KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Policy för miljö och hållbar utveckling
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Ett arbete med att etablera
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Göteborgs universitet förnyas
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
VÄGEN FRAM TILL KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Alla erbjuds en likvärdig service genom att dela policy och regelverk
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Kommunikationsplanens delar
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
i kommuner, landsting/regioner
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
Landstingsstyrelsens förvaltning
Kommunikatören.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
Kommentarer jag skulle vilja höra - från förtroendevalda
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Varför omvärldsbevakning?
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Interna kommunikationsflöden
Kommunikationsstöd FTK
Att göra en kommunikationsplan
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Heby kommuns kvalitetspolicy
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Vad innebär regionbildningen?
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
KriskommunikationSPLAN
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Kanslimöte
Kommunikationsavdelningen
Park- och naturförvaltningen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET Som den första fasen i arbetet med att ta fram Göteborgs universitets nya kommunikationsstrategi har ett ambitiöst arbete med en nulägesanalys genomförts. Ett arbete som pågår sedan april 2012 och som förväntas vara avslutat under våren 2013. För en mer uttömmande bild, med redovisning av metod, källor och referenser, hänvisas till rapporten Nulägesanalys för projektet kommunikationsstrategi för Göteborgs universitet. Kommunikationsstrategi, nulägesanalys 2012-12-03

Kommunikationsstrategin ska… …. bidra till att Göteborgs universitet uppnår de övergripande målen i Vision 2020. … bidra till en kommunikation som gör att universitetet upplevs som en sammanhållen organisation med en tydlig avsändare. … bidra till att kommunikationsarbetet bedrivas professionellt – med en tydlig process som innehåller analys, planering, genomförande och utvärdering. … bidra till en samordnad och resurseffektiv kommunikationsverksamhet inom hela universitetet. Kommunikationsstrategi, nulägesanalys 2012-12-03

Innehållet i kommunikationsstrategin Bakgrund – syfte, mål Målgrupper/intressenter Budskap Prioriterade kanaler Roller och ansvar Sju kommunikationsstrategiska prioriteringar Kommunikationsstrategi, nulägesanalys 2012-12-03

Intressenter/målgrupper Medarbetare Presumtiva medarbetare Studenter Presumtiva studenter Alumner Näringsliv Forskningsfinansiärer Forsknings- och utbildningsorganisationer Politiker och politiskt styrda organisationer Intresseorganisationer Media Allmänheten Kommunikationsstrategi, nulägesanalys 2012-12-03

Budskap Huvudbudskap (utifrån kärnvärdet Samhällsansvar) Göteborgs universitet bidrar till en bättre framtid   Stödjande budskap (utifrån kärnvärdet Öppenhet) Göteborgs universitet för en öppen dialog med omvärlden Stödjande budskap (utifrån kärnvärdet Mångsidighet) Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap Göteborgs universitet bidrar till hållbar samhällsutveckling med ny kunskap och nya perspektiv. Människor utbildas och inspireras så att de kan bli aktiva och insatta i det samhälle de lever i. Forskare och studenter ger nya infallsvinklar och bidrar till lösningar på de stora och globala samhällsutmaningarna. All forskning och utbildning utgår från ett kritiskt förhållningssätt och är fri från politiska, ekonomiska och ideologiska bindningar. I det ingår att lägga sig i, ifrågasätta och utmana. Öppenheten – inåt såväl som utåt – är universitetets signum. Det kännetecknar allt som görs. Vi tar plats i debatten och syns på viktiga arenor nationellt och internationellt. Vi lyssnar på omvärlden och bjuder in till samtal om angelägna samhällsfrågor. Forskning och utbildning stärks genom det tillskott av kunskap och nya perspektiv som täta kontakter med omvärlden ger. Göteborgs universitet välkomnar en mångfald av tankar, ämnen och synsätt. Här är det tillåtet att tycka olika. Mångfacetterad kunskap och skilda perspektiv ger svar på komplexa frågor och bidrar till lösningar. Olika ämnesområden korsbefruktar varandra till nya kreativa ämneskombinationer. Genom bredden i forskning och utbildning, skapas hela tiden nya spetsar. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Kommunikationsstrategi, nulägesanalys 2012-12-03

