Möte beträffande kvalitetsgranskning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Utbildning på universitet och högskolor
Gymnasiearbetet p..
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Bildning / personlig utveckling
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Biomedicinsk analytiker:
Internationella språkprogrammet
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Att få rätt saker att hända
Projekt - Utvärdera examensarbeten Bakgrund Under år 2010 visade en kartläggning kring examensarbeten i civilingenjörsprogrammen, i ett nationellt TUF.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Bengt Palmgren, professor i industridesign Jag har deltagit som ämnesexpert i bedömargruppen i UKÄs utvärdering av utbildningar i design och konsthantverk.
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Hantering av examensarbeten
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Förskoleklassen Torpshammar
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Bakgrund LTH utvecklar studentutbytet med Kina. Tre nya utbytesavtal – Jiao Tong (Shanghai) – Zheijang (Hangzhou) – Xiamen.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Välkommen till studentdagen 2016
Validering inom Lärarlyftet
Examensarbete Civilekonomprogrammen
Universitetskanslersämbetets granskning av konstnärliga utbildningar i design och konsthantverk
Ta del av riktlinjerna här
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Möte beträffande kvalitetsgranskning KMH Möte beträffande kvalitetsgranskning Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH) Royal College of Music in Stockholm, Sweden Peder Hofmann Utbildnings- och forskningsavdelningen

Kvalitetsutvärdering 2013 HSV kommer... (Högskolelagen, 1 kap.)

Utbildning som leder till examen & Utbildning som leder till något annat... Examen är styrt enligt lag och förordning Utbildningsbevis är upp till lärosätet

Så här arbetar KMH För att uppnå examen ska studenten uppvisa Kunskap och förståelse Mål 1 Mål 2 Färdighet och förmåga Mål 1 Mål 2 Mål 3 Mål 4 Värderingsförmåga och förhållningssätt Mål 1 Mål 2 Mål 3

Starta med slutet Arbeta med lärandemålen 1 Lärandemålen är fastställda i examensordningen. LM 2 Lärandemålen bryts ner och fokuserar på önskad/önskvärd kompetensprofil LM 3 Lärandemålen fördelas i de olika kurser som finns inom programmet, för att på så sätt garantera att studenten når examensmålen LM 4 Antagningsprov om så behövs = Helt nödvändiga färdigheter för att tillgodogöra sig utbildningen

Mål enligt KMH:s utbildningsplan Mål enligt utbildningsplanens kurser Mål enligt förordning Mål enligt KMH:s utbildningsplan Mål enligt utbildningsplanens kurser Kurs 1 Kurs 2 Kurs 3 Kurs 4 Kunskap och förståelse Studenten ska... Färdighet och förmåga Värderingsförmåga och förhållningssätt Kunskap och förståelse Studenten ska... Färdighet och förmåga Värderingsförmåga och förhållningssätt Kunskap och förståelse Studenten ska... Färdighet och förmåga Värderingsförmåga och förhållningssätt Kunskap och förståelse Studenten ska... Färdighet och förmåga Värderingsförmåga och förhållningssätt Kunskap och förståelse Studenten ska... Färdighet och förmåga Värderingsförmåga och förhållningssätt Kunskap och förståelse Färdighet och förmåga Studenten ska... Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska... Studenten ska...

Utbildningsplaner och kursplaner Alla utbildningsplaner med kursplaner finns på www.kmh.se Inga andra kurser ska läsas! Och i rätt ordning!

Kvalitetsutvärdering 2013 Så här går det till: HSV.se/kvalite

Kvalitetsutvärdering 2013 Vad bedöms? Studenternas självständiga arbeten (examensarbeten) Lärosätets självvärdering Enkäter till tidigare studenter Studenternas erfarenheter av hur väl utbildningen når de aktuella målen Platsbesök kommer att ske ---- men inte fysiskt.

Kvalitetsutvärdering 2013 De självständiga arbetena i förhållande till examensmål Mål som kommer att granskas: Mål 1 (och 2 på master) Kunskap och förståelse Minst 2 mål under Färdighet och förmåga Minst 1 mål under Värderingsförmåga och förhållningssätt

Kvalitetsutvärdering 2013 De självständiga arbetena i förhållande till examensmål Mål som kommer att granskas: Mål 1 Konstnärlig kandidatexamen ”Kunskap och förståelse För konstnärlig kandidatexamen skall studenten - visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga område (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets praktiska och teoretiska grund, kunskap om och erfarenhet av metod och processer samt fördjupning inom området.”

