Språkutvecklande undervisning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Vad är studiehandledning?
Arbetsterapi i skolan.
Barnanpassad utredning
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
SET Social Emotionell Träning
Förskoleklassen på Södermalms skola
- Konsten att ge feed-back
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
The big 5 1.
Rikskonferensen 2013 Göteborg
Vi som genomfört denna Learning study är:
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Lokal Pedagogisk Planering
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
Jan-Eric Gustafsson Göteborgs universitet
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Läroplansträff fritidshem
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Läroplansträff fritidshem
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Skolutveckling via digitala medier
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
Hur gör man en debattartikel?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Mobila Skolteamet Sjöbo
Nämndplan 2015.
Exempel på skriftligt omdöme
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Elev loggbok.
Att jobba språkutvecklande
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Arbetsterapi i skolan.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Självkänsla.
Vad är studiehandledning?
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
En kort introduktion Göran Brante
Verksamhetsbeskrivning
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Presentationens avskrift:

Språkutvecklande undervisning Dyslexikongressen 15/8 2014 Professor Margareta Sandström Uppsala universitet

Språkutvecklande undervisning för alla Elever som har läs- och skrivsvårigheter: Svårigheter som bottnar i dyslexi Svårigheter på grund av otillräckliga kunskaper i det svenska språket – och i många fall annan kulturell tillhörighet

Den viktiga lärare-elevkommunikationen Min forskning handlar om elever med läs- och skrivsvårigheter, men inte i första hand om elevers prestationer, utan om lärar-elevkommunikationen, och om orsaker till att inte alla elever alltid finner sig väl till rätta i klassrummet

Sociokulturell likhet En gymnasielärare brukade säga ”det är så trevligt att undervisa lärarbarn”. Tolkning: barn till lärare är lätta att ha att göra med Sociologen Pierre Bourdieu talade om att människor har olika ”habitus” Shirley Brice Heath visade att medelklassbarn favoriseras i skolan.

(etniskt) kulturella olikheter En gymnasieelev sa: ”I mitt hemland ska man inte räcka upp handen så mycket. Man ska göra som läraren säger – och vara tyst. Annars kommer läraren och slår”. John Ogbu: begreppet ”speech community” för att uttrycka kulturell gemenskap James Banks: fem dimensioner av interkulturell pedagogik

Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi Klassen läste texter och besvarade frågor. Läraren sa till pojken med läs- och skrivsvårigheter (för att underlätta)att bara besvara de frågor där svaret fanns i texten. Om detta händer ofta innebär det att de här eleverna inte utvecklar språket på en högre nivå - och därmed självkänslan

Avhandlingsstudien – jämförelse mellan duktiga och svaga läsare Läsinlärning hos 7-8-åriga barn: barn som hade svårigheter med läsinlärningen och barn som var duktiga i läsning. I båda grupperna fanns det barn som hade ett annat modersmål än svenska. Läraren visade sig vara viktig som stöd för de barn som hade svårigheter med sin läs- och skrivinlärning.

Mest stöd till de duktigaste Min studie visade tyvärr att de elever som verkligen fick mest stöd och uppmuntran var de som inte hade några svårigheter med läsning och skrivning. De duktiga eleverna fick uppmuntrande kommentarer, leenden och nickningar. De elever som var svaga läsare fick stöd genom att läraren korrigerade när de läste fel

Minst stöd till dem med annan kulturell bakgrund De med annan kulturell bakgrund fick minst bekräftelse från lärarna. Kommunikationen var torftig och ansträngd: kanske eleverna själva inte signalerade att det var vad de förväntade sig av lärarna? Men kanske läraren inte riktigt kände sig bekväm med eleverna, på grund av olika kulturell tillhörighet?

I första hand allmänmänskligt Det lärarna gjorde förekommer överallt – det är naturligt att vuxna visar uppskattning för barns goda prestationer Men lärare borde ha insikt om att de skapar social orättvisa om de favoriserar sina likar. De behöver förstå mekanismer bakom det allmänmänskliga beteendet att favorisera sina likar

Grundläggande och/eller högre språkliga färdigheter? Mina studier har visat att elever med läs- och skrivsvårigheter presterade lika bra som andra i aktiviteter där språket tränas på en högre nivå, men i aktiviteter med grundläggande språklig träning presterade de inte så bra. Alltför mycket träning av språket på grundläggande nivå medför att de missar träning på en högre nivå!