Prioriterade kanaler för medarbetare Medarbetarportalen All relevant och universitetsgemensam information ska finnas på Medarbetarportalen. Publicering på Medarbetarportalen alltid övervägas som ett alternativ till e-post eller nyhetsbrev. GU Journalen Fördjupningar, reportage, intervjuer, analyser och debatt Möten Medarbetarens viktigaste informationskällan är den närmaste chefen. En ledare ska göra verksamhetens mål och fattade beslut begripliga i dialog med medarbetarna.   Medarbetarportalen är en universitetsgemensam webbplats för intern information och kommunikation. All relevant och universitetsgemensam information ska finnas på Medarbetarportalen. Medarbetarportalen ska vidareutvecklas till ett intranät som inkluderar universitetets alla medarbetare. För att skapa ett mer resurseffektivt informationsflöde, ska publicering på Medarbetarportalen alltid övervägas som ett alternativ till e-post eller nyhetsbrev. E-post ska alltid värderas, sållas och anpassas efter mottagaren och inte spridas slentrianmässigt. Massutskick av e-post används endast undantagsvis. GU Journalen är en tidning för universitetets medarbetare. Den ska komplettera Medarbetarportalens dagliga nyhetsflöde med fördjupande reportage, intervjuer, analyser samt vara en arena för debatt. Kommunikationsstrategi, nulägesanalys 2012-12-03

Prioriterade kanaler för kommunikation med universitetets studenter Studentnära personliga kanaler Kommunikation, skriftlig och muntlig, som studenter får genom lärare, studieadministratörer m fl. och andra medarbetare är mycket betydelsefull. Studenters ska få relevant information oavsett var i organisationen de befinner sig. Studentportalen På sikt all information från universitetet som är relevant för studenter finnas här. Servicecenter Fyller en viktig funktion i kommunikationen med framför allt befintliga studenter. Kommunikationsstrategi, nulägesanalys 2012-12-03

Prioriterade kanaler – externa intressenter Extern webb www.gu.se Webbplatsen ska ha tydlig struktur, hög kvalitet, hög sökbarhet vara tillgänglighetsanpassad och interaktiv och ge god service. Mässor, seminarieverksamhet och andra möten Universitetet ska vara närvarande i samhället och skapa goda relationer. Traditionella media Skapa genomslag i massmedia genom att arbeta proaktivt samt säkerställa nyhetsvärdet i det som ska kommuniceras. Sociala medier Göteborgs universitet ska aktivt medverka i sociala medier. Här har vi valt att betrakta media som en kanal. Kommunikation genom massmedia är en möjlighet att nå ett stort antal intressenter. Det som skiljer massmedia från de flesta andra kanaler är att vi inte själva styr över dem. Kommunikationsstrategi, nulägesanalys 2012-12-03

Roller och ansvar för universitetets kommunikation Medarbetare och studenter Har ett ansvar att inhämta, förmedla och söka information som behövs för att det dagliga arbetet. Ska bidra till öppenhet och delaktighet. Studenterna har ett ansvar för att söka och inhämta den information de behöver. Chefer I ledarskapet ingår att förklara universitetets vision, mål och beslut samt att skapa förutsättningar för varje medarbetares delaktighet och motivation. Kommunikatörer Ska stödja chefer och övriga medarbetare i kommunikationsarbetet på alla nivåer och inom olika delar av universitetet. Kommunikationsstrategi, nulägesanalys 2012-12-03

