Madeira – Graciosa - Lanzarote 2009-09-30  2009-10-15.

Slides:

Advertisements
Liknande presentationer
Det första du bör göra är att rita horisonten

Stockholm Selections Stockholms Södra Skärgård
Livet på bondgården Sjövik -berättat av kossan Linda.
Mil Palmeras – en bosättning för madridbor som vill komma till havet
En snöskottares dagbok… …eller visst är livet underbart!
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
Bildspel om konstnären
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Explorer of Sweden December 2009 bildspel nr. 14 ”Pura Vida” December 2009 bildspel nr. 14 ”Pura Vida”
Reaktionen vid små skärsår
Hans och Greta.
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Explorer of Sweden December 2009 bildspel nr. 13 December 2009 bildspel nr. 13.
Pronomen.
Geografiska begrepp svåra ord
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Bilder från en bussresa till Halland den 20 maj 2008 Inga dåliga grejor.
Skagen 2004 Torsdag morgon kl.08:15 lastades bilar med både spelare och material och resan till Danmark och Skagen kunde börja. Fint väder och lugnt.
Två år sen jag gjorde ett bildspel. Förra julen var jag i en process, då jag fick besked att jag inte skulle få ta över vandrarhemmet, vilket gjorde att.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Skottland del 1 Peterhead - Inverness – Caledonian canal –
Inte Barbuda denna gång utan: Bermuda. Efter lite knappt åtta dygn till havs kommer vi fram till Bermuda. Bermuda Harbour Control ger oss tillstånd att.
Brev från Pingvinen.
Hejsan! Nu har vi korsat en liten snutt av den hiskeliga Atlanten och landat på Nordirland.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
El descubrimiento de América (Upptäckten av Amerika)
280 Nm Nordsjön. Here we come!. Det börjar riktigt bra men sedan blir vi lite gröna båda två. Tja, det är väl bara att bita ihop och hoppas att det är.
Halloj igen! Här kommer lite försenade bilder från ett kort stopp på Dominica, ett lite längre på Iles des Saintes och ännu ett kort på Guadeloupe.
Explorer of Sweden November 2009 Bildspel nr. 8. Nu lämnar vi San Benedicto och seglar västerut ca 70 Nm till Roca Partida.
Explorer of Sweden November 2009 Bildspel nr. 10.
Fotoalbum med bilder från vårt lägenhet i Park Avenue, Peking 2011/2012.
Hejsan! Nu har vi kollat in St Lucia under drygt en vecka. Vi har gjort tre stopp. Soufriere i söder, Marigot Bay ungefär mitt på och nu senast Rodney.
ERGONOMI Vad är det?.
Vill du lära dig kort division?
Varje dag försvinner flera personer…
Jag vill gärna att du kommer över på en liten afterwork-öl, ta gärna med dig familjen eller några vänner och titta in.
Anna & Martin seglar i stilla havet Oktober – December 2009 Bildspel nr.2.
Nytt golv av finaste furu
Rörelse Kapitel 7.
Isla de Coco. Gunther tyckte oxå det war wunderschön att vara framme ! Gunther tyckte oxå det war wunderschön att vara framme ! Våra två ankringsplatser.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Rymden Kajsa.
Teoridel 1 Grunder i uppställning och försvarsspel
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Jul, jul strålande jul. Ja visst är det strålande. eller
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Avresan Stenungsund – Göteborg Äntligen ger vi oss av på våran efterlängtade resa. 10:30 släpper vi förtöjningarna från Steungsund. Första.
LAND I SIKTE!!! Efter 28 långa dagar till havs är vi äntligen framme i Karibien och här kommer storyn om hur vi tog oss hit.
Hejsan! Nu har vi varit några veckor på Trinidad. Vi har bland annat roat oss med några djungelturer men kanske framför allt med den stora karnevalen.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Mening eller fråga TRYCK F5.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Bildspel nummer 2 Håll i dig, här kommer det!. Bateau Bay på nordöstra Tobago. Här blev vi liggande ungefär en vecka. Shipwreck Bar Kanonsnorkling Mare.
Halloj! Hoppas att allt är bra med er där hemma. Här borta hos oss är det ungefär som vanligt. Vi har bytt Grenadinerna mot St Lucia och jobbar oss sakta.
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
DEN MAGISKA DÖRREN.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Luftballonger de första flygfarkosterna av européer var varmluftballonger som utvecklades på 1700-talet. Som sen utvecklades till vätgasballonger i slutet.
Mullvad Mullvaden är ett djur som inte tycker om människor. Mullvaden är perfekt anpassad till ett liv under marken i gångar.
MAKTLEKAR.
Pulpetenbladet Juni 2015 Uppfräschning av lokalen Tvärtom om vad vi skrev under aktuellt fliken i förra pulpetenbladet så kommer vi inte att ta in någon.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Teneriffa - Gomera  Vart skall vi nu? Våran plan är att få båten i ordning inför atlanten när vi ligger i Santa Cruzé på Teneriffa.
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
Presentationens avskrift:

Madeira – Graciosa - Lanzarote 

Vi släpper förtöjningarna i Calheta, Madeira den 27 september och sätter sikte mot Graciosa, en lite sandig ö som ligger strax norr om Lanzarote. En segling på ca 2,5 dygn. Det är 285nm till hamnen. Det blir inte mycket segling då vinden endast blåser de första 12 timmarna sen är det motorgång hela vägen. Men vi får se många sköldpaddor på vägen som dessutom kommer riktigt nära båten. Det är svårt att förstå vad dessa långsamma djur äter på m djup ca 100nm ifrån närmsta kust. Men de är ett roligt avbrott ifrån motorgången. Vad gör vi när vi ligger på havet i 2 dygn? Helena väljer att ta det väldigt piano, sova är en berikande upplevelse för Helena. Tobbe sover sina timmar också då det inte händer mycket annat.

