Framtidens utbildningsutbud vid SLU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Advertisements

Pressträff december 2012• Sid 1 Välkommen på pressträff den 13 december 2012 Sjukskrivningar i olika yrken under 2000-talet Medverkande: Laura Hartman,
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Informationsmöte Framtidens SLU November och december 2013.
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Landskapsutbildningar Trädgårdsutbildningar
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Projektföljeforskning
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Umeå universitet Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Här finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Möjligheter och utmaningar för näringslivets utveckling i Stockholm Nordost Vallentuna kommun.
Möjligheter och utmaningar för näringslivets utveckling i Stockholm Nordost Österåker kommun.
Möjligheter och utmaningar för näringslivets utveckling i Stockholm Nordost Norrtälje kommun.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Sveriges lantbruksuniversitet
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Samverkanslektorer ska öka SLU-forskningens samhällsnytta!
Lantmästarutbildningen
Verksamhetsidé SLU utvecklar kunskapen om de biologiska naturresurserna och människans hållbara nyttjande av dessa. Detta sker genom utbildning, forskning.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Prognossiffror för samhällsekonomin 2014 Inrättning BNP,Inflation, Arbets-Förändr förändr. löshets- i förtj.nivå % % grad, %index, % september 0,01,18,61,4FM.
Leadermetoden… Bygger på - Nära samverkan mellan sektorerna …underifrånperspektiv …fokus på lokal landsbygdsutveckling Bygger på - Nära samverkan mellan.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Postmilen båda banorna
Mina punkter FHS kandidatprogram Programansvar och programråd
Europeiska socialfonden
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Institutionsägda lokaler Övrigt: Mätningen är gjord terminstiden för VT13 (undantag.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
TILLVÄXTFAKTA 2014 ULRICEHAMN. Beskrivning Tillväxtfakta ger en översiktlig deskriptiv kommunbeskrivning i ett tillväxtperspektiv. Tillväxtfakta belyser.
Ekonomirapporten. April 2014
30 oktober 2014 Välkommen!. Dagordning Inledning Ekonomirapport Seglarskolan 2014 och tankar inför 2015 Utbildningsprogram 2015 Kommande aktiviteter 2014.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
ALF- och Fakultetsmedel Lunds Universitet 2007 Yvonne Giwercman, Pirkko Härkönen, Helena Jernström, Ewa Roos, Gunilla Westergren-Thorsson PROJEKT AKKA.
Dialog om miljöhänsyn Seminarium 6. Dialog om miljöhänsyn - Mål ­Ökad samsyn om sektorsansvaret ­Utvecklade sätt att beskriva målbilder för bra miljöhänsyn.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Svenska Brukshundklubben 1 Svenska Brukshundklubben, en organisation i världsklass, som med ledande kompetens siktar mot framtiden och skapar glädje och.
Basinkomst En realistisk möjlighet?
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Siffror och fakta 2013 Sveriges lantbruksuniversitet.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Siffror och fakta 2012 Sveriges lantbruksuniversitet.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Prognossiffror för samhällsekonomin 2014 Inrättning BNP, Inflation, Arbets- Förändr förändr. löshets- i förtj. nivå % % grad, %index, % december.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
SLU:s utbildningar SHAPING THE FUTURE.
Presentation av SLU Siffror och fakta baserade på årsredovisningen 2015.
Presentationens avskrift:

Framtidens utbildningsutbud vid SLU Utbildningskonferens 15 maj 2013

Program pass I 13.00 Inledning Varför behöver utbildningarna förändras nu? Vicerektor Lena Andersson-Eklund   Varifrån och varthän? SLU-studenternas bakgrund och framgång, avd.dir. Kristina Julin Vilken utbildning ska SLU erbjuda? Exempel Vicedekaner Karl Lövrie och Göran Hartman 14.00 Fika