Tre utvecklingsområden för ett effektivt kommunikationsarbete Från organisationsstyrt till behovsstyrt (t ex strukturen av Medarbetarportalen) Från ad hoc till planerat och strukturerat (t ex kriskommunikation) Från ”vi och dom” till ”vi” (vi är ett universitet med en gemensam värdegrund) Från organisationsstyrt till behovsstyrt: Prioritera och kommunicera utifrån önskat läge i Vision 2020 Definiera önskad bild av Göteborgs universitet i media Satsa på professionell och systematiserad probleminventering och medieträning Satsa på systematiserad in- och omvärldsbevakning Lär känna de externa intressenterna och värdera deras behov utifrån Göteborgs universitets önskade läge (Vision 2020) Utveckla och använd intressentanalysen som verktyg Identifiera de frågor där Göteborgs universitet behöver påverka politiker och andra beslutsfattare Bygg relationer med prioriterade intressenter, t ex politiker, näringsliv och forskningsfinansiärer Skapa mötesplatser Utveckla informations- och marknadsföringsmaterial Utgå från medarbetarnas behov Skapa prioriterad informationskanal för dem, t ex särskild nyhetskanal som en del av ett personaliserat intranät Utveckla chefernas kommunikation och tydliggör ansvar för chef och medarbetare Från ad hoc till planerat och strukturerat Utveckla universitetsgemensam kommunikationsstrategi Arbeta medvetet med universitetets gemensamma budskap Komplettera Vision 2020 med en tydlig varumärkesplattform Ta fram konkurrentanalys för att möjliggöra positionering Utveckla kärnvärden och varumärkeslöfte Skapa ett komplett kommunikationssystem Ta fram en verktygslåda Tydliggör universitetets kommunikationsorganisation Tydliggör ansvar och roller Utveckla nya arbetssätt och samarbeta mer tvärfunktionellt Från ”vi och dom” till ”vi” Identifiera den interna kulturen och inventera kommunikativa hinder/utmaningar till följd av denna Samarbeta med andra funktioner t ex Kommunikation + HR Skapa universitetsövergripande funktionsgrupper med syfte att stärka det gemensamma kommunikationsarbetet – ”ett Göteborgs universitet” Förbered ett generationsskifte strategiskt utifrån att bygga arbetsgivarvarumärket Göteborgs universitet Universitetet har möjlighet att arbeta aktivt med jämställdhet, jämlikhet och mångfald Universitetet har möjlighet att ha kreativa och kompletta miljöer för rekrytering Kommunikationsstrategi, nulägesanalys 2012-12-03

Sju kommunikationsstrategiska prioriteringar Kommunicera Göteborgs universitet som ett sammanhållet universitet Utveckla universitetets interna kommunikation Stärk kommunikationsarbetet mellan universitetets olika delar Utveckla kommunikationen med studenter Fokusera på kvalitet istället för kvantitet Genomför löpande omvärlds- och invärldsbevakning Välj ut de frågor där Göteborgs universitet vill påverka och bygg relationer med viktiga intressenter   1. Genom att Göteborgs universitet har en tydlig profil och kommuniceras som ett universitet stärks dess attraktionskraft. Samtidigt ges utrymme för de enskilda delarna att profilera sin roll inom universitetet. 2. Universitetet behöver prioritera bland och utveckla sina interna kommunikationskanaler samt tydliggöra chefers och medarbetares kommunikativa ansvar. Det kräver kommunikativt stöd, utbildningsinsatser och tydligare regler. Ett ökat samarbete på alla nivåer, mellan funktionerna kommunikation och personal men även andra funktioner, stärker den interna kommunikationen. 3. Ett bättre samarbete mellan universitetets olika delar bidrar till att skapa samsyn och tydlighet kring vilka vi är och vart vi är på väg. Därigenom stärks universitetets identitet och känslan av samhörighet. Gemensamt engagemang och ansvar för helheten skapar synergier, ökar kreativiteten och utbytet av goda idéer och erfarenheter samt minskar dubbelarbete och revirtänkande. 4. Varje student är värdefull, befintlig såväl som presumtiv. Universitetets studenter är viktiga ambassadörer för universitetet, både under sin utbildning och som alumner. Idag finns stora olikheter i organisation och resurser, mandat och ansvar för studentkommunikationen. Universitetet ska arbeta med studentkommunikation på ett likvärdigt sätt inom hela organisationen. 5. God kommunikation ska föregås av analys, vara relevant och ske på ett genomtänkt och strukturerat sätt. Det förutsätter tydliga och mätbara kommunikationsmål samt utvärdering och uppföljning. 6. Omvärldsbevakning och analys är en viktig förutsättning för att kunna bedriva ett framgångsrikt kommunikationsarbete. Det ger kunskap om till exempel konkurrenter, trender och aktuella samhällsfrågor. Därigenom kan aktuella frågeställningar lyftas, samtidigt som det underlättar för universitetet att delta aktivt i debatten, bygga relationer med intressenter och synas och verka på viktiga arenor. Minst lika viktig är invärldsbevakningen, det vill säga en systematisk bevakning av aktuella händelser och frågeställningar internt inom universitetet. 7. För att kunna bidra till samhällsutvecklingen och vara med och lösa samhällsproblem behöver universitetets forskare, lärare och ledning synas i debatten och ha goda relationer med det omgivande samhället. För att öka möjligheterna att nå ut behöver vi våga prioritera och profilera Göteborgs universitet i vår kommunikation. Genomtänkt och medveten prioritering ska ligga till grund för vad, hur och var vi kommunicerar och agerar.   Kommunikationsstrategi, nulägesanalys 2012-12-03