Bedömning
KINA Elevinflytande i lärandet Ingång Förberedelse till val Utvärdering Elevinflytande i lärandet Redovisning Val Bearbetning och planering Planering Genom- förande
KOMPETENSER (KUNSKAP, VILJA, FÖRMÅGA) Kunskap om Redogör och beskriva Deltar aktivt Planerar och genomför Arbeta tillsammans med Jämföra Föreslår Kunna föra dialog Kan göra sig förstådd Bearbetar Arbetar självständigt Hitta information Kreativ Utmana sig själv att försöka göra det man inte ännu kan. A Skapar egen/ny kunskap Utvecklar egna idéer Ställer hypoteser och undersöker den Kreativ Reflektera Ser helheten Argumenterar med vetenskaplig fakta Uppfinningsrik (innovativ). Är strategisk C Aktivt samarbeta och kompromissa och tillföra Argumentera Reflekterar Motiverar Kritiskt granska Tillämpar kunskap Göra bedömning Förklara Överväger Varierar sig Applicerar Bearbeta information Letar medvetet efter information Kreativ Initiativrik Dokumenterar
Elevinflytande i lärandet C A E C C A E A E C C A E A E C C A E A E C Ingång Förberedelse till val Utvärdering C A C E Elevinflytande i lärandet A E Redovisning Val C C A E A E C A E Bearbetning och planering Planering Genom- förande
Steg 2. Förberedelser för val av arbete Förberedelse till val Jag samlar ihop mina tankar, frågor och förslag Jag argumenterar och motiverar mina förslag Jag väljer arbetsgång inför valet av mitt arbete Jag granskar vilka källor som finns inom förslaget A Skapar egen/ny kunskap Utvecklar egna idéer Ställer hypoteser och undersöker den Kreativ Reflektera Ser helheten Argumenterar med vetenskaplig fakta Uppfinningsrik (innovativ). Är strategisk C Aktivt samarbeta och kompromissa och tillföra Argumentera Reflekterar Motiverar Kritiskt granska Tillämpar kunskap Göra bedömning Förklara Överväger Varierar sig Applicerar Bearbeta information Letar medvetet efter information Kreativ Initiativrik Dokumenterar E Kunskap om Redogör och beskriva Deltar aktivt Planerar och genomför Arbeta tillsammans med Jämföra Föreslår Kunna föra dialog Kan göra sig förstådd Bearbetar Arbetar självständigt Hitta information Kreativ Utmana sig själv att försöka göra det man inte ännu kan.
VILKA KOMPETENSER KAN VI SE I DE OLIKA STEGEN AV LÄRANDEPROCESSEN? VILKA FRÅGOR STÄLLER VI FÖR ATT FÅ REDA PÅ VAR ELEVEN BEFINNER SIG? HUR JOBBAR VI FÖR ATT KUNNA SE ELEVERNAS KOMPETENSER?