Varför behövs en förnyelse av SLU:s utbildningsutbud SLU har ett ansvar för att innehållet i utbildningen svarar mot framtidens utmaningar inom gröna sektorn Taket är nått – prioriteringar måste göras Liten samverkan mellan utbildningar (vid olika fakulteter) Kostnaderna för utbildningen är högre än intäkterna Ökat behov av förbereda studenterna för internationell verksamhet Svårt att rekrytera studenter till vissa utbildningar på grundnivå och till egna masterprogram Otydligt utbildningsutbud för såväl blivande studenter som för intressenter och arbetsmarknad

Vad ska vi uppnå? Innehåll som förbereder studenterna för ett långt yrkesliv Verksamhetsidé, bas och spets, omvärldskontakt Ökad intern samverkan kvalitet, samläsning, distansmoment, mobilitet, resurseffektivitet Tydlig struktur på utbildningsutbudet 3+2 år & yrkesexamina, samlad början & individuell valfrihet Ökad internationalisering i alla utbildningar Mobilitet in & ut, internationella perspektiv En ekonomi i balans som ger bra planeringsförutsättningar Fleråriga uppdrag, rationaliseringar

Vad händer sen? Utbildningskonferens 15/5, diskussion kring principer, utbud och innehåll Bearbetning i GUR, remiss rörande gemensamma riktlinjer i augusti (!) Styrelse 25/9; Beslut om riktlinjer för utbildningsutbud och genomförandeplan Ht 13 arbete med programutbud, gemensamma moment etc. 2013/14 arbete med utbildningsplaner, ramscheman etc Styrelse juni 2014; Beslut om utbildningsutbud 2015/16

Antagningsläget inför ht 2013 2013 1 hand Sökade tot. 1 hand skillnad 2012 Skillnad tot 2012 Etologi och djurskydd - kandidatprogram 87 361 -21 -39 Agronomprogrammet - landsbygdsutveckling 63 220 10 -27 Husdjursvetenskap - kandidatprogram 7 145 -3 -16 Skogsmästarprogrammet 127 215 -1 -14 Agronomprogrammet - mark/växt 23 155 -2 -5 Agronomprogrammet - husdjur 48 286 -10 -4 Landskapsingenjörsprogrammet 61 346 -12 Trädgårdsingenjör: design - kandidatprogram 62 219 Jägmästarprogrammet 136 343 4 Biologi och miljövetenskap - kandidatprogram 27 195 Landskapsarkitektprogrammet, Alnarp 160 592 20 Biologi med inriktning mot bioteknik - kandidatprogram 6 78 8 Hortonomprogrammet 19 72 15 Agronomprogrammet - ekonomi 85 324 28 Agronomprogrammet - livsmedel 26 169 3 33 Trädgårdsingenjör: odling - kandidatprogram 121 322 47 Landskapsarkitektprogrammet, Ultuna 96 507 -8 53 Lantmästare - kandidatprogram 126 224 35 69 Ekonomi - kandidatprogram 50 618 146 Veterinärprogrammet 922 1671 158 Djursjukskötare - kandidatprogram 1224 2374 235 570

2008 2012 Program 1:a hand Agronomprogrammet - landsbygdsutveckling 26 51 Agronomprogrammet - livsmedel 21 22 Biologi och miljövetenskap - kandidatprogram 20 Agronomprogrammet - mark/växt 19 25 Agronomprogrammet - ekonomi 37 69 Ekonomi - kandidatprogram 17 43 Bioteknologi - kandidatprogram 12 9 Agronomprogrammet - husdjur 55 57 Husdjursvetenskap - kandidatprogram 14 10 Djursjukskötare 391 976 Etologi och djurskydd - kandidatprogram 150 104 Veterinärprogrammet 789 865 Lantmästarprogrammet 75 90 Jägmästarprogrammet 141 132 Skogligt basår för blivande skogsmästare (Värnamo) 27 Skogligt basår för blivande skogsmästare 46 97 Skogsmästarprogrammet 83 128 Hortonomprogrammet 18 Landskapsarkitektprogrammet, Alnarp 185 137 Landskapsarkitektprogrammet, Ultuna 121 Landskapsingenjörsprogrammet 78 73 Trädgårdsingenjörsprogrammet - design 74 Trädgårdsingenjörsprogrammet - odling 54 87 Landsbygder i förändring - kandidatprogram 2 Landsbygdsentreprenör - kandidatprogram Mat & Hälsa - kandidatprogram 6 Trädgårdsingenjörsprogrammet - marknad Livsmedel kandidatprogram

