Strategi för tryggande av samhällets vitala funktioner 2006 STRATEGI FÖR TRYGGANDE AV SAMHÄLLETS VITALA FUNKTIONER Statsrådets principbeslut 23.11.2006.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En ny struktur för scoutrörelsen – ett förslag. Scouterna – allmänt Scouterna är Sveriges nationella scout- organisation och organiserar all scout- verksamhet.
Advertisements

Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
Internationella relationer
Nationell riskbedömning
Beskrivning av området samhällsskydd och beredskap
Teamet funktionshinder och samhället/Stina Sjöblom1 Uppföljningen av Finlands handikappolitiska program VAMPO Handikappolitisk och personlig.
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
FoU-strategi för Mittsverige Forskningen skall vara av hög internationell kvalitet till nytta för regionen I FoU-strategin prioriteras vissa forskningsområden.
Vanliga fel vid riskbedömning
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Landstingsstyrelsens förvaltning
Krisberedskap – före – under - efter
Bilder för lokal utbildning
Västra Götaland.
Det nationella digitala biblioteket
Lantmäteriets informationsförsäljning
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Grov organiserad brottslighet
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Kulturdepartementet Nationell samordning för en positiv supporterkultur och mot våld och annan brottslighet i samband med idrottsevenemang Agneta Blom.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Visioner för vuxenutbildningen i Egentliga Finland Carola Bryggman.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Myndigheternas ansvar - marknadskontroll
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
2 Trygga säkerheten 1.TRYGGA SÄKERHETEN Åtgärder för att uppnå målsättningen: Genom att sköta brådskande utryckningar och säkerställa viktiga funktioner.
Risk- och krishantering, nu en angelägenhet för alla
Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer
Strategi för att säkra Internets infrastruktur Kajsa Ritzén Post- och telestyrelsen.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad? Varför? Stabens delar.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Trygghet och säkerhet En allt viktigare politisk fråga?
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Vägledning för samhällsviktig verksamhet Att identifiera samhällsviktig verksamhet och kritiska beroenden samt bedöma acceptabel avbrottstid.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Folkhälsopolitiskt program för Östergötland Beslutat av landstinget och kommunerna i Östergötland.
Organisering av markanvändningen ur ett större områdesperspektiv Jari Leivo Planläggningschef Kauhava stad.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Risk- och sårbarhetsanalyser
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Miljömålen består av tre slags mål
Vägledning för samhällsviktig verksamhet
Introduktion till processen för balanserad styrning
Miljömålen består av tre slags mål
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Strategi för tryggande av samhällets vitala funktioner 2006 STRATEGI FÖR TRYGGANDE AV SAMHÄLLETS VITALA FUNKTIONER Statsrådets principbeslut

Strategi för tryggande av samhällets vitala funktioner 2006 Målet är att dra upp riktlinjer för åtgärder på SR-nivå för att upprätthålla den nationella suveräniteten, säkerheten i samhället och befolkningens levnadsmöjligheter Synvinkeln är tryggande av funktionerna  skyddande av objekt  försvar av de yttre gränserna Samordna beredskapen inom förvaltningsområdena genom att definiera - samhällets vitala funktioner - funktionernas måltillstånd - gemensamma hotmodeller och särskilda situationer - de ministerieuppgifter som tryggandet av funktionerna förutsätter - EU-medlemskapets möjligheter och förpliktelser - prioriteringar, tidtabell, uppföljning och övningar Verkställs med beslut vid ministerierna som en del av verksamhets- och ekonomiplane/budgetpropositionsprocessen TSVF I KORTHET

Strategi för tryggande av samhällets vitala funktioner 2006 Det finska välfärdssamhället ”Blått i fjärran” ”Bekvämlighets- funktioner” ”Viktiga funktioner” ”Vitala funktioner” Alltid (stenfot) I regel När det är möjligt Kanske någon gång HIERARKI ÖVER SAMHÄLLSFUNKTIONERNA

Strategi för tryggande av samhällets vitala funktioner 2006 Ministerium TSVF-strategin Styrning, lagstiftning, budgetering Underlydande förvaltning, näringslivet inom förvaltningsområdena, medborgarorganisationer och medborgarna Funktioner som skall tryggas Måltillstånd Strategiska uppgifter Utvecklingsbehov Tyngdpunkter vid utvecklandet Hotmodeller Särskilda situationer och ansvaret för dem Krisledning och -kommunikation Uppföljning och övningar BeredskapsL 40 § 2 mom. ”Förberedelserna för undantagsförhållanden leds, övervakas och koordineras av statsrådet samt av ministerierna inom sitt förvaltningsområde.” STATSRÅDET STRATEGINS INNEHÅLL

Strategi för tryggande av samhällets vitala funktioner 2006 STRATEGINS UPPBYGGNAD SAMHÄLLETS VITALA FUNKTIONER tryggas HOTMODELLER SÄRSKILDA SITUATIONER MINISTERIERNAS STRATEGISKA UPPGIFTER konkretiseras fastställs jämförs

Strategi för tryggande av samhällets vitala funktioner 2006 I tryggandet av samhällets vitala funktioner ingår åtgärder både under beredskapstiden och sedan en kris har brutit ut. BeredskapKrisledning Inhämtande av information Lägesbild FörebyggandeKrisledning Samverkan Kriskommunikation Övningar Lägesbild Utveckling av lagstiftning och resurser Resursanvändning Återhämtning från en kris Lägesbild Beredskap Resursanvändning Samverkan STRATEGINS VERKNINGSFULLHET

Strategi för tryggande av samhällets vitala funktioner 2006 När hotmodeller beskrivs och tolkas måste man beakta deras mång- dimensionella ömsesidiga beroende. Modellerna är alltid starkt förenklade HOT OCH RISKER HOTMODELLER: Störning av den elektroniska infrastrukturen Allvarlig störning av befolkningens hälsa och utkomstskydd Allvarlig störning av den ekonomiska handlingsförmågan Storolyckor och naturkatastrofer Miljöhot Terrorism samt organiserad och annan allvarlig brottslighet Hot som är förknippade med befolkningsrörelser Politisk, ekonomisk och militär påtryckning Användning av militära maktmedel

Strategi för tryggande av samhällets vitala funktioner 2006 SAMHÄLLETS VITALA FUNKTIONER Tväradministrativa helheter Sektorer: SRK UM JM IM FSM FM UVM JSM KM HIM SHM AM MM Funktion 1 Funktion 2 Funktion 4 Funktion 3 Funktion 5 Funktion 6 Funktion 7 OBS! Bilden är principiell= strategisk uppgift Medborgar- organisationer Företag EU och int. resurser

Strategi för tryggande av samhällets vitala funktioner 2006 SAMHÄLLETS VITALA FUNKTIONER

Strategi för tryggande av samhällets vitala funktioner 2006 Bevakning av den säkerhets- politiska omgivningen Bedömning av effekterna av ändringar Bevakning av hur resurserna upprätthålls och utvecklas Samordning av förberedelserna Samordning av resursanvändningen Hot och risker Störningar av ekonomin Terrorism Störningar i datanäten Illegal invandring Farlig smittsam sjukdom Miljöhot Storolyckor Extrema naturfeno- men Påtryckningar Militär makt- utövning ????? Tillgängliga resurser Egna resurser Medborgarorga- nisationerna och medborgarna Företagen inom näringslivet EU och inter- nationella resurser SAMORDNING AV HELHETERNA