Marknadskommunikation i praktiken

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Advertisements

Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Marknadsekonomi eller planekonomi?
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Att skriva projektrapport
En reviderad läroplan för förskolan
Intervju inför ViV-projektet.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Navigeringshjälp för företag som vill utvecklas!.
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Sibbarp-Dagsås 28 mars Vad händer ikväll? Introduktion Visioner Aktiviteter Handlingsplaner Lokal utvecklingplan.
Föreläsning
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsföring av Projekt X
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Marknadsföring av turism
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Bra planering skapar trygghet
Produktens olika delar
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
[Produktnamn] Marknadsplan
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Marknadskommunikation i praktiken Introduktion Gary Bergqvist Handledare: Gary Bergqvist och Johan Lindblom Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Nu ska vi omsätta teorin i praktiken Fem schemalagda arbetstillfällen/ två uppdrag Introduktion 11 maj Möte med kunden, uppdrag 2 12 maj Handledning uppgift 1 20 maj Presentation uppdrag 1 25 maj Handledning uppgift 2 27 maj Slutseminarium uppdrag 2 3 juni Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Indelning i åtta grupper Ni är 39 studenter. Det innebär nio grupper med fyra i varje grupp och en grupp med tre personer. Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Vad har ni lärt er från teoripassen? Det är dessa lärdomar som ska ligga till grund för ert praktiska arbete. Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Det är företagets marknadschef som är ansvarig för marknadskommunikationen och som leder det arbetet - Strategiska frågor - Operativt arbete - Privat och offentlig sektor - Produkter och tjänster - B2C och B2B (business to consumer och Business to Business) Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Uppdrag 1 Intervjua en marknadschef och berätta om mötet för de andra grupperna 1. Handledning 20 maj 2. Muntlig presentation den 25 maj 3. Skriftlig dokumentation ska lämnas samtidigt Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Vad betyder marknadskommunikation? Att marknadskommunicera? Föra ut på marknaden > Göra känt för kunder Vad? Till vem? På vilken marknad? Hur/På vilket sätt? Budskap/Profil/Värderingar Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Marknadsföring är en fråga för företagsledningen. Ska vi ha anställda måste vi kunna erbjuda sysselsättning. Vi måste producera! Ska vi producera en vara/tjänst måste vi kunna sälja varan/tjänsten Ska vi sälja något måste våra kunder vet att vi finns och vilka varor/tjänster vi erbjuder. ALLTSÅ: Det är viktigt att marknadsföra! Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Marknadsföring ofta eftersatt Sköts ofta med vänster hand Skärs ned i spartider Vad händer då? Ännu mindre försäljning Konkurrenterna ser en chans att ta marknadsandelar. Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Vad är en kommunikationsplan? När visioner och mål lagts fast omformuleras de i en strategi och konkretiseras i en kommunkationsplan Kommunikationsplanen ska stämma överens med företagets/organisationens marknads- och försäljningsplaner Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Ett företag utan en marknadsplan är ett handikappat företag Den vägleder i stort som smått Möjlighet till uppföljning Kan användas för att vidareutveckla företaget och dess produkter/tjänster Används för att hitta nya marknader Kan användas för att hitta nya kundgrupper Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken En marknadsplan hjälper till att använda resurserna på bästa möjliga sätt. Budgeterade pengar Personal Tidigare erfarenheter Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken En marknadsplan ger Översikt Se hur olika aktiviteter kompletterar och stärker varandra Aldrig agera isolerat Skapa synergieffekter Ger insikt för olika avdelningar/affärsområden Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Marknadsplanen kan ha varierad omfattning i företag Den kan omfatta en enda produkt eller en tjänst Den kan inbegripa en produktgrupp eller sortiment Den kan gälla ett helt affärsområde Eller hela företaget/koncernen/organisationen Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Vad ska marknadsplanen innehålla? Först – vilken omfattning gäller det? (jmf förra sidan) Vad sysslar företaget/organisationen med? Verksamhetens art? Vilken röd tråd finns det att knyta an till? Hitta den! Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Så här kan en planering se ut. Varje del hakar i varandra. Gör en situationsanalys (1) Positionering (2) Vilken är den strategiska inriktningen? (3) Vilka mål finns? (4) Gör en handlingsplan/Marknadsmix (5) Följ upp det du gjort (Uppföljning) (6) Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken (1) Situationsanalys: Syfte – att ge en totalbild av företagets/organisationens nuvarande läge Visar marknaden företaget/organisationen agerar på Analyserar marknaden Visar på konkurrenssituationen Omvärldsanalys, visar hot och möjligheter Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken (2) Positionering Förstå företagets situation på marknaden. Definiera framgångsfaktorer – svagheter och styrkor Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken (3) Strategisk inriktning Formulera företagets/organisationens affärsidé – eller kanske den behöver omprövas? Vad? Var? Till vem? Testa affärsidén mot dagsläget och position (företagets/organisationens situation på marknaden) Är förändringar nödvändiga? Varför? Vilka av dem? Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken (4) Målformulering Formulera en ambitionsnivå för den marknadsplan som tas fram – omfattning och tidsperiod Var konkret – kan vara svårt att mäta resultatet i annat fall Förankra målen i organisationen (det är med andra ord en ledningsfråga) Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken (5) Handlingsplan Dokumentera de marknadsföringsåtgärder som är nödvändiga för att förverkliga affärsidén med syftet att nå företagets mål Marknadsmixen – olika aktiviteter i kombination Resurseffektivitet Planen ska vara begriplig och lätt att följa Ansvarsförhållandet ska vara tydligt. Vem tar ansvar? Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken (6) Uppföljning, utvärdering, återkoppling Hur blev det? Som vi ville? Gjorde vi som vi hade planerat? Kan vi mäta de uppnådda målen? Har man kunnat visa att medarbetarnas engagemang och jobb spelat någon roll? Kan vi använda oss av resultatet i framtiden? Blev det en bra erfarenhetsbank? Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Uppdrag 2 Hjälp Nattklubben Tempel i Karlstad med en marknadsplan Handledning 27 maj Inlämning skriftlig dokumentation 1 juni kl 12.00 Muntlig presentation den 3 juni Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken En marknadsplan för Tempel ska Innehålla följande: En situationsanalys, d v s en sammanfattning av dagsläget Resonemang kring positioneringen, framgångsfaktorer, svagheter och styrkor. Formulerad målsättning En handlingsplan som innehåller marknadsmix, aktivitetsplan, tidplan. Dokumentera också analyser, resonemang och slutsatser. Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Marknadsmixen Produkt – Vilken? Hur ska den paketeras? Vilka mervärden ska uppnås? Pris – Finns det några rabatter, erbjudanden? Plats – Var ska vi synas? Vilka medier? Promotion – Kommunikation/reklam? Gary Bergqvist

Marknadskommunikation i praktiken Budget Det handlar om att använda de resurser som finns. Gary Bergqvist