Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AH febr 2011 Riksdagen har fattat beslut om en ny patientsäkerhetslag Den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 2011.
Advertisements

Patientsäkerhetslagen
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Ett arbete med att etablera
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Socialstyrelsens termbank
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Patientsäkerhetsläget i Sverige
Samordnad individuell plan
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Säkrare vård och omsorg
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Om SOSFS 2005:12 Socialstyrelsens föreskrifter om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården OH-version februari 2006.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Tillsammans för världens säkraste vård
Detta är God Vård.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Patientsäkerhetskultur
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
Patientsäkerhetsarbete
Detta är God Vård
Patientsäkerhet är på modet Britta Svensson Utvecklingsenheten - patientsäkerhet Norrbottens läns landsting
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
”Patientsäkerhet för Alla” Hur jag som arbetar i vården bidrar till en säker vård! ”Patientsäkerhet för Alla” Grundläggande utbildning ”Patientsäkerhet.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Ramverk för patientmedverkan
- en metod för att stärka patientsäkerhetskulturen.
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Kommunikationsindex i medarbetarenkäten (KomI)
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Kvalitetsberättelse 2017.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Introduktion till processen för balanserad styrning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete Syftet med ramverket är att skapa en helhetsbild över patientsäkerhetsområdet och en struktur för patientsäkerhetsarbetet. Ramverket specificerar tre viktiga perspektiv för en säker hälso- och sjukvård. Dessa är att vården är patientfokuserad, kunskapsbaserad och organiserad för att skapa förutsättningar för en säker vård. Ramverket beskriver åtgärder inom respektive perspektiv på mikronivå, mesonivå och makronivå som i sin tur bidrar till en säkrare vård för patienten. Ramverket innehåller förslag på åtgärder inom respektive perspektiv och nivå. För ett antal av de föreslagna åtgärderna finns metoder och verktyg som är framtagna specifikt för att förebygga vårdskador. Ramverket kan också användas som underlag för att identifiera inom vilka perspektiv respektive nivåer som organisationen har bra rutiner eller behöver förstärka med insatser.

Patientfokuserat patientsäkerhetsarbete Vad innebär det för patient och närstående? En ökad kunskap om den egna hälsan samt vård och behandling. Bättre information om risker som rör den egna vården och behandlingen. Patientens synpunkter och erfarenheter tas tillvara för att göra vården säkrare. Den som drabbas av en vårdskada blir informerad om vad som inträffat samt vilka åtgärder som kommer att vidtas. Vad innebär det för hälso- och sjukvårdspersonalen? Diskutera vård och behandling samt risker utifrån patientens förutsättningar och behov. Involvera patienter och närstående i arbetet med att förbättra processer och rutiner. Identifiera och förebygg risker i vården utifrån patientens erfarenheter och synpunkter. Vad innebär det för den operativa ledningen på olika nivåer? Skapa förutsättningar för att patienter och närståendes erfarenheter och synpunkter systematiskt sammanställs och tas tillvara i förbättringsarbeten. Visa öppenhet kring risker och skador i vården. Skapa rutiner för ett strukturerat omhänder-tagande av patient och närstående i samband med en oönskad händelse. Vad innebär det för den högsta ledningen? Skapa förtroende hos medborgare och medarbetare. Utarbeta former för medborgardialog. Underlätta för medborgarna att framföra klagomål och synpunkter.

Kunskapsbaserat patientsäkerhetsarbete Vad innebär det för den operativa ledningen på olika nivåer? Skapa struktur och förutsättningar för en patientsäkerhetskultur som stödjer ett systematiskt patientsäkerhetsarbete. Systematisk uppföljning och utvärdering av patientsäkerhetsarbetet. Kontinuerligt samla in, analysera och agera på rapporter om risker för vårdskador samt händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada. Vad innebär det för patient och närstående? Kunskap om att vården arbetar med att förebygga och minska risker i vården. Kunskap om att mina erfarenheter, synpunkter och förslag bidrar till en säkrare vård. Vad innebär det för hälso- och sjukvårdspersonalen? Arbeta utifrån evidensbaserade kunskapsunderlag, åtgärdspaket och riktlinjer. Rapportera och följ upp risker för vårdskador samt händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada. Identifiera riskområden och förebygg risker i vården. Följ upp, utvärdera och förbättra processer och rutiner. Vad innebär det för den högsta ledningen? Systematisk uppföljning och utvärdering av patientsäkerhetsarbetet. Integrera patientsäkerhet i kompetensutveckling, arbetsmiljö, ekonomi, IT och e-hälsa.

Organiserad patientsäkerhet Vad innebär det för den operativa ledningen på olika nivåer? Utarbeta och kommunicera mål och strategier som stödjer ett systematiskt patient-säkerhetsarbete. Fördela det organisatoriska ansvaret för patientsäkerhet. Skapa rutiner för patient och närstående att lämna synpunkter på vård och behandling samt förslag till förbättringar. Säkerställa och uppmuntra till att medarbetare rapporterar risker för vårdskador. Skapa förutsättningar för god kommunikation i vårdens övergångar, såväl internt som externt. Vad innebär det för den högsta ledningen? Utarbeta och kommunicera övergripande mål, strategier och värderingar som stödjer ett systematiskt patient-säkerhetsarbete. Skapa rutiner som stödjer ledning och styrning av det strategiska patientsäkerhets-arbetet på alla nivåer. Dokumentera det organisa-toriska ansvaret för patientsäkerhetsarbetet. Vad innebär det för patient och närstående? Patienten upplever att alla som är involverade i patientens vård har tillgång till nödvändig och adekvat information. Patienten vet vem han/hon kan vända sig till med frågor om sin vård samt hur synpunkter och klagomål tas emot. Vad innebär det för hälso- och sjukvårdspersonalen? Utarbeta och använda standardiserade processer/rutiner för att förebygga och minska risk för vårdskador. Skapa rutiner för god kommunikation mellan verksamhetens olika delar samt övergångar.