Skolans mål De tidigare uppnåendemålen beskrev grundläggande färdigheter och strävansmålen beskrev högre språklig förmåga. En elev med läs- och skrivsvårigheter kan ha bättre förutsättningar att klara Mål att sträva mot än Mål att uppnå. Fortfarande kan man som lärare skilja på grundläggande och högre språkliga färdigheter

Språkutvecklande matematikundervisning En studie av hur elever upplevde olika matematikaktiviteter: 72 elever i årskurs 5 deltog; 4 med svårigheter i matematik, 24 utan svårigheter och 24 med annat modersmål än svenska. Matematik-aktiviteterna var lästal, uppgifter med siffror och räkneberättelser. Eleverna intervjuades om sin upplevelse.

Resultat från matematikstudien De utan svårigheter uppvisade matematisk literacy De med svårigheter tyckte att läsuppgifterna var svåra– men beskrev räkneberättelser som allsidigt stimulerande De flerspråkiga hade färdigheter i räkning, men brast i språkförståelse

Undervisade på sitt andraspråk Elever som inte är tvåspråkiga, utan fortfarande är andraspråksinlärare, förväntas i svenska skolor kunna ta till sig undervisning som om svenska var deras modersmål. Dessa elevers studiesituation kan vara ett problem, bland annat på grund av att det är vanligt att lärare överskattar deras svenskkunskaper.

Passivt ordförråd på andraspråket Det tar mycket längre tid att nå samma CALP-nivå (Cognitive Academic Language Proficiency) än att uppnå BICS-färdigheter (Basic Interpersonal Communication Skills) Lärare kan ta för stort intryck av elevernas BICS-nivå När eleverna kommer till gymnasiet blir problemet fullt synligt

Inte alla har svårigheter Olika grader av tvåspråkighet: Enligt tröskelhypotesen är man först Limited Bilingual, låg kompetens i båda språken som Less Balanced Bilingual har man åldersadekvat kompetens i ett, men inte i båda språken Som Balanced Bilingual god kompetens i båda språken

Annan kulturell tillhörighet Om den interaktiva stilen hemifrån skiljer sig från lärarens, kan kommunikationen mellan lärare och elev blir disharmonisk Kommunikationen mellan lärare och elev kan även bli disharmonisk om barnen kommer från en annan social klass än den svenska medelklassen

Lärare-elevdialog i klassrummet Lärare vet att man ska sträva efter att vara lyhörd för hur barn tänker och hur de uppfattar omvärlden Barn är olika, och man är själv en kulturell varelse Begreppen horisontell och vertikal kommunikation är bra för att resonera om detta

Horisontell/vertikal kommunikation När läraren förmedlar kunskap till eleverna = vertikal kommunikation När läraren är lyhörd inför eleverna = horisontell kommunikation. Aspekter av horisontell kommunikation = vertikal när det gäller den institutionella rollen, men horisontell när det gäller perception och interaktion

Dimensioner av interkulturell pedagogik (1) innehållsintegrering (2) konstruktion av kunskap (3) reducering av fördomar (4) rättvisepedagogik (5) empowering (6) den subtila icke-verbala kommunikationen

Ett bra interkulturellt möte Några elever gjorde en film om tonårsliv. De skildrade en förälskelse mellan en muslimsk flicka och en svensk pojke. En replik i filmen gav upphov till en bra diskussion om olika kulturers sätt att uttrycka sig. Förskolans läroplan stödjer utveckling av flerkulturell tillhörighet

Flerspråkiga elever med dyslexi Svårt att fastställa om språkliga svårigheter bottnar i andraspråks-problematik eller dyslexi Diagnostisering av dyslexi hos två/ flerspråkiga försvåras av behovet av att framhålla att det inte är rätt att sammanblanda behov av särskilt stöd med tvåspråkighetsproblematik Flerspråkiga dyslektiska elever får då inte uppmärksamhet på hela den språkliga problematiken

Flerspråkiga elever - särskilt stöd Flerspråkiga elever med läs - och skrivsvårigheter/dyslexi får inte alltid diagnos De erbjuds extra träning av de grundläggande språkliga färdigheterna/stödundervisning i svenska som andraspråk istället för adekvat bemötande för läs- och skrivsvårigheter

Hemmastadd i klassrummet Det är viktigare – för både individen och samhället - att alla elever känner sig hemma i sitt klassrum och sedda av sina lärare än att de når goda resultat i mätningar av skolprestationer. Allt annat går att kompensera senare i livet, men inte det