Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtid Västernorrland! - Regional utvecklingsstrategi
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
”En kommunal budget ska räcka till god kvalitet i skola, vård och omsorg, gator och vägar ska underhållas, det ska finnas fritidsaktiviteter och Piteå.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Vattenbrukets miljöeffekter och hur man kan bedriva uppföljning
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
- Öresundsregionen – en självklarhet - Mångfald ger möjligheter
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Samling för trafiksäkerhetsåret 2007 Patrick Magnusson Vägverket Kraftsamling Hornöberget
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
År 2009 Kvartal 4 Norrbotten ligger på 18:e plats med 14,8 procents täckningsgrad.
Erik Langby Källa: watersecretsblog.com Utmaningar kring klimatfrågan i den regionala utvecklingsplaneringen Erik Langby Ordförande i Regionplane-
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Om utvärdering av yrkesförarprojektet Nils Petter Gregersen
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
TRAFIKSÄKERHET I LÄNETS UTVECKLING Ambitioner och resultat AVSIKTSFÖRKLARING Fokusering på trafiksäkerhetsaspekter i vårt arbete i länet Säkra egna transporter.
Kort historik Nollvisionen etappmål - halvering av antalet dödade 2007 Nationell samling nationella avsiktsförklaringar Regional samling.
Motorcyklisters attityder och beteende
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Konsekvens-beskrivning av åtgärder för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Ylva Berg Johan Lindberg Anders Lie Ssbtrp.
Hearing 26 nov Stockholm Moderator: Roberto Vacchi
Strategiska mål för Tekniska nämnden. SCB undersökning Verksamhetsresultat Övergripande målStrategiskt målLägeNyckeltal Mål värde Utfall God kommunal.
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Motorcyklisters hastigheter
Ekonomirapporten. April 2014
Etappmål max 270 dödade Människa Väg Fordon Beteendepåverkan Hastighet Nykterhet Anv. skyddsutrustning Väg Fordon Mitträcken Sidoområden Fartdämpande.
N Ä R I N G S D E P A R T E M E N T E T Alkolåsutredningen ”Utökad användning av alkolås m.m.” ( N 2004:16) Presentation vid uppstartsmöte i Solna
Hastighetsmätning, statligt vägnät
Betydelsen för partikelhalterna av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan Christer Johansson SLB Miljöförvaltningen, Stockholm ITM Stockholms universitet.
Carin Dänsel Avdelningen för reglerad mätteknik
Indikator Utgångs­- läge år 2007 Nytt mål år 2020 Ambition för räddade liv utöver prognos Andel i % Viktiga aktörerNyckel­åtgärder 1. Hastighetsefterlevnad,
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Åtgärdsplan för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Johan Lindberg Ylva Berg Ssbtrp.
Traf 2005 Regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser Klart – delrapport Återrapportering i riksdagen Motiv: oro rörigt och.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Vägval för resurseffektiv effektivisering 1.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Tillväxtanalys och samverkan med regioner … att skapa en kunskapsinfrastruktur för regionala frågor Wolfgang Pichler.
1 Polisens övervakning 2010 Bengt Svensson Rikspolisstyrelsen Brottsförebyggande enheten Polisavdelningen.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Analys av trafiksäkerhetsläget 2010 Når vi etappmålen 2020?
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Ökad säkerhet på motorcykel och moped
Presentationens avskrift:

Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning I juni 2006 fick Vägverket regeringens uppdrag att ta fram förslag till ”nytt etappmål för trafiksäkerhetsutvecklingen” efter 2007. Utredningen skulle redovisas till regeringen senast 1 januari 2008 men utredningstiden förlängdes bl a på grund av att uppdraget utökades något.

Dödade i vägtrafikolyckor 1996-2012

Regeringsuppdrag från 2006 Vägverket ska föreslå nytt etappmål för Trafiksäkerhetsutvecklingen. Vägverket ska låta en oberoende instans utvärdera hur arbetet med att nå nollvisionen och dess etappmål utvecklats och fortskridit. Vägverket ska bereda andra aktörer tillfälle att medverka i arbetet. I juni 2006 fick Vägverket regeringens uppdrag att ta fram förslag till ”nytt etappmål för trafiksäkerhetsutvecklingen” efter 2007. Utredningen skulle redovisas till regeringen senast 1 januari 2008 men utredningstiden förlängdes bl a på grund av att uppdraget utökades något.