Programprioriteringar hur studenterna prioriterat det altarnativ de är registrerade på (3 veckorsregeln) ht 12 1:a hand 2:a hand 3:dje hand 4.e el lägre antal % Trädgårdsingenjör: design - 27 Skogsmästarprogrammet 56 98 1 2 Lantmästare - 50 94 Veterinärprogrammet 91 87 9 Agronom - ekonomi 30 79 3 8 Jägmästarprogrammet 74 5 10 11 Trädgårdsingenjör: odling - 37 67 18 Landskapsarkitekt, Alnarp 43 64 4 15 22 Biologi och miljövetenskap 23 14 Agronom - landsbygdsutveckling 63 6 Hortonom 12 60 25

Programprioriteringar hur studenterna prioriterat det altarnativ de är registrerade på (3 veckorsregeln) ht 12 1:a hand 2:a hand 3:dje hand 4.e el lägre antal % Agronom - mark/växt 20 57 4 11 6 17 Landskapsingenjör 31 54 12 21 5 9 7 Etologi och djurskydd 23 52 8 18 16 Biologi med inriktning mot bioteknik 50 2 1 Djursjukskötare 40 Agronomprogrammet - husdjur 22 48 13 28 Landskapsarkitekt Ultuna 47 14 Agronom - livsmedel 15 43 3 Ekonomi - kandidat 10 36 25 Husdjursvetenskap - kandidat 19 33

Varifrån kommer de? SLU studenternas bakgrund, 2007 och 2012

”Övrigt” = drygt 50 olika behörighetsgivande förutbildningar KOMVUX ELPROGRAMMET EUROPEISK BACCALAUREAT FOLKHÖGSKOLA HUMANISTISK LINJE JORDBRUKSLINJE MEDIEPROGRAMMET SOCIAL LINJE LETTLAND GYMNASIEUTBILDNING/MOTSV INTERNATIONELL BACCALAUREAT VIRITUELLT BETYG SPANIEN GYMNASIEUTBILDNING/MOTSV WALDORFSKOLA USA GYMNASIEUTBILDNING GREKLAND GYMNASIEUTBILDNING/MOTSV HANTVERKSPROGRAMMET LIVSMEDELSPROGRAMMET Grundläggande behörighet, övrig behörigh Finland FORDONSPROGRAMMET HIGH SCHOOL 1 ÅR HOTELL- OCH RESTAURANG DANMARK GYMNASIEUTBILDNING/MOTSV STORBRITANNIEN Åland SKOGSBRUKSLINJE SAMLAT BETYGSDOK, IG-MVG 25:4 DJURVÅRDARE GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET BASERAD PÅ HÖGS EKONOMISK LINJE, 3-ÅRIG COLOMBIA GYMNASIEUTBILDNING/MOTSV TURKIET GYMNASIEUTBILDNING/MOTSV BYGGPROGRAMMET NORGE, VITNEMÅL VIDEREGÅENDE OPPLÄRING GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET BASERAD PÅ KURS HANDELS- O ADMINISTRATIONSPROGRAMMET CHILE GYMNASIEUTBILDNING/MOTSV UZBEKISTAN GYMNASIEUTBILDNING/MOTSV BARN- O FRITIDSPROGRAMMET EKONOMISK LINJE, 2-ÅRIG PROCESSTEKNISK LINJE Specialutformat program närliggande NV Somalia VITRYSSLAND GYMNASIEUTBILDNING/MOTSV OMVÅRDNADSPROGRAMMET TANDSKÖTERSKEUTBILDNING 2-ÅRIG REKLAM OCH DEKORATION Specialutformat program närliggande SP GUATEMALA GYMNASIEUTBILDNING/MOTSV 2-ÅRIG UTBILDNING, ALLM BEH SV O ENG   DAMFRISÖR 3 ÅR

