1 Ledning ur ett hälsoperspektiv Monica Hane Bengt-Åke Wennberg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
Skyddsombuds- utbildning
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Idrottslärare om astma
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Att få rätt saker att hända
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Aktivt lyssnade.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Vår metodik för att energieffektivisera Flerfamiljsbostäder
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
1 Anneli Juhlin FP
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
När infaller Julafton och hur ofta?
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Presentationens avskrift:

1 Ledning ur ett hälsoperspektiv Monica Hane Bengt-Åke Wennberg

2

3 Hur man kan undvika spill och skapa en stabilare produktion genom att man helt enkelt ändrar sättet som ledare och medarbetare tänker. Hur man gör …. Från strategi till genomförande AKTUELLA BÖCKER I ÄMNET

4 Vad händer i samarbetsprocessen? Har vi/man gjort rimliga antaganden om samarbetets förutsättningar? Vet vi/man vilka samarbetsfenomen som behöver uppmärksammas för att få framgång? FORMATIVA UTVÄRDERINGAR

5 VÅRA UTVÄRDERINGS- VERKTYG SKILJER SIG FRÅN TEKNIKENS

6 Teknikern gör

7 Vi fångar upp deltagarnas

8 Teknikern omvandlar idéer till

9 Vi skapar samtal där erfarenheter blir ordsatta och formuleras

10 Teknikern demonstrerar och simulerar funktionen genom modeller

11 Vi använder exempel och berättelser för att illustrera och beskriva samspelet i sociala system

12 Teknikern ser beteendet som en konsekvens av instruktioner

13 Vi ser handlandet som en konsekvens av individens önskan att upprätthålla en självbild och en identitet

14 SKILLNADER Mätningar Ritningar Modeller Instruktio ner Självreflektion Dialog Exempel Identitets- bildning TEKNIKENS VERKTYG VÅRA VERKTYG

15 Ger oss och andra tillgång till deltagarnas självreflektioner, dialoger med varandra, deras exempel och berättelser och illustrerar hur man ser på sig själv och andra och därmed också varför man handlar som man gör Fokusgrupper

16 Värdet av hälsobokslut för att påvisa Potentialerna i hälsofrämjande arbete HOLM-PROJEKTET

17 VAD BEHÖVDE MAN VETA I DETTA PROJEKT? Är HB:s data relevanta? Fångar HB engagemanget? Ger HB ny kunskap?

18 EXEMPEL FRÅN FOKUSGRUPPERNA Oro över lösningar som gör verksamheten mer sårbar Irritation över lösningar som kostar onödigt mycket Förvåning över att man inte använder sig av befintlig kunskap och resurser

19 Störda av att det är kaos och inte den ordning och reda som krävs för att göra ett bra arbete Upprörda över kortsiktiga och orealistiska lösningar Bestörta över att man tystnat

20 Man vill vara stolt över vad man deltar i och vill kunna försäkra sig om att man inte deltar i något man behöver skämmas för Man vill kunna utveckla och utnyttja sin kunnighet och erfarenhet i arbetet Man vill finnas i ett sammanhang där man ser att de egna insatserna leder till något bra för samhället Man vill inte bara vara utförare av andras order utan vill kunna ta egen ställning till det man skall medverka till att göra Samtalen visar bland annat att Vi kallar dem professionella aktörer

21 Utvecklingen i Sverige Har påverkat det sätt man samtalar om och formulerar sig om arbetets villkor och om sin roll i det

22 Självutveckling Rationalitet Ur “Global livsyn på väg” av Gösta Vestlund

23 Alla - både ledning och medarbetare – bildar det sociala systemet. Hälsa och produktivitet är en konsekvens av alla deltagares kunnighet och vilja att göra samarbets- handlingar En för alla. Alla för en

24 Vad händer i produktionens samarbetsprocess? Görs rimliga antaganden om samarbetets förutsättningar? Uppmärksammas behovet av stödprocedurer? SYSTEMATISK PRODUKTIONSUPPFÖLJNING Inte bara utfall Utan också samarbetets processer

25 Professionella aktörer stabiliserar sin relation till omvärlden genom pågående samtal och berättelser Identitetsbildning

26 Ökat handlingsutrymme kräver en ökad förståelse av den egna insatsen i förhållande till verksamheten som helhet Förståelsehorisont Jörgen Sandberg 1994

27 Pålitlighet i samarbetet med varandra kräver en vidgad kunskap om “arbetskollektivet” Kollektiv kompetens Henrik Hansson 1998

28 NÅGRA GENERELLA OBSERVATIONER Ledningar förvägrar ofta i sina resonemang och samtal andra och varandra identiteten som professionella aktörer. Ledningarnas information, organisering och styrning motverkar ofta medarbetarnas möjligheter att utvidga sin förståelsehorisont. Ledningar negligerar ofta aktörernas behov av att bevara och förvärva “kollektiv kompetens”

29 ROTLÖSHET Man känner sig “till ingen gjord” Obestämdhet, allting flyter – inget är förutsägbart Ingen är pålitlig. Man är utlämnad till andras godtycke

30 FRUSTRATION När man inte kommer till tals När man inte kommer till sin rätt När man inte kommer till rätta med angelägna verksamhetsfrågor

31 MARGINALISERING När man hör att man hålls utanför När man hör att man betecknas som “mindre vetande” När man hör att man uppfattas ansvarslös och inte att lita på

32 I professionella aktörers samarbete måste det göras möjligt för var och en LEDNINGENS UPPDRAG

33

34

35

36 Att befrämja analyser, samtal och resone- mang som är förenliga med medarbetares och kollegers syn på sig själva som pro- fessionella aktörer och som aktivt stödjer deras möjligheter att agera som sådana LEDNINGENS BIDRAG

37 att sätta sig in i och ta hänsyn till den andres situation att delge för den andre viktig information att agera aktsamt i förhållande till den andre att värna om bådas rätt att löpande omförhandla en överenskommelse när förhållandena ändras Innebär dokumenterade krav på NYA AVTALS- FÖRHÅLLANDEN