Sammanhållen journalföring och Nationell Patientöversikt med stöd av Patientdatalagen Liselotte Sjöqvist Enhet:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetslagen
Advertisements

Ett gott liv i ett livskraftigt län
Lagstiftning – en översikt
Dagar om lagar, Göteborg
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
NPÖ och PDL Nationell patientöversikt (NPÖ) är ett stöd till sammanhållen journalföring. Det är ett IT-stöd som sammanställer din patients journaluppgifter.
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Nu har turen kommit till oss presentation av kommunikationsmaterial om Sammanhållen journalföring + Nationell Patientöversikt, NPÖ.
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Nationell patientöversikt
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Detta är en mall som kan ge stöd i arbetet med att ta fram vilka informationsmängder vårdgivaren ska ansluta.
Landstinget i Östergötland
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Enligt Regionstyrelsens beslut: Etablering av Regiongemensam Funktion
Juridik och beslutsstöd - vad gäller?
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Frågor och svar Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Presentationen ingår i utredningens delredovisning.
Nationell Patientöversikt NPÖ i Sörmland
1.
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
NPÖ –användning i Örebro
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Medicinsk stab Patientsäkerhet
NPÖ-utbildning Lidköping 2014.
Ramverk för patientmedverkan
Frågor och svar Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Presentationen ingår i utredningens delredovisning.
Bakgrund och Erfarenheter NPÖ Örebro läns landsting och Örebro kommun
Internat Ehälsa 9-10 september, Villa Brevik, Lidingö.
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Patientlagen och informationsplikten
Patientlagen och informationsplikten 2014:
Patientlagen 1 januari 2015 Den 1 januari 2015 införs en ny patientlag i Sverige. Hälso- och sjukvårdslagen försvinner och ersätts av Patientlagen och.
Patientlagen 1 januari 2015.
Patientlagen och informationsplikten
NPÖ och PDL Nationell patientöversikt (NPÖ) är ett stöd till sammanhållen journalföring. Det är ett IT-stöd som sammanställer din patients journaluppgifter.
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Nationell patientöversikt
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Ändra till startrubrik
Samordnad individuell plan (SIP)
Diagnos och delaktighet
Patientlagen och information till patienter och närstående
Samordnad Individuell Plan
Ny patientdatalag Patientdatalagen Region Skåne kommer med information SoS kommer med föreskrifter SoS ska ge ut en handbok.
SBAR för strukturerad kommunikation
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
Läkemedelsförteckningen
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Yttre och inre sekretess i Stöd och behandling. Behandlarens åtkomst.
Yttre och inre sekretess i Stöd och behandling. Behandlarens åtkomst.
NPÖ Nationell patientöversikt Rev Utb.material stödanvändare Hösten 2016.
Ramverk för patientmedverkan
Lex Maria.
Bakgrund Nationella rapporter visar att personer med funktionsnedsättning inte har tillgång till en tillgänglig primärvård anpassad utifrån sina behov.
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer
NPÖ
NPÖ Oktober 2017 Lena Bernhardsson.
Projektets syfte Utvärdera om ett gemensamt och integrerat IT-stöd för hälso- och sjukvården (sammanhållen journalföring) ökar patientsäkerhet, kvalitet.
NPÖ – Nationell patientöversikt
Patientlagen (2014:821).
Patientlagen och informationsplikten 2014:
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
E-tjänsten Journalen Att tänka på för att skydda utsatta personer
Patientdatalagen - Frågor och svar
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

Sammanhållen journalföring och Nationell Patientöversikt med stöd av Patientdatalagen Liselotte Sjöqvist Enhet:

Innehåll Bakgrund Patientdatalagen PDL med integritetsskydd för patienterna. Uppdraget från staten Nytta Tidplan Information Utbildning Information som publiceras på NPÖ

Patientdatalagen (PDL) 2008 PDL gör det möjligt för vårdgivare att ta del av patientens journaler, oberoende av var patienten söker vård. Det kallas sammanhållen journalföring. Sammanhållen journalföring ger en mer heltäckande bild av patientens vårdhistorik och vårdbehov. Så att vårdgivaren snabbt kan ge god och säker vård. ”Alla vårdgivare kan titta på varandras uppgifter”

Överenskommelsen med staten Uppdraget består av: Publicering av information på nationella NPÖ Konsumtion av information tillsammans med andra vårdgivare Användning av säkerhetstjänster i enlighet med PDL Information till allmänheten Utbildning av egen personal Tidplan Införandet ska vara klart senast 30/9 för att landstinget ska få ta del av ca 15 miljoner inom ramen för Patientsäkerhetsarbetet. Landstinget Västmanland ska börja konsumera information i NPÖ i juni.

Trygghet för patienten Samtycke Spärr Loggning För att garantera säkerhet, integritet och sekretess när behörig personal får tillgång till vårdinformation så krävs kontroller, loggning och andra säkerhetsaspekter utifrån kraven i PDL om hur vårdinformation kan förmedlas mellan vårdgivare.

