Sören Thornell 013 207438 IT och skolutveckling BIT-projektet - vad har hänt? Statens satsning på IT i.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Den svenska förskolan.
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Läsplatta i undervisningen
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Utbildningar (just nu)
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Vadstena 30/ •ITIS ÅR 2002, Platser 2001/2002 •Behov av skolledarutbildning ht 2001? •Extra.
Modeller.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Hej och välkomna!.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Kommunalt huvudmannaskap i praktiken
Staten ger lärare datorer GRATIS ?? Mkr under åren yalla skolor i alla kommuner ykomplettera och förstärka zKompetensutveckling.
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
Att få rätt saker att hända
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Ramverk för patientmedverkan
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
IT som stöd för kvalitetsarbetet
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Barn- och utbildningskontoret Karriärvägar för lärare Arlanda
IT i skolan - i nationellt och lokalt perspektiv:.
ITiS hittills… Deltagande lärare 1999 – Deltagande lärare 2002 ca ca Handledare 1999 – Utbildade skolledare 1999.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
ZLägesrapporter kommunvis zVad händer med ITiS i kommunerna? Besök under våren/hösten 2000 zKommunala ITiS-hemsidor zÅrets ITiS-arbetslag år 2000 i Östergötland.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Region Östergötland Handledarträff 5/ zHandledarutbildningarna zHandledarens uppgifter zITiS studiehandledning, Läromedelsdatabasen zSamarbetet.
”Må bra – prestera bättre” - med Tuba som ditt verktyg Anita Kihlman, Tuba AB 2010.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring och försäljning
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
ITiS region Östergötland Träff den 13/ kl zAktuell information om ITiS zVad händer kring ITiS i Östergötlands kommuner? zITiS politikerseminarium.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
DET-Uppgifter.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Fjärrundervisning Forskning och framtid
FSO dagar 2019.
Presentationens avskrift:

Sören Thornell IT och skolutveckling BIT-projektet - vad har hänt? Statens satsning på IT i Skolan

Vad är IT? (eller ICT eller IKT) zInformationsTekniken har blivit ett begrepp för utrustning som används för att samla in, lagra, bearbeta, presentera och överföra ljud-, text- och bilddata zSkolan har saknat tekniska hjälpmedel för kommunikation, t ex telefoner och faxar, som kunnat förändra arbetsformerna zNu får man tillgång till datorer och kommunikation, IKT zParadigmskiftet påverkar skolan (Avstånd mäts inte i kilometer utan i bandbredd)

Vad är skolutveckling? z”Skolutveckling är systematiska, fortlöpande åtgärder för att förändra betingelserna för inlärning och andra förhållanden i en eller flera skolor, med målsättning att förverkliga skolans mål mera effektivt” Velzen m fl 1985 zNågot som leder till en bättre skola för elever och lärare - i praktiken Per Dalin 1994 zSkolutveckling är en fråga om värderingar och upplevs därför ofta olika av elever, föräldrar, lärare, skolledare, politiker och forskare

IT och skolutveckling Bakgrund zDatalära på grundskolans högstadium (SÖ) yFokusering på datorerna, ma-no, ingen fortbildning zDOS-projektet (SÖ) yMjukvara, färdighetsträning, svenska, medborgarkunskap viktig för demokratisk styrning inget nytt arbetssätt zKK-stiftelsen och kommunsatsningarna (KK-stiftelsen) yPBL, flexibilitet, mer stimulerande och effektivare arbetsformer, faktor för skolutveckling zLärandets verktyg (Departementet) yVad har man lärt?

Stora förändringar inom skolväsendet under 90-talet zSkolverket ersätter Skolöverstyrelsen och LSN, zLokalt ansvarstagande ersätter central styrning zMålstyrning ersätter regelstyrning zNytt statsbidragssystem zLärarna kommunaliseras och får nya löne- och arbetstidsavtal zNya läroplaner och nya kursplaner

Reflexioner om IT och skolutveckling zKan IT medverka till bättre basfärdigheter? zKan IT underlätta nya arbetsformer? zKan IT förbättra skolans infrastruktur? zKan IT förbättra lärarnas kompetensutveckling? zKan IT förbättra kontakterna med omvärlden? zKan IT förbättra det sociala livet i skolan? zHar förmåga att använda IT ett egenvärde?

Reflexioner kring IT och skolutveckling zFörskjutning från naiv tro på IT mot att IT underlättar ett nytt arbetssätt zSvårt att isolera IT:s roll i skolutvecklingen i en turbulent skola zSkolan är idag en ” anorektisk” organisation. Hur påverkar det möjligheten till skolutveckling? zVem ansvarar för skolutvecklingen? Politikerna, kommunen, skolledningen, läraren, eleverna eller …

Forskning om IT och skolutveckling zForskningen kring IT och skolutveckling tittar ofta i backspegeln, varför inte komma med förslag och peka ut riktningen? zVad kan skolan lära av forskningen om IT och skolutveckling? zSkiljer sig universitetens sätt att hantera IT och pedagogik från kommunernas?

Lärarutbildningarnas syn på IT och skolutveckling zLärarutbildningarna borde ligga i fronten vad gäller ”IT och skolutveckling” och nyutexaminerade lärare vara spjutspetsar inom området IT-didaktik !? zHögskolan i Kristianstad har utarbetat en 10p kurs ”IKT och lärande” zVissa andra lärarutbildningar avvaktar vetenskapliga belägg som styrker sambandet mellan IT och skolutveckling zAlla lärarutbildningar förväntas få en aktiv roll vid genomförandet av ITiS

Slutord Trots alla forskningsinsatser inom skolområdet gäller fortfarande: - att elever lär sig det de vill lära sig och ingen vet säkert hur man får elever motiverade Skolutveckling och IKT medför förhoppningsvis att skolans arbetssättet förbättras så att elevernas egna referenser ger motivationen för att lära sig

Nyttiga länkar: zwww.distans.hkr.se/kkmtrl/ IKT och Lärande zwww.skolverket.se/pdf/ pdf...utvecklingen beror då inte på användningen av datorer zwww.distans.hkr.se/kkmtrl/politiska/skr9798_176.pdf Lärandets verktyg -Regeringens skrivelse 1997/98:176 zwww.distans.hkr.se/kkmtrl/baslitteratur/oversikt.pdf Informationstekniken i skolan - En forskningsöversikt