Bedömning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Begreppsschema – Krönikor
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
Högskoleförberedelse
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Att analysera samhällsfrågor
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Mötesstruktur.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Exjobb--Från Idé till Rapport Jürgen Börstler Umeå University SWEDEN
Betyg och förmågor.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Hälsopedagogik Kapitel 4
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Sv/En Media - Jag skriver Mikaela Johansson Robert Klåvus.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Introduktion & Säkerhet del 1
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Diskussionstillfälle 4
Interaktion Bild klass 8.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Svenska som andraspråk 3
Djuren möter ungdomskulturen
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Kritiskt förhållningssätt
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Djuren möter ungdomskulturen
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Bedömning

KINA Elevinflytande i lärandet Ingång Förberedelse till val Utvärdering Elevinflytande i lärandet Redovisning Val Bearbetning och planering Planering Genom- förande

KOMPETENSER (KUNSKAP, VILJA, FÖRMÅGA) Kunskap om Redogör och beskriva Deltar aktivt Planerar och genomför Arbeta tillsammans med Jämföra Föreslår Kunna föra dialog Kan göra sig förstådd Bearbetar Arbetar självständigt Hitta information Kreativ Utmana sig själv att försöka göra det man inte ännu kan. A Skapar egen/ny kunskap Utvecklar egna idéer Ställer hypoteser och undersöker den Kreativ Reflektera Ser helheten Argumenterar med vetenskaplig fakta Uppfinningsrik (innovativ). Är strategisk C Aktivt samarbeta och kompromissa och tillföra Argumentera Reflekterar Motiverar Kritiskt granska Tillämpar kunskap Göra bedömning Förklara Överväger Varierar sig Applicerar Bearbeta information Letar medvetet efter information Kreativ Initiativrik Dokumenterar

Elevinflytande i lärandet C A E C C A E A E C C A E A E C C A E A E C Ingång Förberedelse till val Utvärdering C A C E Elevinflytande i lärandet A E Redovisning Val C C A E A E C A E Bearbetning och planering Planering Genom- förande

Steg 2. Förberedelser för val av arbete Förberedelse till val Jag samlar ihop mina tankar, frågor och förslag Jag argumenterar och motiverar mina förslag Jag väljer arbetsgång inför valet av mitt arbete Jag granskar vilka källor som finns inom förslaget A Skapar egen/ny kunskap Utvecklar egna idéer Ställer hypoteser och undersöker den Kreativ Reflektera Ser helheten Argumenterar med vetenskaplig fakta Uppfinningsrik (innovativ). Är strategisk C Aktivt samarbeta och kompromissa och tillföra Argumentera Reflekterar Motiverar Kritiskt granska Tillämpar kunskap Göra bedömning Förklara Överväger Varierar sig Applicerar Bearbeta information Letar medvetet efter information Kreativ Initiativrik Dokumenterar E Kunskap om Redogör och beskriva Deltar aktivt Planerar och genomför Arbeta tillsammans med Jämföra Föreslår Kunna föra dialog Kan göra sig förstådd Bearbetar Arbetar självständigt Hitta information Kreativ Utmana sig själv att försöka göra det man inte ännu kan.

VILKA KOMPETENSER KAN VI SE I DE OLIKA STEGEN AV LÄRANDEPROCESSEN? VILKA FRÅGOR STÄLLER VI FÖR ATT FÅ REDA PÅ VAR ELEVEN BEFINNER SIG? HUR JOBBAR VI FÖR ATT KUNNA SE ELEVERNAS KOMPETENSER?