Explicit Management förtydligar verksamheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att identifiera och utveckla ledare
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Att bygga målstyrt Underhåll
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Nyttorealisering på 10 min
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Praktisk nytta och användning av SS-ISO/IEC och 27002
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
Affärsintegration och Asset Management
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
En introduktion till SEB Way
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Processorienterat förbättringsarbete
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Att få rätt saker att hända
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Utvärdering av processmognad
Modell för Utveckling av ledningssystem
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Strategiska perspektiv på verksamheten
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kartläggning av inköpsprocessen
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Introduktion till The Rational IT Model
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Explicit Management förtydligar verksamheter Johan Sporre

Situationer i en verksamhet som orsakar jobbstress Osäkerhet Att inte vet vad som ska hända Otydlighet Att inte veta vad som förväntas av en Brist på stöd Att inte ha någon att vända sig till för att få stöd Brist på resurser Att inte få de verktyg man behöver Osäkra chefer beror på att man inte fattar beslut pga oklar strategi, värderingar är inte satta, profileringen är inte gjord Resurskonflikt – den som skriker högst vinner., man pekar på projektledaren och klagar på dålig leverans, produktlivscykeln är inte avstämd mot projektcykeln Blame game – sena produktbeslut – konkurrens om resurser Symptom är ofta: dålig psykosocial arbetsmiljö, Fibromyalgi, folk har ont i magen ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Explicit Managements verksamhetsidé Explicit Management hjälper till att åstadkomma mer välmående och effektivare verksamheter genom att utveckla deras tydlighet Att utveckla tydligare verksamhetsstyrning för verksamheter med huvudkontor i Södra Sverige ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Vi hjälper företag att bli effektivare genom bättre styrning Tydligare verksamhetsstyrning för bättre effektivitet och ökad lönsamhet Tydligare roller, processer och ansvarsfördelning i organisationen Tydligare mål och strategi Tydligare kundfokus & kommunikation ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Vårt arbetssätt Utgår från intressenterna och vad de förväntar sig Utvecklar processerna Sätter upp matchande organisation Prioriterar mål och krav utifrån tillgängliga resurser ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Vi bidrar med Projektledning/-styrning Beslutsstöd/Bollplank Facilitering/Workshopledning Knowledge Sharing Workshops Specialistkunskap i arbetssätt och prioritering ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Vi har arbetat med ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Vad vill du förtydliga i din verksamhet? ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Tidigare uppdrag 1 R&D-avdelning Förtydliga huvuduppgifter, hur man skulle göra och leveranser Utifrån undrade man vad de gjorde och ville påverka Nuläge – åtgärder – handlingsplan; Projektprocesser Rollbeskrivningar Externa gränssnitt ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Tidigare uppdrag 2 Utvecklingsavdelning behövde stärka sin organisation, förbättra samarbete och arbeta globalt Tog fram allt underlag utifrån processer och ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Organisationer förändras, men produkter, aktiviteter, processer och roller består Organisations- enhet Position (å Roller) Person å Kompetens (å Rollkomp) Aktivitet Process Roll Roll- kompetens Output Input ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Hur vi gör det Förankra och engagera ledningsgruppen Kommunicera överenskommet budskap till intressenter Starta arbete Avstämning till ledningsgrupp Förankring i verksamheten ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Definition av en affärsprocess Aktivitet Process En affärsprocess: Har en kund(intern eller extern) Involverar ett antal organisationsenheter Har definierade start och stop Har definierade inputs and outputs Mäts med Key Performance Indicators (KPIs) tid, pengar och kvalitet Skall övervakas kontinuerligt för möjliga förbättringar och förbättringar ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Huvudprocesser ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se Gassås Consulting AB, www.gassas.se 14

Scenarios för att utveckla tydligare verksamhetsstyrning

Scenario 1: Situationer i en verksamhet Sjunkande marginal Osäkra chefer Alla är medvetna om att man gör fel, men ingen gör något och/eller ingen tar ansvar Ständig konflikt resurser – (linje/projekt) Internt ”blame-game” – alla pekar på andra Oklara överlämningar Sjukdom/ Psykosocial ohälsa Osäkra chefer beror på att man inte fattar beslut pga oklar strategi, värderingar är itne satta, profileringen är inte gjord Resurskonflikt – den som skriker högst vinner., man pekar på projektledaren och klagar på dålig leverans, produktlivscykeln är inte avstämd mot projektcykeln Blame game – sena produktbeslut – konkurrens om resurser Symptom är ofta: dålig psykosocial arbetsmiljö, Fibromyalgi, folk har ont i magen ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Scenario 2: Behov av förbättringar Processorientera verksamheten Kundfokus Verksamhetens strategi behöver uppdateras Bolaget växer och man behöver organisera mer Processerna/Arbetssätten behöver dokumenteras ”Trillar mellan stolarna” Förbättra samverkan, Organisationen behöver arbeta ihop mer Man vill rusta för framtiden och expansion Vikande marginaler ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Tydligare verksamhetsstyrning ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Explicit Management ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Vi utvecklar tydligheten i och mellan Processer/Arbetssätt/Projekt Organisation Strategi Målförverkligande ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Man tjänar mer pengar på ökad tydlighet Kunderna ser att verksamheten arbetar för dem Verksamhetens personal vet vart man är på väg Man känner till sina mål och vart de kommer ifrån Man vet vem som bestämmer vad Man vet vad vem som gör vad och varför Man känner till vad man åstadkommer och för vem man gör det ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Vi arbetar inom verksamhetsområdena Verksamhetsledning Försäljning Produktutveckling Supply Chain Kundtjänst ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Vi har gjort Utvecklat strategi och organisation för global utvecklingsorganisation Lett workshops för strategin för distributionssidan i en global detaljhandelskedja Projektlett utvecklingen av ett WMS för en global tredjepartslogistiker Lett resursplaneringen vid mottagandet av ett nytt ERP för en nationell kundservice ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Produkter

