Från idé till slutprodukt 100 gymnasiepoäng Programmålen styr Enskilt eller i grupp Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Någon att diskutera arbetet med Ger konstruktiv kritik Ska informeras om arbetet via bloggen Säger INTE vad du ska göra Sätter betyg enligt skolverkets betygskriterier
Idéskissen ska visa kopplingen till programmålen Skolverkets hemsida – länk på elevportalen Kolla handels och administrationsprogrammets programmål
Inom handels ämnen: Småföretagande, Marknadsföring, Logistik, Administration, Inköp och varuhantering, Handel specialisering, Turism Inom ekonomi: Belgienutbytet; Marknadsföring, Småföretagande (UF) Turism Övrigt: ??
Idéskiss, vecka v.36 Projektplan (arbetsversion), vecka 37 Tidsplan, vecka 37 Loggbok, kontinuerligt från vecka 36 Redovisning vecka 17 och 18 (blå dagar). (Belgienutbytet kan ha andra ramar) Slutrapport 12 april vecka 15 (Belgienutbytet kan ha andra ramar) Betygssättning v.22 (Belgienutbytet kan ha andra ramar)
Viktigast just nu är: Idéskiss Projektplan Tidsplan Betygskriterier
Börja i tid Arbeta kontinuerligt Skriv loggboken (blogg) redan från start Använd din handledare och boka tider Använd din skolmailadress Använd biblioteket Använd betygskriterierna som hjälp
Kriterier för betyget Godkänd - Eleven skriver en idéskiss som ligger till grund för projektarbetet. - Eleven planerar, genomför och redovisar med handledning ett projektarbete. - Eleven väljer och använder med handledning relevant arbetssätt och material. - Eleven skapar en projektplan och arbetar utefter den. - Eleven upprättar och följer en tidsplan. - Eleven för loggbok regelbundet. - Eleven utvärderar själv arbetsgången och resultatet i slutrapporten. - Eleven deltar i regelbundna träffar med handledaren. Träff bör ske minst varannan vecka.
Kriterier för betyget Väl godkänd - Eleven uppfyller kraven för G-nivå väl. - Eleven håller de för projektarbetet angivna tidsramarna. - Eleven visar självständighet i valet av kunskapsområde och uppgiftsformulering. - Eleven identifierar problem som kan uppstå under arbetets gång och förmår lösa dem. - Eleven tar initiativ till att aktivt använda handledaren och/eller andra som stöd. - Eleven tar till vara på och utvecklar arbetet utifrån andras synpunkter, samt visar på vilket sätt det gjorts. - Eleven beskriver själv olika arbetssätt och arbetsmaterial som kan användas, samt motiverar utförligt varför man valt att använda respektive förkasta dem.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd - Eleven uppfyller kraven för G- och VG-nivå mycket väl. - Eleven motiverar sitt arbetssätt och sina val med väl underbyggda argument. - Eleven tar egna initiativ, visar uppfinningsrikedom och kreativitet dels i formuleringen av problem eller uppgift, dels i valet av metod, arbetsredskap och material. - Elevens utvärdering av projektarbetet visar mycket god insikt i det egna arbetet. - Eleven visar skicklighet i utförandet av slutprodukten.