Slutsatser från utvärdering av trafiksäkerhetsarbetet mot etappmålet 2007 Involvering och åtaganden - saknas Koppling till den egna verksamheten – låg Årlig uppföljning - otydlig Dessa viktiga slutsatser från utvärderingarna kom att bli en grund för det förslag som Vägverket arbetade fram.

Förslag - Målstyrningsmodell 1. Samverkan vid framtagandet 2. Mer åtgärdsnära etappmål och aktörsmått 3. Årlig uppföljning Bristerna som kom fram i utvärderingarna visade tydligt att det behövdes en målstyrningsmodell som bygger på dessa huvudkomponenter

Samverkan vid framtagandet Vägverket Rikspolisstyrelsen Sveriges kommuner och landsting Toyota Sweden AB Folksam Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande Näringsdepartementet Arbetsmiljöverket Svenska Taxiförbundet Bussbranschens Riksförbund Sveriges Åkeriföretag I uppdraget ingick att förslaget skulle tas fram i samverkan med andra aktörer. Utvärderingen visade också på bristande involvering från berörda aktörer i arbetet mot etappmålet 2007. Det var därför viktigt att i tidigt skede få med viktiga aktörer i arbetet. En naturlig utgångspunkt var den etablerade samrådsgrupp för trafiksäkerhetsfrågor som fanns i GNS, där de första åtta organisationerna ovan ingår. Gruppen utökades sedan med de tre organisationerna för yrkesmässiga vägtransporter, lastbil, buss, taxi ock kom därmed att omfatta dessa elva organisationer. Gruppens storlek är resultat av en avvägning mellan att inte få en för stor grupp och att ändå få med så många som möjligt av viktiga aktörer.

2. Mer åtgärdsnära etappmål Styrsystem Verksamheter Användnings- tillstånd/indikatorer Åtgärder Konsekvens EXEMPEL: System för planering och styrning av verksamheten ATK EuroNCAP Alkolås Mittseparering Hastighetsgränser Fordonshastighet Säkra statliga vägar Säkra fordon Dödade Skadade Utvärderingarna visade på vikten av att formulera etappmål som är mer åtgärdsnära och som har effekt på dödade och skadade. Därför togs i utredningen fram drygt tio indikatorer/användningstillstånd (för t ex hastighet, trafiknykterhet och fordonssäkerhet) för vilka sattes mål med en sammantagen potential för att nå det föreslagna målet för antal dödade.

2. Mer åtgärdsnära etappmål AKTÖRSMÅTT ETAPPMÅL Styrsystem Verksamheter Användnings- tillstånd/indikatorer Åtgärder Konsekvens EXEMPEL: System för planering och styrning av verksamheten ATK EuroNCAP Alkolås Mittseparering Hastighetsgränser Fordonshastighet Säkra statliga vägar Säkra fordon Dödade Skadade Utvärderingarna visade på vikten av att formulera etappmål som är mer åtgärdsnära och som har effekt på dödade och skadade. Därför togs i utredningen fram drygt tio indikatorer/användningstillstånd (för t ex hastighet, trafiknykterhet och fordonssäkerhet) för vilka sattes mål med en sammantagen potential för att nå det föreslagna målet för antal dödade.