Olika rekryteringsmönster

Olika rekryteringsmönster

SCB:s arbetsmarknadsstatistik ”bransch” Varthän tar de vägen, studenterna? 2003-2004 (126) 2002-2004 (124) Agronom Jägmästare Civila myndigheter och försvaret 23 % Jordbruk, skogsbruk och fiske 57 % Utbildningsväsendet 11 % Forsknings- och utvecklingsinstitutioner 10 % 9 % Parti- och provisionshandel 5 % Livsmedelsindustri 2001-2004 (129) Landskapsarkitekt 2002-2003 (107) Tekniska konsulter 53 % Veterinär 21 % Andra företagstjänster 52 % 5 % 32 % Enheter för hälso och sjukvård 7 % 3 %

SCB:s arbetsmarknadsstatistik ”bransch” Varthän tar de vägen, studenterna? 2003-2005 (76) 2005-2006 (71) Landskapsingenjör Trädgårdsingenjör Byggindustri 32 % Parti- och provisionshandel 14 % Tekniska konsulter 17 % Jordbruk, skogsbruk och fiske 13 % Resebyråer, bevakningstjänst, fastighetsservice 11 % Civila myndigheter och försvaret 8 % Detaljhandel Forsknings- och utvecklingsinstitutioner Personliga tjänster och annan service 2004- 2006 (90) 2004-2006 (98) Hippolog Djursjukvårdare Enheter för kultur, nöje och fritid 36 % Andra företagstjänster 90 % Utbildningsväsendet 5 % 10 % 6 % 2005-2006 (75) Lantmästare 53% 23 %

SCB:s arbetsmarknadsstatistik ”yrke” Varthän tar de vägen, studenterna? Agronom Lark Ekonom Veterinär Jägm Arbete som kräver teoretisk specialistkompetens 48 % 57 % 33 % 87 % 25 % Arbete som kräver kortare högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper 29 % 16 % 30 % 44 % Studier grundutbildning 5 % 4 % Arbete inom jordbruk, trädgård, skogsbruk och fiske Ledningsarbete 12 % Service-, omsorgs- och försäljningsarbete Kontors- och kundservicearbete Hantverksarbete inom byggverksamhet och tillverkning Uppgift saknas 18 % 20 % 10 % 11 %

SCB:s arbetsmarknadsstatistik ”yrke” Varthän tar de vägen, studenterna? Lantmästare Trädgårdsing Djursjukv Hippolog Landskapsing Arbete som kräver teoretisk specialistkompetens 7 % 14 % 17 % Arbete som kräver kortare högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper 25 % 11 % 71 % 22 % 34 % Studier grundutbildning 13 % 10 % Arbete inom jordbruk, trädgård, skogsbruk och fiske 9 % 20 % 12 % Ledningsarbete 8 % Service-, omsorgs- och försäljningsarbete 5 % Kontors- och kundservicearbete 6 % 4 % Hantverksarbete inom byggverksamhet och tillverkning Uppgift saknas 39 % 30 % 51 %

Program pass II 14.15 Gruppvisa diskussioner 16.30 Avslutning gruppvis Djurutbildningar Anne-Marie Dalin   Ultuna: Sal N Skara: Aulan Agrara utbildningar Göran Hartman Ultuna: Aulan Alnarp: Lilla sessions­salen Landskaps- och trädgårds-utbildningar Karl Lövrie Alnarp: Aulan Ultuna: Sal H Skogliga utbildningar Anders Alanärä Umeå: Rönnen Ultuna: Arenander Alnarp: Studion