Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Hur tänker vi på Ludde när det gäller barn som behöver extra stöd.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Skolans ordningsregler
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Pedagogisk dokumentation
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
Välkomna!.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
Dagordning föräldraråd 2/6
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansträff Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Planering och genomförande av undervisningen
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
BFL Bedömning för lärande
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
KAGG, DIN GULDBILJETT TILL FRAMTIDEN
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Begreppet undervisning
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Tillgängliga lärmiljöer
Presentationens avskrift:

Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att nå längre i sin utveckling Åtgärder: Utveckla arbetet med språkutvecklande arbetssätt med fokus på läsförståelse och kommunikativ förmåga i skolans alla ämnen. Ansvar: Arbetslaget och ämneslaget Utveckla arbetet med formativ bedömning i syfte att tydliggöra kunskapskrav och utveckla de bedömningssituationer vi använder mot de förmågor som kursplanerna lyfter fram. Ansvar: Arbetslaget och ämneslaget En tydlig pedagogisk planering skall finnas tillgänglig för eleverna för de olika arbetsområdena. Ansvar: Undervisande lärare

Åtgärder: IKT-gruppen Biblioteket fungerar som stöd i att utveckla läsförståelse där skillnader mellan pojkars och flickors läsande beaktas. Ansvar: IKT-gruppen samt arbetslaget Utveckla bibliotekets roll vad gäller att aktivt söka material till sitt lärande samt källkritiskt granska material. Ansvar: IKT-grupp samt arbetslaget Speciallärargruppen/resursgruppen Fortsatt utveckling av rutiner, strukturer kring åtgärdsprogram och specialpedagogiska metoder. Ansvar: Special pedagogen Utveckla arbetet med särskilt stöd där ett inkluderande synsätt är utgångspunkt. Fokus på att utveckla den specialpedagogiska kompetensen hos alla pedagoger. Ansvar: Specialpedagoger och arbetslaget Öka kunskapen om pedagogiska hjälpmedel hos alla pedagoger. Ansvar: Specialpedagogen Fortsatt utveckling av resursgruppens arbete. Ansvar: Specialpedagogerna

Elevernas inflytande och ansvar Mål Eleverna upplever att inflytande över arbetssätt och innehåll ökar. Åtgärder Fortsätta arbetet med att tydliggöra kunskapskrav och bedömningsgrunder Ansvar: Arbetslaget och ämneslaget Fortsätta arbetet med att utveckla elevernas inflytande i de pedagogiska planeringarna Ansvar: Undervisande lärare Utveckla arbetet med skolkompassen Ansvar: IKT-gruppen

Normer och värden Mål Vi har lärandemiljö där trivsel och trygghet råder Det råder arbetsro på lektionerna. Eleverna upplever att flickor och pojkar ges samma möjligheter och förutsättningar Eleverna upplever att det finns aktiviteter på rasterna Åtgärder Arbeta med de förebyggande och främjande insatser och åtgärder som formuleras i likabehandlingsplanen och plan mot kränkande behandling. Ansvar: All personal Utvecklat innehållet i klassrådstiden för värdegrundsarbetet utifrån klassens behov. Ansvar: Arbetslaget

Hållbar utveckling Mål: Utveckla arbetet med läroplanens uppdrag om att anlägga övergripande perspektiv på undervisningen utifrån; ett historiskt perspektiv, ett miljömässigt perspektiv, ett internationellt perspektiv samt ett etiskt perspektiv Minska användning av papper Åtgärd: Arbetslagen genomför ämnesövergripande teman som utgår från läroplanens uppdrag om de övergripande perspektiven. Ansvar: Arbetslagen Utveckla arbetet med skolkompassen. Ansvar: All personal