Kvalitetsutvärdering 2013 De självständiga arbetena i förhållande till examensmål Mål som kommer att väljas av bedömargruppen: Övriga mål: Konstnärlig kandidatexaemen Färdighet och förmåga ”För konstnärlig kandidatexamen skall studenten - visa förmåga att beskriva, analysera och tolka form, teknik och innehåll samt kritiskt reflektera över sitt eget och andras konstnärliga förhållningssätt inom huvudområdet för utbildningen, - visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen självständigt skapa, förverkliga och uttrycka egna idéer, identifiera, formulera och lösa konstnärliga och gestaltningsmässiga problem samt genomföra konstnärliga uppgifter inom givna tidsramar,

Kvalitetsutvärdering 2013 De självständiga arbetena i förhållande till examensmål Mål som kommer att väljas av bedömargruppen: Övriga mål: Konstnärlig kandidatexamen Färdighet och förmåga, forts... ”För konstnärlig kandidatexamen skall studenten - visa förmåga att muntligt och skriftligt eller på annat sätt redogöra för och diskutera sin verksamhet och konstnärliga frågeställningar med olika grupper, och - visa sådan färdighet och kunskap som fordras för att självständigt verka i arbetslivet.” Minst 2 av ovanstående mål.

Kvalitetsutvärdering 2013 De självständiga arbetena i förhållande till examensmål Mål som kommer att väljas av bedömargruppen: Övriga mål: Konstnärlig kandidatexamen Värderingsförmåga och förhållningssätt ”För konstnärlig kandidatexamen skall studenten - visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta konstnärliga, samhälleliga och etiska aspekter, - visa förståelse av konstens roll i samhället, och - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.” Minst 1 av ovanstående mål.

Kvalitetsutvärdering 2013 De självständiga arbetena i förhållande till examensmål Mål som kommer att granskas: Mål 1 & 2 Konstnärlig masterexamen ”Kunskap och förståelse För konstnärlig masterexamen skall studenten - visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området(huvudområdet) för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och - visa förtrogenhet med metod och processer för att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer inom området.”

Kvalitetsutvärdering 2013 De självständiga arbetena i förhållande till examensmål Mål som kommer att väljas av bedömargruppen: Övriga mål: Konstnärlig masterexamen Färdighet och förmåga ”För konstnärlig masterexamen skall studenten - visa förmåga att självständigt och kreativt kunna formulera nya frågor och bidra till kunskapsutvecklingen, lösa mer avancerade problem, utveckla nya och egna uttryckssätt samt kritiskt reflektera över sitt eget och andras konstnärliga förhållningssätt inom huvudområdet för utbildningen, - visa förmåga att med ett utvecklat personligt uttryck skapa och förverkliga egna konstnärliga idéer, självständigt identifiera, formulera och lösa konstnärliga och gestaltningsmässiga problem samt planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade konstnärliga uppgifter inom givna tidsramar,

Kvalitetsutvärdering 2013 De självständiga arbetena i förhållande till examensmål Mål som kommer att väljas av bedömargruppen: Övriga mål: Konstnärlig masterexamen Färdighet och förmåga, forts... ”För konstnärlig masterexamen skall studenten - visa förmåga att såväl i nationella som internationella sammanhang, muntligt och skriftligt eller på annat sätt klart redogöra för och diskutera sin verksamhet och konstnärliga frågeställningar i dialog med olika grupper, och - visa sådan färdighet och kunskap som fordras för att självständigt verka i arbetslivet.” Minst 2 av ovanstående mål.

Kvalitetsutvärdering 2013 De självständiga arbetena i förhållande till examensmål Mål som kommer att väljas av bedömargruppen: Övriga mål: Konstnärlig masterexamen Värderingsförmåga och förhållningssätt ”För konstnärlig masterexamen skall studenten - visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta konstnärliga, samhälleliga och etiska aspekter, - visa insikt om konstens roll i samhället, och - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.” Minst 1 av ovanstående mål.

Kvalitetsutvärdering 2013 • Arbetena bedöms utifrån de utvalda målen med hjälp av kriterier • Anonymiserat urval granskas • Högst 24 och minst 5 arbeten bedöms

Kvalitetsutvärdering 2013 Vem bedömer? Ämnesexperter - konstnärligt högt meriterade personer. Studenter - studentrepresentanter från konstnärliga lärosäten Arbetslivsföreträdare

Kvalitetsutvärdering 2013 HSV beslutar om samlade omdömen Mycket hög kvalitet Hög kvalitet Bristande kvalitet Resultat till regeringen Uppföljning Godkänd Indraget examenstillstånd

Kvalitetsutvärdering 2013 Verktyg att luta sig mot Rektorsbeslut http://www.kmh.se/sjävständiga-arbeten-examensarbeten PM från nämnden till institutionerna PM angående wordmall och användning av denna. Prata med varandra om vem som gör vad