Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

Åtgärdsprogram och Miljökvalitetsnormer
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Genomförande av IED m.m. Presentation
Nya miljöprövningsdelegationer
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Hälsoskydd Tillsyn för bättre hälsa
Vad är en miljökvalitetsnorm?
Allmänna hänsynsregler
ADBJ Datalagringsdirektivet: vad gäller och vad händer? Daniel Westman
Det svenska perspektivet i kölvattnet av SKF-målet Konferens i Nynäshamn 30 mars – 1 april 2011 Jesper Öberg.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
Kulturmiljöfrågor i PBL
EU:s ramdirektiv om vattenpolitik
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
VattenInformationsSystem Sverige - VISS
Strandskydd och miljöpolitik
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Bakgrund Länsstyrelserna fick ett uppdrag i regleringsbrevet för 2012, ”uppdrag 57” Länsstyrelserna ska utöva ökad tillsyn enligt miljöbalken av vattenverksamhet.
Handläggning enligt SoL
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Om Vattenverksamhetsutredningen
Nollalternativ i en MKB
Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
1 Regional bild av vatten- och avloppssituationen i omvandlingsområden Bernhard Jaldemark Andreas Egbäck Martin Bunn Länsstyrelsen i Jönköpings län.
Vattendirektivet Vattenförvaltning
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Miljökvalitetsnormer och åtgärdsprogram för vatten
Vem ansvarar för miljön?
Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den februari 2015.
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Hänt och timat inom Vattenförvaltningen Martin Larsson Vattensamordnare/ Vattenmyndigheten 23 september 2010.
Advokat Anders Linnerborg
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Vattenkraft – påverkan på strandvegetationen Källa: Länsstyrelsen i Värmlands län.

MIFO fas 1-inventering ”Företagets Namn” Bilden på fastigheten är hämtad från lantmäteriets 50-tals karta. Ev kan man här lägga in en bild kopplad till.
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Bertil Norén1 BERTIL NORÉN Vatteningenjörerna Kronoberg.
Överklagade tillståndsbeslut V&S Vin & Sprit The Absolut Company.
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Ola Gustafsson Chef Vattenstrategiska enheten Tfn: Mobil: E-post.
Miljökvalitetsnormer för vatten
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Vattendirektivets roll i tillsynen av miljöfarlig verksamhet Pardis Pirzadeh Ansvar: Miljögifter inom vattenförvaltningen och miljömål. Finns på: vattenstrategiska.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
BEGRÄNSNINGSVÄRDE i villkor enligt 9 kap MB Maria Bouvin Miljöprövningsdelegationen I Skåne
1 Grundvatten
Juridiska aspekter på miljökvalitetsnormer för vatten i kommunal förvaltning och planering Karin Wall Länsstyrelsen Västra Götalands län Skara
Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Anette Björlin Beredningssekretariatet för vattenförvaltning Miljöanalysenheten Länsstyrelsen i Stockholms län.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Plan- och bostadsdagarna 2017
Miljökvalitetsnormer vatten
På gång hos Vattenmyndigheterna
Om Bremendomen …och dess påverkan på svensk
Naturvårdsverkets roll - åtgärdsprogram
Lokala åtgärdsprogram för vatten
Presentationens avskrift:

Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M 568-11 Ansökan om tillstånd för kraftverk Hur ska miljökvalitetsnormer beaktas vid tillståndsprövning?

Frågor som domstolen prövade: 1 Vilken betydelse har beslutade miljökvalitetsnormer för vattenförekomst? 2 Vilken betydelse har miljökvalitetsnormer vid tillståndsprövning? 3 Vilka krav kan ställas på ansökan för att bedöma tillåtligheten i förhållande till miljökvalitetsnormer?

Normhierarki Miljöbalken Miljömål Miljökvalitetsnormer Rättsligt bindande för enskilda Saknar rättsligt innehåll Är inte bindande för enskilda Bindande för myndigheter Ska beaktas vid tillståndsprövning

1 Vilken betydelse har miljökvalitetsnormer? EU:s ramdirektiv för vatten (2000/60/EG) Genomförs i Sverige genom Miljökvalitetsnormer 5 kap 2 § MB Åtgärdsprogram 5 kap 4 § MB

Dear Mr. Berggren… A number of shortcomings in the Swedish monitoring programmes have been identified. The Swedish Programmes of measures are in many cases vague. They lack specifically defined measures as well as firm indications that the measures will be operational by 2012 at the latest. Thank you very much in advance for your collaboration

MKN:s 4 nivåer 5 kap 2 § MB föroreningsnivåer eller störningsnivåer som människor kan utsättas för utan fara för olägenheter av betydelse eller som miljön eller naturen kan belastas med utan fara för påtagliga olägenheter och som inte får överskridas eller underskridas efter en viss angiven tidpunkt eller under en eller flera angivna tidsperioder, föroreningsnivåer eller störningsnivåer som skall eftersträvas eller som inte bör överskridas eller underskridas efter en viss angiven tidpunkt eller under en eller flera angivna tidsperioder, högsta eller lägsta förekomst i yt- och grundvatten av organismer som kan tjäna till ledning för bedömning av tillståndet i miljön, eller de krav i övrigt på kvaliteten på miljön som följer av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen.

MKN:s rättsverkan 2 kap 7 § 1 st MB rimlighetsbedömning, allmänna/enskilda intressen 2 kap 7 § 2-3 st MB Gränsvärdesnormer Målsättningsnormer Andra normer

Ekologisk status, individuell rimlighetsbedömning 5 kap 2 § Miljökvalitetsnormer skall ange 4 p de krav i övrigt på kvaliteten på miljön som följer av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen. 2 kap 7 § 1 st Kraven i 2–5 §§ och 6 § första stycket gäller i den utsträckning det inte kan anses orimligt att uppfylla dem. Vid denna bedömning ska särskild hänsyn tas till nyttan av skyddsåtgärder och andra försiktighetsmått jämfört med kostnaderna för sådana åtgärder. Individuell bedömning Allmänna /enskilda intressen Här ej tillämpa 2 och 3 st om gränsvärdesnormer

Direktivets krav: Bestämmelser om icke-försämring Måluppfyllelse TSM ansvar: Åtgärdsprogram Ställa krav på skyddsåtgärder och försiktighetsmått för att uppnå MKN vid angiven tidpunkt

Tillståndsprövning: Kan den sökta verksamheten medföra en försämring av ekologisk status som inte är tillfällig? Verksamhetsutövaren har bevisbördan 2 kap 1 § MB

Det aktuella målet: I MKB saknades redovisning av hur ett nytt kraftverk kommer att påverka den ekologiska och MKN för ån MKB så bristfällig att ansökan inte kan prövas Ansökan avvisas