Ett arbetsområde om poesi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Referat En sammanfattning.
Att skriva en krönika Hur och vad.
Muntliga nationella prov i svenska
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Musik & kommunikation 50p.
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Nationellt prov Sv1.
Att skriva en artikel.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Svenska p Svenska p.
Elva tips inför en intervjusituation
En övning i att analysera ett tal
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Kunskapskrav och matriser
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Muntlig presentation.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Skriva noveller.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Sagoanalys 1. Läs din saga.
Den retoriska arbetsprocessen Från tanke till tal
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Debattartikel.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Retoriska arbetsprocessen
Att referera och ange källa!
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Den viktiga konsten att tala
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Reklam Vem får synas och hur?.
Välkommen till svenska 1
En bild talar också ett språk, men bilder som inte har ett tydligt symbolspråk kan vara svåra att tyda – som avsändaren vill – om man inte hjälper läsaren.
Djuren möter ungdomskulturen
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Resonerande text Använd din elevbok!
Novellanalys.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Djuren möter ungdomskulturen
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Ett arbetsområde om poesi Låtar och dikter Ett arbetsområde om poesi

Min favorit – en snabb analys Sångtexter och dikter - klass 9A vt 2011 Min favorit – en snabb analys Analyser handlar, som ni vet, om hur texten är uppbyggd, hur författaren använder språket och om känslorna du får när du tar del av texten. Hur man uppfattar en låt/dikt är personligt och därför finns inget “enda rätta” utan bara olika uppfattningar.

Titel och författare Vad heter texten? Vem har skrivit den? Vem framför låten/var kan man hitta dikten?

Budskap och tema Vad handlar texten om? Vad är textens budskap? Motivera med exempel från texten och styrk exemplet med egna argument Finns det symboler i texten? Berätta om dem. Vad är textens tema? Försök beskriva texten med ett eller två ord (inte ur titeln). Det kan finnas flera teman.

Språk Finns det något mönster i texten? Upprepningar? Metaforer/liknelser? Rimmar texten? Beskriv ordvalet: är det modernt, gammalt, enkelt, känslofyllt?

Egna tankar Vad känner du när du hör låten/läser dikten? Varför reagerar du så tror du?

Avslutande uppgift Muntlig redovisning: Välj en sångtext/dikt du tycker om. Gör en analys av texten. Spela upp låten eller läs dikten Redovisa din tolkning Tid ca 4 min (2 för låten och 2 för redovisning)

Kunskapskrav Förenklat E C A Innehåll, syfte och tolkning Dessutom kan eleven förbereda och genomföra /…/ muntliga redogörelser med /…/ struktur och innehåll och /…/ anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Enkla i huvudsak fungerande viss Utvecklade relativt väl fungerande relativt god Välutvecklade väl fungerande god  Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra /.../ underbyggda resonemang om /…/ i olika verk.  enkla och till viss del tydligt framträdande budskap utvecklade och relativt väl som kan läsas mellan raderna välutvecklade och väl eller är dolda Förenklat E C A Innehåll, syfte och tolkning Du har en inledning och avslutning. I tolkningen visar du dina egna tankar om texten. Du har med lite om budskap, syfte och avsändare. Din tolkning är enkel med begriplig. Din inledning och avslutning är genomtänkt. I tolkningen visar du egna tankar om texten. Du visar hur du tänker kring budskap, syfte och avsändare. Din tolkning är rimlig. Inledningen och avslutningen hänger bra ihop. I tolkningen visar du dina egna tankar om bilden/serien och resonerar från flera olika vinklar. Du visar utförligt hur du tänker kring budskap, syfte och avsändare. Din tolkning är rimlig och trovärdig. Struktur Du är förberedd med ex manus. Lyssnaren kan följa med det du säger. Du är förberedd med ex. manus men använder det bara ibland. Du hjälper lyssnaren att följa med i det du säger. Du är väl förberedd med ex. manus, men kan tala helt fritt också. Du har en tydlig struktur som gör det lätt att hänga med i det du säger. Anpassning till mottagare Du har kontakt med publiken då och då. Du talar tydligt. Lyssnarna förstår det du säger. Du har kontakt med publiken. Ditt språk passar uppgiften och du talar på ett engagerande sätt. Du får publiken engagerad. Du varierar ditt språk och röstläge för att skapa effekter.