständig konkurrerande stillsam långsam översittare snål laid back mångsidig pålitlig

Hur har du blivit den du är? skolan gener sjukdom hormoner uppfostran grupptryck familj självuppfyllande profetia härmning inlärning hjärnskada könsroll omedvetna konflikter kognitiva scheman förebilder socialisation behovstillfredsställelse inkongruens

Bli den man är Utveckling från start till mål – från första cellen till döden Mest intensiv utveckling de första 20 åren Fysisk, kognitiv och socioemotionell utveckling De tre delarna hänger samman och bidrar till personlighetsutvecklingen

Fysisk utveckling Utveckling av nervsystem längd vikt skelett motorik

Kognitiv utveckling Utveckling av språk tänkande inlärning perception problemlösningsförmåga

Socioemotionell utveckling Utveckling av känslor identitet relationer intressen sekundära behov

Bli den man är - utgångsläge Två faktorer som utgör basen för den personlighet som utvecklas: temperament anknytning

Temperament vårt medfödda sätt att närma oss och reagera på omvärlden man kan exempelvis vara stillsam eller aktiv temperamentet är tydligast hos barn temperamentet påverkar personens beteende hela livet temperament är ett utgångsläge men kan ändras genom inlärning/träning

Anknytning det nyfödda barnet har behov av att knyta an till andra människor anknytning sker oftast till föräldrarna men det kan även vara en annan vuxen anknytning är ett sätt att överleva – det nyfödda barnet kan inte klara sig självt

Temperament Hur är du? Vilket temperament har du?

Temperament förmågan att vänta på behovstillfredsställelse humör intensitet aktivitetsnivå regelbundenhet i mat – och sovvanor känslighet för fysiska stimuli introvert – extrovert anpassningsförmåga uthållighet

Vänta på behovstillfredsställelse Michael Mischels studie med marshmallows barn (4 år gamla) fick marshmallow och valet att äta eller vänta 20 min för att då belönas med en marshmallow till 1/3 åt direkt, 1/3 åt efter en stund och 1/3 väntade 20 min denna faktor har betydelse för hur man ”lyckas” i livet: de barn som klarade att vänta hade bättre studieresultat, högre utbildning, högre lön, bättre hälsa, lyckligare äktenskap och en mer positiv inställning än de barn som inte kunde vänta

Humör grundläggande sinnesstämning det sätt barnet oftast reagerar på Känner du Pelle som alltid är som en solstråle. Glad, nöjd, positiv, nyfiken och med ett stort leende på läpparna. Var Pelle en solstråle redan när han föddes eller har han lärt sig denna sinnesstämning under sin uppväxt?

Intensitet hur starka känsloreaktionerna är barn mer känslostyrda – sämre impulskontroll – hjärnans utveckling Hur starka är dina känsloreaktioner? Reagerade du likadant när du var barn?

Aktivitetsnivå vilket grundtempo man har att man tar olika lång tid på sig när man exempelvis klär på sig, äter mat och leker

Regelbundenhet i mat- och sovvanor om det finns någon regelbundenhet i när man blir trött och när man blir hungrig

Känslighet för fysiska stimuli hur känslig personen är för ljud, ljus, känsel, smak och lukt exempelvis hur mycket man störs av höga ljud, om man är håröm eller om man direkt känner på lukten att någon har ätit geléhallon

Introvert - extrovert introverta personer är reserverade tar god tid på sig att bekanta sig med andra trivs i sitt eget sällskap blir inte överentusiastiska har inte stort behov av spänning ”slow-to-varm-up” extroverta personer är glada till sin natur har lätt att prata med andra söker sällskap visar känslor söker spänning ”easy to varm up”

Anpassningsförmåga hur snabbt personen ställer om vid övergångar, anpassar sig till den nya situationen exempelvis hur lätt barnet kan lämna en aktivitet (rita) för att börja med en ny aktivitet (äta mat)

Uthållighet hur envis/tålmodig man är när man stöter på hinder, har snabbt man ”ger upp” denna faktor har betydelse för hur man ”lyckas” i livet barn som lätt ger upp säger: ”jag kan inte, du får göra”.

Personlighetsteori – The Big Five det finns ett antal karaktärsdrag hos människor och personligheten är en kombination av dessa enligt The Big Five finns det fem aspekter (fem sidor) av personligheten teorin utgår inte från något av de psykologiska perspektiven teorin bygger på ett stort antal studier karaktärsdragen i The Big Five används för att utforma vissa personlighetstest

The Big Five Emotionell stabilitet Utåtriktning Öppenhet Social förmåga Pålitlighet

The Big Five – Emotionell stabilitet Hög emotionell stabilitet lugn inte lätt upprörd hög stresstolerans Låg emotionell stabilitet känslig orolig lättstressad reagerar snabbt på yttre händelser

The Big Five – Utåtriktning Introvert är reserverade tar god tid på sig att bekanta sig med andra trivs i sitt eget sällskap blir inte överentusiastiska har inte stort behov av spänning ”slow-to-varm-up” Extrovert är glad till sin natur har lätt att prata med andra söker sällskap visar känslor söker spänning ”easy to varm up”

The Big Five – Öppenhet Hög öppenhet fantiserar intresserar sig för känslolivet är nyfiken på sin omvärld är inte fast i sina åsikter och värderingar Låg öppenhet att leva i nuet inte vara så intresserad av känslor att hålla sig till det som känns bekant och vant

The Big Five – Social förmåga Hög social förmåga öppna mot andra hjälpsamma konflikträdda deras önskan är att kunna anpassa sig till andra och vara omtyckta ”det är viktigt vad andra tycker om mig” Låg social förmåga är aggressiva kan uppfattas som hårda är inte beroende av att bli omtyckta

The Big Five – Pålitlighet Hög pålitlighet ordentlig samvetsgrann ambitiös noga med att göra färdigt sina uppgifter Låg pålitlighet planerar inte så mycket tar lätt på sina uppgifter spontan allmänt oorganiserad

Gör en jagbild Hurdan är du som person? Hur har du kommit att bli sådan? Gör en jagbild, en bild som visar hur du är och de faktorer som har gjort dig till den du är. Fråga dina föräldrar hur du var som nyfödd eller fråga någon annan som kände dig när du var yngre. Kunde de se en personlighet redan då? Har denna personlighet i så fall varit densamma under din uppväxt eller har den förändrats?