Lisa Carlsson, Socionom

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SVT: Vad händer om webben får pengarna....? En workshop om alternativa scenarier Stockholm 4 september 2009.
Advertisements

Motivation och förändring
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Entreprenörskap i gymnasieskolan
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Om risk- och skyddsfaktorer
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
Lyft matematiken med Pixel Fk-6
ART – Aggression Replacement Training
Introduktion till A.R.T. i skolan Johanna Eriksson och Sara Larsdotter
Pedagogisk dokumentation
Alkoholpolitiskt forum 26 november 2013 Fredrik Sandell.
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
SET Social Emotionell Träning
Våld är ett inlärt beteende
Kontakt: Steve Wicks
Arbetsplan för skolbiblioteket
Repetition och tillbakablick
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Barnallergiårets mål Ökade kunskaper och insikter
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Rehabiliteringsgarantin
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Eva da Silva leg psykolog, metodutvecklare, FoU, SiS
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Föreläsning Sandvika
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
År 2: Återkoppling. Lärfråga: Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt som främjar elevernas lärande och motivation? Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt.
Läroplansträff fritidshem
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Magelungen Hemmasittarprogram
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
ART Aggression Replacement training
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Hälsokällan startade som ett Interreg 3A-projekt 2003
Idéskiss ”ny 7,5 hp utbildning” Arbetsgruppen: Christina Stenman Ulla-Karin Schön Lisa Ask.
Kamratutvärdering Lerum
Om utvärdering 9 februari 2011 Per Sandén Regionförbundet Örebro.
Demens och tidshjälpmedel
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
SEPARERA, REPARERA eller FÖREBYGGA?. MORA-PROJEKTET föräldrastödsprojekt universell prevention samarbete landsting - kommun evidensbaserad metod – PREP.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Demokratitorg Ett möte mellan unga och politiker.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Ekonomi/Juridik programmet Sociologi Fördjupningsuppgift i utbildning och delaktighet.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
KONFLIKTER.
Ungdomar med hiv - hivskola Christina Ralsgård Nyköping
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Magelungen Hemmasittare Robert Palmér Programansvarig HSP.
Vad vi gör Vad vi vet Vad vi behöver veta mer om Vad vi kan göra
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Visning och eventuell åtgärd efter ofullständigt tillfällesbyte via IK
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
NÄTVERK Lärare på fritidshem.
Presentationens avskrift:

Lisa Carlsson, Socionom ART Lisa Carlsson, Socionom

Aggression Replacement Training Metod för att ge eleven kognitiva, känslomässiga och beteendemässiga strategier för att fungera bättre i sociala sammanhang, samt att öka elevens empatiska och moraliska förmåga.

Aggression Replacement Training Arnold P. Goldstein Multimodal metod Social färdighetsträning Känslokontrollträning Moralträning

Grundtanken inlärt beteende Målgruppen: Aggressiva & stökiga Inåtvända/Blyga Asociala/Självdestruktiv. Egoistiska Nedstämda Ängsliga

ART Enskilt Grupp Familj Skola, Förskola, Socialtjänst, Kriminalvård, institutioner och behandlingshem, Barn- och ungdomspsykiatrin, långtidsarbetslösa

ART i grupp 2-30 barn/ungdomar/elever Gruppsammansättning 1-3 gånger/vecka 25-30 tillfällen – minst! Miljön

ART i grupp Förberedelser: - Samtal - Kartläggning - Ramar Vid varje tillfälle: - Välkomna! Rundan.. - Reglerna - Repetition & hemläxan - ART-lek

Social färdighetsträning 1. Introducera färdigheten Vinster? Modellering Konkretisering Rollspel Återkoppling Hemläxa Att be om förlåt Bestäm om du behöver be om förlåt Tänk på hur du skulle kunna säga det Välj rätt tid och plats Be personen om förlåt

Känslokontrollträning 2. S B K Startsignal Kroppsreaktioner Känslodämpare Påminnelser Konsekvenser Det egna ansvaret Social färdighet Självutvärdering Konfliktjournaler!!!

Moralträning 3. Syfte: Hjälpa eleverna att förstå varför de gör som de gör, att göra bättre val och att se fler valmöjligheter. Åtgärda brister i moralutvecklingen, dvs… Egoism Altruism

3. Presentation av dilemma Diskussion Moralträning 3. Presentation av dilemma Diskussion Åtgärda en fördröjd moraluppfattning Befäst (om det går) en mogen moraluppfattning

Aggression Replacement Training + Manualbaserad + Strukturerad + Pedagogisk + Går att utvärdera + Evidensbaserad + Kort behandlingstid + Hemuppgifter + Hög användbarhet + ROLIGT! Tidskrävande Två ledare Motiverade deltagare

Bra litteraturtips & länkar Goldstein, Arnold P. (2003) Prepare programmet – kurser i social kompetens Goldstein, Arnold P. (2000) ART – Aggression Replacement Training – en multimodal metod för att ge aggressiva barn och ungdomar sociala alternativ Hammarström, Helena. (2006) Från aggressivitet till harmoni – En introduktion i ART Brilje, Ivar et al. (2006) Tanke, handling, konsekvens – ART och Ungdomsalternativet, träning för förändring www.alltomart.se www.ungart.se

ART Lisa.Carlsson@uppvidinge.se 0733 - 61 87 97