Vi kommer fram till Graciosa runt 13:00 och förstår fort att detta är ett mycket pittoreskt ställe där det inte händer mycket. Precis ett sådant ställe som många långseglare gillar. Sen att hamnavgiften är den lägsta på hela resan gör det inte sämre. Det enda man kan klaga på är att det är sand överallt. Finns knappt några vägar på hela ön. Graciosa, mycket platt sand ö med Lanzarote i bakgrunden. Typisk väg på Graciosa

Hit skall vi på en promenad Det var inte mera spännande än så här. Mycket sand var det. Men det var fina och STORA surfvågor på norr sidan av ön. Fint att kolla på när vi åt våran picknick.

Vi lämnar sömniga och mycket sandiga Graciosa efter 4dygn. Eftersom hamnkaptenen är på semester så slipper vi betala hamnavgift också. Vi går ca 30nm till Puerto Callero på Lanzarotes sydöstra sida. På vägen dit får vi napp på spöet och rullen börjar rusa, men efter lite kämpade sliter sig fisken. Tur var det kanske för när vi kollar på vårat drag som är 20cm långt är det tydliga och djupa bit märken. Puerto Callero påminner lite om ett nybyggt marstrand. Många flashiga butiker och en del stora dyra båtar med besättning på. Helena passar på att tvätta lite å båten förvandlas åter igen till ett zigenarläger.

Efter några dagar får vi nog och flyttar oss antagligen den kortaste sträckan på hela resan. Vi åker till Marina Rubicon som ligger endast 10nm bort. Vi har även Annie som passagerare som tycker att våran badbalja rör sig alldeles för mycket om man jämför med Bonnie af Stockholm. Vi påstår att det är en vanesak och klappar om Mare. Rubicon är lite känt i seglar kretsar då den har en egen pool som endast hamngäster får använda. Det blir några latar eftermiddag där. Här hyr vi även en bil och tar oss en sväng runt på Lanzarote. Vi kör mot den enda aktiva vulkanen på Kanarieöarna. Good Camel! Tydligen fick vi inte traska runt de aktiva vulkanerna utan bara slussas runt i turist buss. Men tur var det då vi antagligen inte vågat köra på vägarna i området. Det var ”ganska” brant ibland.

Tydligen var det nästan igår om man mäter i geologisk- tidräkning som denna vulkan hade utbrott. Det skedde mer exakt tidigt 1700 tal och höll på i 30dagar. Hela ön blev täckt av aska och allt som levde dog.

Vi hittar ett IKEA vilket passar bra då vi har glömt att ta med oss glögg. Vi pratade om vi skulle gör ett försök med rom, men vi har givit upp den iden Vy över Graciosa. Pilen pekar på den plats vi hade när vi låg där tidigare. Utsikten från lunch haket. Där satt vi med de lokala förmågorna och åt tapas.

Efter fem nätter är det dags att lämna Lanzarote för att segla till Teneriffa, närmare bestämt Santa Cruze som ligger på nordöstra spetsen. Från Marina Rubincon var det ganska precis 130nm vilket passar oss mycket bra då det brukar vara ett dygns segling. Det blir en spännande resa från start. Vi blir utsatta för en den berömda accelerations zonen där vinden ökar lokalt med ca. 10m/s samtidigt tror vi att vi ser en haj på ca 3-4m. Under natten ser vi 3st båtar som är under ”no command” enligt AIS´n de ligger sonika och driver sakta söder ut (svårt för fartygen att ankra på flera tusen meters djup). Under små timmarna får Helena ett mycket konstigt napp på spöet. Först tror hon att det är en plast påse som har fastnat, hennes panlampa är så dålig att hon inte kan se vad det är även när den har hamnat i spannen. Med nya batterier är där emot fångsten bestämd till en större 10armad bläckfisk. Men fiskelyckan är inte slut där ca 1timma innan hamn så får vi en 3-4kg guldmakrill. Och vad gör man med en sådan här? Vi kollade lite i böckerna och fick tips om hur man tar hand om bläckfisk. Efter lite pill så blev halva friterad (mycket gott) och resten marinerad sen stekt. Totalt var det 2st middag +1 lunch på denna rackare.

Simma lugnt tills vi ses nästa gång. Torbjörn & Helena Vi får dela upp Kanarier holmarna i två stycken annars blir det för mycket för er att läsa på jobbet. Vi vill ju inte att ni skall få skit för oss Nä vi skall inte ha er som undanflykt för att vi är lata och inte skriver men det finns många tidsfördriv här! Men nästa mästerverk kommer inom kort och kommer handla om resterande av resan innan vi sticker över atlanten Hade ingen rolig bild denna gången, så det får duga med lite gubbar istället. Titta och njut. Här är det spansk tempo som gäller.