Användningstillstånd Mått 2007 Mål Effekt 2020 dödade Hastighetsefterlevnad, - Andel TA inom hastighetsgräns 43% 80% 88 statliga vägar Hastighetsefterlevnad, - Ökning av TA inom hastighetsgräns - 86% 29 kommunala gator Nyktra förare - Andel TA med nyktra förare (< 0,2 ‰) 99,76% 99,90% 30 Bältesanvändning - Andel bältade förare och passagerare i personbil 96% 99% 40 Cykelhjälmsanvändning - Andel cyklister med hjälm 25% 70% 10 Säkra personbilar - Andel nya personbilar med högsta säkerhetsklass i EuroNCAP 60% 100% 90 (inklusive ny teknik där aktiv och passiv säkerhet är integrerad) Säkra tunga fordon - Andel nya tunga fordon med automatisk nödbromssystem 0% 100% 25 Säkra statliga vägar - Andel TA på vägar med hastighetsgräns över 80 km/t 52% 75% 50 som är mötesseparerat - Övrigt 12 Säkra kommunala gator - Andel säkra GCM-passager och korsningar på huvudvägnätet 25%/50% - 30 Räddning/vård/rehab - Tid från skada till adekvat vård - - - Trötta förare - Andel förare som uppger att de somnat/nästan somnat vid 10% 5% - de senaste 12 månaderna Värdering av ts - Ökning av index för svar på attitydfrågor om trafiksäkerhet - - - Summa 20 Total potential 424 Korrigerat för dubbelräkning 254 Dödade 2005 -2007, genomsnitt 460 Möjlig målnivå 2020 206 Förslag mål 2020 220 ”Business as usual” (2017) 320 Några indikatorer föreslogs av kanske mer symboliska/ politiska skäl, än analytiska.

13 indikatorer Hastighetsefterlevnad – statligt vägnät Hastighetsefterlevnad – kommunalt vägnät Nyktra förare Bältesanvändning Hjälmanvändning Säkra fordon Säkra tunga fordon Säkra statliga vägar Säkra kommunala gator – GCM-passager Säkra kommunala gator – korsningar Snabb och adekvat räddning Utvilade förare Hög värdering av trafiksäkerhet Målstyrning mot indikatorer Målstyrningen bygger på att man ska mäta och följa upp olika indikatorer mot i förväg uppsatta mål som tillsammans motsvarar ett mål för den samlade trafiksäkerhetsutvecklingen. Att koppla mål till indikatorer möjliggör en mer verksamhetsnära uppföljning. Följande indikatorer föreslås i rapporten ”Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet”. Vid översynen 2012 reviderades denna uppsättning av indikatorer.

Förslag etappmål max 220 dödade år 2020 Utgångspunkter: Teoretiskt möjligt och utmanande Lägre än nuvarande etappmål = 270 dödade Koppling EU:s mål = 50 procent reduktion på 10 år Återkommande revideringar Avstämning 2012 och 2016

3. Årlig uppföljning Årliga resultatkonferenser Där redovisas resultaten för respektive etappmål Här blir resultaten synliga Viktigt med beslutsfattare på hög nivå Utvärderingen av trafiksäkerhetsarbetet mot etappmålet 2007 visade på brister när det gäller att följa upp, utvärdera och synliggöra resultat. Huvudspåret blir därför: Det som mäts blir gjort! Utan uppföljning ingen målstyrning. Att göra resultaten ”synliga” skapar också det tryck vi saknade.

Vad varje aktör kan göra Påverka en eller flera indikatorer Sätta aktörsmått utifrån sin egen verksamhet Sätta mål för sina aktörsmått Följa upp målen årligen

Gemensam symbol har tagits fram

Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet Uppföljning och analys av utvecklingen i förhållande till uppställda mål och genomförda åtgärder Synliggörande av mät- och analysresultat inklusive slutsatser om prioriteringar och verksamhetsinriktning Planering av verksamheter med vägledning av analysresultat och slutsatser om inriktning

Analysrapport som presenterades år 2010 Klicka här för att komma till rapporten!

10 indikatorer 1. Hastighetsefterlevnad, statligt vägnät 2. Hastighetsefterlevnad, kommunalt vägnät 3. Nyktra förare 4. Bältesanvändning 5. Hjälmanvändning 6. Säkra personbilar 7. Säkra mc (ABS) 8. Säkra statliga vägar 9. Säkra kommunala gator: gång-, cykel-, mopedpassager 10. Drift och underhåll av gång-, cykel-, mopedvägar

Ställningstagande om inriktning från 2010 Klicka här för att komma till dokumentet!