Regionala stadskärnor RUFS 2010 och bakgrund Seminarium 25 november 2009 Göran Johnson Regionplane- och trafikkontoret, SLL
RUFS 2010 Rumslig målbild 2050 östra Mellansverige Målbild för östra Mellansverige Planera för: täta städer god tillgänglighet till Stockholm och Arlanda konkurrenskraftig kollektivtrafik effektiv och ändamålsenlig godsstruktur långsiktig användning av mak- och vattenområden Planera genom: Storregionala samarbeten
RUFS 2010 8 yttre regionala stadskärnor 1 central regionkärna Idag 25 % av invånarna bor i en kärna 60 % av arbetsplatserna ligger i en kärna, varav 47 % i den centrala kärnan + bebyggelse under (xxx) 3
Regionala stadskärnor Hög tillgänglighet med kollektivtrafik Stadsbebyggelse med mycket hög täthet Mångsidighet - verksamheter, bostäder, utbildning, service och handel, kvällsekonomi Kontaktintensiva verksamheter Upplevelserika täta och varierade miljöer Torg, parker, vatten, grönområden och mötesplatser Möjlighet att ta sig fram kollektivt, till fots och per cykel. Regionala stadskärnor - förutsättningar
Teorin om monocentriska regioner Regionala stadskärnor - innehåll Monocentrisk region: täthet, markvärde och löner sjunker med avstånd från regioncentrum
Drivkrafter för yttre stadskärnor Storstäder Tillväxt Geografiska utbredning Koncentration Utspridning Pendlingskostnader Markpriser Skalfördelar Lönekostnader Regionala stadskärnor - innehåll
Teorin om polycentriska regioner Regionala stadskärnor - innehåll Yttre kärna i en monocentrisk region där täthet, markvärde och löner är högre än i omgivningen
Stockholmsregionens lönestruktur Regionala stadskärnor - innehåll Genomsnittlig årslön kr per sysselsatt, Stockholms län, norr om Slussen, 1997
Yttre regionala stadskärnor Innebär Fördelar för verksamheter med externa skalfördelar Fördelar för hushållen Effektivt för kollektivtrafik Resurseffektivt, energi, utsläpp Hushållning med mark Regionala stadskärnor - förutsättningar
Yttre regionala stadskärnor Förutsätter • Hög bebyggelsetäthet • Stort omland • Hög internationell, nationell storregional och inomregional tillgänglighet • Knutpunkter i trafiksystemet Regionala stadskärnor - förutsättningar
Storstadsregioner i USA (4) och Frankrike (6) Jämförelse - Andel av sysselsättningen i kärnor Regionala stadskärnor - förutsättningar
Stockholmsregionen växer Utvecklingen 1950-2005 + grundantaganden till 2050 i två alternativ Stockholmsregionen växer Grundantaganden Låg och Hög, efter anpassning till globalisering Befolkningen ökar mellan 300 000 och 500 000 fram till år 2030, som ett Malmö eller ett Göteborg Sysselsättningen ökar mellan 100 000 och 300 000 fram till år 2030, också det ungefär som ett Malmö eller Göteborg Realinkomsten per capita ökar mellan 50 och 70 procent till år 2030 (1,7 resp 2,2 procent per år) Stockholmsregionen i siffror 1,9 miljoner invånare i Stockholms län 26 kommuner Befolkningstillväxt 1 % per år 12
Mer om regionala kärnor www.regionplanekontoret.sll.se