Swedex Muntligt test B1 40 poäng.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Samtala om böcker.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Planering om Ämnesområdet Afrika år 6
Muntliga nationella prov i svenska
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Nu börjar ett nytt tema i år sju!
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Muntligt Jag kan….
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Intervju inför ViV-projektet.
Nationellt prov Sv1.
Syftet med en personlig handlingsplan
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna.
Ett arbetsområde om poesi
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
SVENSKA.
Att synliggöra lärande
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Muntlig presentation.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Samhällsvetenskapliga metoder
En guide för arbeten i SO
Att argumentera.
Debattartikel.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Från inledning till presentation Svenska inom teknik Sandra Uitto 2016.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Från inledning till presentation
Nationella proven i svenska
Planering november – kurs D Tema kultur
Argumenterande tal i en np-version
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Swedex Muntligt test B1 40 poäng

Första uppgiften 6-7 minuter Två tentander

Provdel 1 Mål Hälsa och presentera sig för varandra (OBS! ingår ej i examinationen) 1. Diskutera för och emot ett ämne/påstående. Tentanderna får gemensamt välja ett av tre olika påståenden. Den ena ska vara för och den andra emot. De får göra anteckningar och ta med in men inte läsa innantill. OBS! Förberedelsetid: 15 min. 1. Katter är intelligentare än hundar. 2. Det är bättre att bo i stan än på landet. 3. Pengar gör människan lycklig. (Testledaren går in med frågor vid behov.) Muntlig interaktion Kan inleda, hålla igång och avsluta ett enkelt samtal om ett känt ämne. Kan uttrycka och be om personliga synpunkter Muntlig produktion: Kan ge enkla beskrivningar och redogörelser om kända ämnen. Kan berätta detaljerat om egna erfarenheter och känslor.

Manus – B1 Diskutera Hej och välkomna. Jag heter… och det här är …. … ska bara lyssna på oss. Vad heter du? Hur stavar du det? Och du heter? Hur stavar du det? Nu skulle jag vilja att ni presenterar er kort för varandra. Känner ni varandra? (Då får ni låtsas att ni inte gör det nu.) Varsågoda, då kan ni börja. ……………. Tack. Vilket ämne har ni valt att diskutera. Vet ni hur ni ska göra? Varsågoda, då kan ni börja. ……………. Tack ska ni ha.

Den andra uppgiften 5-6minuter

Provdel 2 Mål 2. Gemensamt diskutera och komma överens om något Input: Bilder Tentanderna får samma bilder. Muntlig interaktion Kan förklara Kan diskutera Kan jämföra alternativ Kan utan förberedelse delta i samtal om kända ämnen Kan i diskussioner snabbt ta ställning

Manus – B1 Komma överens Då kommer nästa moment. Tänk er att ni två ska träffas på söndag och göra något tillsammans. Här får ni var sin likadan bild där ni ser exempel på vad ni skulle kunna göra. Problemet är att ni har helt olika intressen. Nu ska ni diskutera er fram till någon eller några aktiviteter som båda kan acceptera. Förstår ni vad ni ska göra? Varsågoda, då kan ni börja. ……….. Det var allt. Tack så mycket.

Bedömningskriterier Muntligt prov Kriterium 1: Kommunikativa färdigheter och interaktion. Kriterium 2: Formell korrekthet och uttrycksförmåga (grammatik och ordförråd). Kriterium 3: Uttal, intonation, flyt.

De fyra bedömningsgraderna A innebär: Kommunikation kommer till stånd, inga – eller högst små brister efter vad som krävs för nivån. Bristerna stör inte kommunikationen B innebär: Kommunikation kommer till stånd, brister (efter vad som krävs för nivån) förekommer men de stör inte kommunikationen. C innebär: Om kommunikation kommer till stånd eller inte är svårt att bedöma på grund av stora brister. Man måste fråga för att förstå. D innebär: Kommunikation kommer inte till stånd.

Poäng Kriterier A B C D 1. Kommunikativa färdigheter och interaktion Inga/ små brister B Brister C Kommu- nikation? D Ingen kommu- nikation 1. Kommunikativa färdigheter och interaktion 18 15 10 2. Formell korrekthet och uttrycksförmåga 12 7 3. Uttal, intonation, flyt 8 5