Välkomna till.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation

Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Barnanpassad utredning
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Patientenkät sommaren -13
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Källbystugans kvalitetsarbete
Ungas frågor om alkohol och droger
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Brev från Pingvinen.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Jag heter Carl X Gustav. Jag är kung i Sverige
Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
FaR® på Hisingen Anders Esko, leg sjukgymnast
Mentorsprojektet Näktergalen Ett samarbete mellan Borås Stad, Högskolan i Borås och Sjuhärads Kommunalförbund
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff Välkomna.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Välkomna Föräldramöte EIF F01/ Sammanslagning av F01/02 Föräldramöte EIF F01/02 Bakgrund Förväntningar Dagsläget.
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
BO OCH LEVA. Jag ska resa ett halvår och tänkte slå två flugor i en smäll – min kompis behöver en lägenhet och jag slipper betala hyra, så jag hyr ut.
Ta ställning och handla!
Askersunds kommun
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
BO OCH LEVA INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Bo och leva INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
UNG samtalsgrupper.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
NÄKTERGALEN
SIM TEAM.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Demokratitorg Ett möte mellan unga och politiker.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Vem är jag, Vem är du?.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Rädda Barnens verksamheten Läxhjälp till nyanlända barn och ungdomar
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Nonviolent Communication
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Jämställdhet Vad är det?.
Jämställdhet Vad är det?.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Presentationens avskrift:

Välkomna till

Ett samverkansprojekt mellan

  Projektet har fått sitt namn efter en liten, grå, oansenlig fågel som är svår att få syn på men som sjunger väldigt vackert.

Grundidén är ömsesidig nytta och nöje

Många av oss vuxna har haft någon person att se upp till när vi var små. En person som man fick goda råd av och som stöttade en när det var jobbigt. Ibland kan något så enkelt som en gest eller ett ord påverka ett barns självuppfattning.

Syftet är att mentorerna: ska vara en vuxen förebild i en nära relation med ett barn ska få inblick i ett barns liv och ökad kunskap, förståelse och empati för människor olika livsvillkor, ett komplement i en högskoleutbildning Syftet är att barnen: ska få nya erfarenheter och kunskaper i en relation med en högskolestuderande ska få en vuxen förebild, en studerande vid Kristianstad Högskola ska få ökad självkänsla!

Mål Målet med Näktergalen Kristianstad är att främja integration genom att verka för social och etnisk mångfald. Målet är att mentorerna genom sitt mentorskap långsiktigt ska motverka snedrekrytering till högskolor och universitet och därigenom bidra till en utjämning av social och utbildningsmässiga skillnader. Målet är att barnen ska klara sig bättre i och utanför skolan och i högre utsträckning söka sig till högskolestudier. Målet är att vänskapen mellan barn och mentor leder till en ökad förståelse, respekt och tolerans för varandras olika sociala och kulturella bakgrunder.

Det finns ett stort intresse för projektet både internationellt och nationellt. Näktergalen mentorsverksamhet i Malmö startade 1997 och är nu en permanent verksamhet vid Malmö högskola. År 2002 tilldelades Näktergalen Malmö stads integrations- och mångfaldspris. I dag samarbetar Näktergalen Malmö med sex mångkulturella skolor och ca 100 barn och 100 mentorer deltar varje år! Våren 2005 startade Kristianstad Högskola och Campus Helsingborg vars ett pilotprojekt som bygger på Näktergalen Malmö. I Kristianstad har sedan start 2005 ca 80 barn och 80 mentorer medverkat. Näktergalen Kristianstad har blivit tilldelat extra medel från Myndigheten för skolutveckling. Dessa pengar ska användas till att sprida information om projektet och verka för att det blir permanent. Näktergalen startar på fler orter i Sverige, nu närmast i Borås. Ute i Europa har mentorsprojeket startat i Spanien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Slovenien och Norge. Norge kommer under 2008 att starta projektet på ytterligare åtta orter.

Alla barn som går på de här skolorna kan söka till Näktergalen Centralskolan Vilan skola Gamlegårdskolan Gustav Hellströmskolan Näsby skola Skolorna är mångkulturella och barnen som är med i Näktergalen är i åldrarna 8 –11 år. Barnen har tillsammans med sina föräldrar ansökt till projektet.

På skolorna finns kontaktpersoner med ett särskilt ansvar för projektet Kontaktpersonens uppgift är: Att rekrytera barn till projektet Att utgöra en länk mellan projektet och familjen Att kontinuerligt informera om och sprida projektet Att verka för att projektet blir en permanent verksamhet Att delta under start och avslutningsdagar Att tillsammans med barnen genomföra utvärderingar av mentorsperioden

På Högskolan arbetar Näktergalens koordinator Koordinatorns uppgift är: Att marknadsföra, informera och sprida projektet Att verka för att projektet permanentas Att rekrytera och anställa mentorer Att genomföra intervjuer med sökande barn Att matcha barn och mentorer Att utbilda och handleda mentorer Att dokumentera och vidareutveckla projektet Att ansvara för gemensamma aktiviteter