Samtycke Vid varje enskilt tillfälle, när behov uppstår om att få ta del av journaluppgifter hos andra vårdgivare, så ska man fråga patienten om denne samtycker till sammanhållen journalföring. Personalen gör en individuell bedömning om patienten kan ta emot information och om samtycke kan efterfrågas. Vid vård på samma vårdenhet under längre tid, exempelvis hos en distriktsläkare, kan patienten ge sitt samtycke för en längre tidsperiod. Det kan gälla också för all vårdpersonal på enheten som deltar i dennes vård. Om patienten har svårt att förstå eller göra sig förstådd ska hälso- och sjukvårdspersonal i samråd med patientens legala ställföreträdare, närstående eller på annat sätt försöka ta reda på patientens ställningstagande i frågan. Samtycket ska dokumenteras.

Nödåtkomst Om samtycke inte kan inhämtas på något sätt, får direktåtkomst i sammanhållen journalföring endast ske om en nödsituation föreligger (nödåtkomst) och hälso- och sjukvårdspersonal bedömer att vårddokumentationen kan antas ha betydelse för patientens liv och hälsa. Nödåtkomst kan användas när patientens samtycke inte kan inhämtas på grund av exempelvis medvetslöshet.

Spärr av uppgifter Patienten kan välja att spärra uppgifter som inte ska finnas tillgängliga inom vårdgivaren och för andra vårdgivare. (Inre och yttre spärr) Vilka uppgifter som spärras och hur länge avgör patienten. Endast patienten själv har rätt att spärra sina uppgifter. Vårdnadshavare får inte spärra barns uppgifter. I takt med stigande utveckling och mognad förfogar barnet själv över sin sekretess. Barn under 18 år kan själva begära spärr, förutsatt att barnet bedöms ha uppnått tillräcklig mognad och utveckling. Bristande beslutskompetens, hos personer som fyllt 18 år. Lagstiftaren förbereder förändringar i den lagstiftning som berör icke beslutskompetenta personer.

Patientens rätt till loggutdrag Medborgare som vårdats inom landstinget har rätt att begära utdrag från landstingets loggsystem för att se: vilka inom vården som har begärt åtkomst till deras vårdinformation vilken typ av information dessa begärt tillgång till Vårdgivaren är skyldig att på patientens begäran lämna ut loggningsuppgifter. Uppgifterna skall vara tydliga så att patienten kan bedöma om åtkomsten till journaluppgifterna varit befogad eller inte.

Fördelar med NPÖ NPÖ ger: Ökad vårdkvalitet: En helhetsbild av patientens tidigare diagnoser, provresultat och medicinering gör det lättare att ställa rätt diagnos och ge rätt behandling i tid. Ökad patientsäkerhet: Rätt beslutsunderlag minskar risken för felbehandlingar eller felmedicineringar. Ökad effektivitet: Delad information minskar kostsamt dubbeljobb. Ökat inflytande: Patientens inflytande stärks genom krav på samtycke och rätt att spärra uppgifter

Test av NPÖ Piloter för konsumtion av NPÖ: Kardiologen Västerås – Uppsala, Akademiska Medicinmottagningen Köping – Örebro Tidplan: April – maj Test av informationsmängder i NPÖ: Tidplan: Maj

Kommunikationsupplägg Fas 1 – intern förankring av införandeprojekt Målgrupp: Koncernledning, politiker, ledningsgrupp VS/PPHV, avdelningschefer och resultatområdeschefer VS/PPHV, CIT, CK, kommuner m.fl. Start: Pågår Kanal: Informationsmöten, APT-träffar, information och nyheter på Puls Fas 2 – intern förankring Målgrupp: All hälso- och sjukvårdspersonal, 1177 SVR, växeln, patientföreningar,, fackliga representanter, patientnämnden, m.fl. Kanal: information och nyheter på Puls, Närnytt, fickfolder, affisch, e-utbildning om pdl, Vårdseminarium, Läkarmöte m.m. Fas 3 – extern förankring Målgrupp: Patienter, patienter från andra landsting, allmänheten, media m.fl Start: Påbörjas i April Kanal: Nyheter och information på www.ltv.se och www.1177.se, tillägg till kallelser, broschyr och affischer för väntrum, annonsen Ditt landsting i april, pressmeddelande inför uppstart m.m

Informationsmaterial Broschyrer/fickfolder Affischer Till vårdpersonal och medborgare/patienter Till vårdpersonal och medborgare/patienter

Spärrtjänstnummer Ett spärrtjänstnummer för allmänheten och vårdpersonal har inrättats: 021- 17 64 00 För att få information om eller spärra sina journaluppgifter ringer medborgarna hit. Man får information om konsekvenserna av att spärra journaluppgifter. Om personen fortfarande vill spärra sina uppgifter skickas blankett hem som ska fyllas i och sedan vidimeras av vårdgivaren (landstinget).

Mer information Puls: Vårdstöd  Patientdatalagen www.1177.se www.inera.se www.cehis.se www.datainspektionen.se