Regionala stadskärnor RUFS 2010 och bakgrund Seminarium 25 november 2009 Göran Johnson Regionplane- och trafikkontoret, SLL.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Aktuellt delningsalternativ
Advertisements

Typologisering av FA-regioner utifrån ett stad-land perspektiv
1 Arbetsmarknadens utveckling i Skåne med särskilt fokus på Öresundspendlingen Anders Axelsson Näringsliv Skåne Örestat III Malmö 4 april 2014.
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Utmaningar och de europeiska målen till år 2020
Kulturförvaltningens verksamhet
YLVA DISHEDEN REGIONPLANERARE, TMR PLANERINGSMÅL ”Hela regionen präglas av delaktighet och integration.” ”Alla invånare oavsett bakgrund använder sin.
Esitelmän pitäjän nimi Helsingfors stads strategiprogram 2009–2012.
Södertörns projekt ”Introduktion Södertörn” implementerades 2010 genom samfinansiering av en gemensam introduktionsstrateg (8 kommuner och arbetsförmedling)
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
ULRIKA PALM REGIONPLANERARE, TMR PLANERINGSMÅL ”Hela regionen präglas av delaktighet och integration.” ”Alla invånare oavsett bakgrund använder sin.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Regionens nuläge Utmaningar och de europeiska målen till 2020.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Lean – Nyckeltal – Nya lokaler
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Godsflöden i Östra Mellansverige Godsflöden Östra Mellansverige.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Stockholm Nordost! – en vision om regionen år 2030
Erik Langby Källa: watersecretsblog.com Utmaningar kring klimatfrågan i den regionala utvecklingsplaneringen Erik Langby Ordförande i Regionplane-
Sida Seminarium om Stadsutbredning och yttre kärnor Urbanekonomisk forskning om Stadsutbredning och yttre kärnor 25 november 2009 Ulf.
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
Västsvenska paketet.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
VÄLKOMMEN TILL NACKA STAD
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Vart är Östhammar på väg? Kommunens/tätortens utveckling och framtid
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Västra Nacka är en del av den centrala regionkärnan med god potential att fungera som komplement till Stockholms city när Stockholmsregionen växer Plankarta.
Stockholms- regionens utMAningar
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Regional utvecklingsplanering och miljömål
Översiktsplan 2011 Översiktplanen är obligatorisk Översiktplanen är inte bindande Översiktsplanen ska ange inriktningen för den långsiktiga utvecklingen.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv September 2015.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Produktivitetskommissionen i Skåne Kick-off seminarium 13 november 2015 Pernilla Johansson, PhD Senior Ekonom.
Vilka aktuella frågor arbetar SKL med? Gunilla Glasare.
1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm.
Konjunkturen i Örebro län kv December 2016
Konjunkturläget 2016 kv4 i Stockholmsregionen
Konjunkturen i Södermanlands län kv December 2016
Konjunkturen i Uppsala län kv Mars 2017
Ökande markvärden som grund för medfinansiering -inte bara Sverigeförhandlingen Kommek 2016 Seminarium 8.
Samrådsförslag.
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv December 2015
Konjunkturen i Uppsala län kv December 2016
Konjunkturen i Östergötlands län kv December 2016
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
Konjunkturen i Östergötlands län kv Mars 2017
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Vatten i regionplaneringen – nu och i framtiden
Presentationens avskrift:

Regionala stadskärnor RUFS 2010 och bakgrund Seminarium 25 november 2009 Göran Johnson Regionplane- och trafikkontoret, SLL

RUFS 2010 Rumslig målbild 2050 östra Mellansverige Målbild för östra Mellansverige Planera för: täta städer god tillgänglighet till Stockholm och Arlanda konkurrenskraftig kollektivtrafik effektiv och ändamålsenlig godsstruktur långsiktig användning av mak- och vattenområden Planera genom: Storregionala samarbeten

RUFS 2010 8 yttre regionala stadskärnor 1 central regionkärna Idag 25 % av invånarna bor i en kärna 60 % av arbetsplatserna ligger i en kärna, varav 47 % i den centrala kärnan + bebyggelse under (xxx) 3

Regionala stadskärnor Hög tillgänglighet med kollektivtrafik Stadsbebyggelse med mycket hög täthet Mångsidighet - verksamheter, bostäder, utbildning, service och handel, kvällsekonomi Kontaktintensiva verksamheter Upplevelserika täta och varierade miljöer Torg, parker, vatten, grönområden och mötesplatser Möjlighet att ta sig fram kollektivt, till fots och per cykel. Regionala stadskärnor - förutsättningar

Teorin om monocentriska regioner Regionala stadskärnor - innehåll Monocentrisk region: täthet, markvärde och löner sjunker med avstånd från regioncentrum

Drivkrafter för yttre stadskärnor Storstäder Tillväxt Geografiska utbredning Koncentration Utspridning Pendlingskostnader Markpriser Skalfördelar Lönekostnader Regionala stadskärnor - innehåll

Teorin om polycentriska regioner Regionala stadskärnor - innehåll Yttre kärna i en monocentrisk region där täthet, markvärde och löner är högre än i omgivningen

Stockholmsregionens lönestruktur Regionala stadskärnor - innehåll Genomsnittlig årslön kr per sysselsatt, Stockholms län, norr om Slussen, 1997

Yttre regionala stadskärnor Innebär Fördelar för verksamheter med externa skalfördelar Fördelar för hushållen Effektivt för kollektivtrafik Resurseffektivt, energi, utsläpp Hushållning med mark Regionala stadskärnor - förutsättningar

Yttre regionala stadskärnor Förutsätter • Hög bebyggelsetäthet • Stort omland • Hög internationell, nationell storregional och inomregional tillgänglighet • Knutpunkter i trafiksystemet Regionala stadskärnor - förutsättningar

Storstadsregioner i USA (4) och Frankrike (6) Jämförelse - Andel av sysselsättningen i kärnor Regionala stadskärnor - förutsättningar

Stockholmsregionen växer Utvecklingen 1950-2005 + grundantaganden till 2050 i två alternativ Stockholmsregionen växer Grundantaganden Låg och Hög, efter anpassning till globalisering Befolkningen ökar mellan 300 000 och 500 000 fram till år 2030, som ett Malmö eller ett Göteborg Sysselsättningen ökar mellan 100 000 och 300 000 fram till år 2030, också det ungefär som ett Malmö eller Göteborg Realinkomsten per capita ökar mellan 50 och 70 procent till år 2030 (1,7 resp 2,2 procent per år) Stockholmsregionen i siffror 1,9 miljoner invånare i Stockholms län 26 kommuner Befolkningstillväxt 1 % per år 12

Mer om regionala kärnor www.regionplanekontoret.sll.se