Alla som läser på Högskolan Kristianstad kan söka till projektet De som blir anställd som mentorer får: utbildning handledning 3 000 kr meriterande arbetsintyg ökad förståelse för människors olika villkor ett minne för livet

Projektledningen matchar barn och mentor med utgångspunkt från intervjuer som görs med barnen respektive med de sökande studenterna. Mentorn och barnet träffas en gång i veckan, ca 2-3 timmar. De träffas utanför skoltid, från oktober till april. De bestämmer tillsammans vad de ska göra och när de ska träffas. Utifrån bådas intressen finns möjlighet att tillsammans ta del av vad Kristianstad har att erbjuda, till exempel kultur, sport, natur och nöjen. Näktergalen har också gemensamma aktiviteter för barn och mentorer. Alla flickor får kvinnliga mentorer och pojkar kan få manliga eller kvinnliga mentorer. Hittills har fler kvinnor än män sökt till projektet.

De flesta aktiviteter är vardagsnära som exempelvis att spela boll, baka, pyssla, gå på stan, packa en matsäck och ge sig ut i naturen. Allt beroende av vad barnet och mentorn kommer överens om. Barnets medverkan i projektet kostar inget för föräldrarna, däremot får de betala barnets utgifter för exempelvis fika och biljettpriser. Ibland organiseras gemensamma kostnadsfria utfärder till mål som exempelvis Skånes djurpark eller Kreativum i Karlshamn.

I Kristianstad säger mentorer som varit med: I en utvärdering från de år mentorsprojektet Näktergalen funnits i Malmö lyfter mentorerna framförallt fram hur roligt de haft med ”sitt” mentorsbarn! Många beskriver mötet med en annan värld, kön, klass, etnicitet som särskild lärorikt. I Kristianstad säger mentorer som varit med: Projektet Näktergalen är en jättebra idé som borde finnas i alla städer! Det är något som är bra för barn som behöver en extra ”kompis”. Näktergalen är ett toppenprojekt. Det har varit en trevlig period. Man får lära sig mer om andra kulturer och får ett minne för livet.

Roligt, givande, god gärning. Det är väldigt givande. Jättebra engagemang! Det känns som vi har kommit varandra nära, vi kan prata om det mesta. Det ger mycket, man känner sig behövd! Hela projektet är underbart, hoppas det får fäste och fortsätter. Det har varit en rik erfarenhet! TACK! Vi har fått en bra relation och kommer troligen att träffas efter att mentorsåret är slut. Projektet är roligt och berikande. Man utvecklar sig som människa.

Denna erfarenhet har varit bra för både mig och barnet Denna erfarenhet har varit bra för både mig och barnet. Målet är att få en in blick i varandras liv, vilket har skett här. Det är även bra för den personliga utvecklingen. Kan rekommendera andra att delta. Jag tycker det här en mycket god idé! Ett minne för livet. Ett arbete som utvecklar en individuellt och man upptäcker saker om sig själv som man inte tänkte på innan. Ett sätt att finna empati och förståelse för andra människor med olika bakgrund och kulturer. Näktergalen är ett toppenprojekt. Ett roligt och givande avbrott från vardagen. Bra merit! Intressant, givande och utvecklande för både mig och barnet.

I Kristianstad säger barnen som varit med Du har varit snäll mot mej. Bowlingen va de kul. Malmö var de kul utan jag va lesen. Andys Lekland 2 gånger var de kul. Skånes Djurpark var de kul. De var kul när vi va hemma hos dej. Det var jätte roligt att ha en mentor. Jag jätte roliga saker med min mentor. Min mentor är jätte snäll. Jag hoppas att vi får ha kvar neckter-galen Jag tycker det är kul i Näktergalen för man får en snäll mentor som bryr sig om den personen som sökte med i Näktergalen. Som till ex. gå på bio eller baka eller fråga roliga saker. Det är kul att vara med i Näktergalen för att ha en trevlig dag med ens mentor.

Jag har varit med i nektergalen och min mentor är den besta mentor man kan önska saj. Hon är rolig golig söt och vaker. Jag har varit med på andys skones djurpark stan vi har kalat på film varit hemma hos henne och hon har varit hemma hos mig, det var roligt. Matat ankorna fikat. Hon är golig så man vill bara krama henne jäte hort jag bara hoppas jag ser henne igen och hon är jäterolig att vara med (Hjärtan) Jag har varit med i näktergalen. Jag är en pojke men min mentor är en flicka. Vi har spelat fotboll och simmat och tittat på fillm. Jag tycker att man ska söka in till näktergalen för att man träffar nån att ha roligt med. Man kan gå hem till personen och baka. Man kan också gå och handla, man kan gå till andys och man kan gå och simma. Man kan göra många saker med sin mentor, det är nästan vad man vill som går att göra. Det var roligt att man är med Näktergalen. Det var spenade att höra vem jag fick. Tack att jag fick vara med. Jag tackar väll mycket min mentor. Hej då och tack jag fick vara med…

Efter ett halvår tar mentorsperioden slut och för många har det lämnat minnen som öppnar för nya möjligheter i framtiden. Bildspel av Anna Odén