Dokumentera och utveckla processer/arbetssätt/projekt Nuläge görs tillsammans med verksamheten Plan för förändringar tas fram och resurssätts Förändringsarbete dokumenteras Arbetet startas för en del, testas och rullas sedan ut ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Dokumentera och utveckla processer/arbetssätt i Qualiware Lifecycle Manager En prototyp görs för ett urval av processerna som dokumenteras i Qualiware Lifecycle Manager (QLM) Prototyp tas fram som presenteras i webbläsare Presentation av prototyp och förslag till förbättringar i materialet Fortsatt dokumentation i QLM av oss eller inköp av QLM-paket Alternativ 1: Vi äger applikationen och säljer konsulttid med kontinuerliga genereringar När kunden väljer att ta över applikationen har vi dokumenterat deras lösning så att de vet vad som ska läggas in var. Alternativ 2: Kunden köper applikationen, vi bistår med utbildning, implementering och support ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Förbättra arbetssätt Ta fram tydlig uppdragsspecifikation med symptom, förändringar och orsaker Verifiera åtgärder Ta fram/Utveckla arbetssätten utifrån det man levererar Intressenter – krav Kopplade leverabler kraven Krav på input för att leverera Vem ansvarar för arbetssätten Processdesign: Tillämpbara krav Arbetssätt och interna leverabler samt vem de tillfredsställer Resursbehov: Personal - kompetens Produktion - infrakstruktur Planering av organisation Pengar ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Förbättra organisation Ta fram tydlig uppdragsspecifikation med symptom, förändringar och orsaker Verifiera åtgärder Ta fram/Utveckla organisationen utifrån det man levererar Intressenter – krav Kopplade leverabler kraven Krav på input för att leverera Vem ansvara för leverabler? Finns befogenheter för att klara avvikelser Organisations: Tillämpbara krav Arbetssätt och interna leverabler samt vem de tillfredsställer Kärnverksamhet/Supportdelar/Ledning Roller/Positioner/”Bengt” Resursbehov: Personal - kompetens Produktion - infrakstruktur Planering av organisation Pengar ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Förbättra målförverkligande Genomgång av strategi och satta mål Prototyp tas fram för del av strategi och mål för att tydliggöra relationer Presentation av prototyp och förslag till förbättringar i materialet Fortsatt arbete med hela strategin och involverad ledningspersonal ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Förbättra strategi Genomgång av strategi Prototyp tas fram för del av strategi Presentation av prototyp och förslag till förbättringar i materialet Beroende på status i materialet leder det till vidare arbete, exempelvis; Intressentanalys Målförverkligande Kopplingar till processer och arbetssätt ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Förtydliga ledningssystem Bygga prototyp från befintligt system i Qualiware Lifecycle Manager Välja väg Köpa webb-publicering med uppdateringsintervall Köpa Qualiware Lifecycle Manager ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Konkret exempel 1 Symptom Diagnos Egentlig orsak Åtgärd En verksamhet hade projekt som inte levererade i tid och över budget Diagnos Man ansåg att man behövde byta eller förstärka projektledning Egentlig orsak Försena eller oklara beställningar och ändringar under projektets gång Åtgärd Göra klart vad verksamheten ska leverera Tala med de interna kunderna i organisationen om kostnaderna för oklara beställningar och sena ändringar Förbättra beställningsdokument ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Konkret exempel 2 Symptom Diagnos Egentlig orsak Åtgärd En verksamhet hade ”för många” ärenden till kundtjänst och den kostade för mycket Diagnos Man ansåg att man behövde byta ut sin kundtjänst Egentlig orsak Ärendetypernas komplexitet stöddes inte av stödsystem Åtgärd Göra studie av ärendehistoriken och tidsåtgång Förbättra rutiner och instruktioner Göra stödsystemförändringar för lägre tidsåtgång ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Konkret exempel 3 Symptom Diagnos Egentlig orsak Åtgärd En verksamhet ville förstärka sitt varumärke för att bättre möte kund Diagnos Man ansåg att man behövde förstärka försäljning och göra säljkåren mer enhetlig Egentlig orsak Verksamhetens profilering var inte gjord och man hade inte gjort klart vad som skulle gälla i verksamheten Åtgärd Göra grundläggande arbete kring verksamhetsstyrning Kommunicera och arbeta enligt resultatet Införa profilering i verksamhetens ledningssystem ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se

Konkret exempel 4 Symptom Diagnos Egentlig orsak Åtgärd En verksamhet hade en division som var etablerad på flera platser som behövde samarbeta bättre Diagnos Man ansåg att man behövde omorganisera Egentlig orsak Dålig kommunikation och samarbete Åtgärd Göra klart verksamhetens intressenter och vad verksamheten ska leverera Utveckla processer och vem som ansvarar för vad i organisationen Skilja ut projektorganisationen från linjeverksamheten ©Explicit Management makes management explicit, info@explicitmanagement.se