Hej och välkomna!
Informationskväll Lena Ländin biträdande rektor Eva Bremander lärare på Linden och IT-pedagog 19-20.30
Kvällens tema – hur arbetar vi med Unikum LPP IUP Matriser Skriftliga omdömen Utvecklingssamtal
Bakgrund Styrdokument Lpo 94 - läroplan Nationella och lokala kursplaner Täby kommun gemensamma kriterier – ämnesmatriser Unikum – IT-baserat verktyg för mål, planering, uppföljning, bedömning och dialog
SKOLLAG LÄROPLAN Övergripande mål Kursplaner I vår skola: Arbetslag, ämnesgrupper, LPP, bedömningsmatriser, IUP, portfolio m.m. Lärande Undervisning
Utvecklingssamtal 7 kap. 2 § grundskoleförordningen Läraren ska fortlöpande informera eleven och elevens vårdnadshavare om elevens skolgång. Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare ha ett utvecklingssamtal om hur elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas. Informationen vid utvecklingssamtalet ska grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i relation till målen i läroplanen och kursplanerna. Vid utvecklingssamtalet ska läraren i en skriftlig individuell utvecklingsplan ge omdömen om elevens kunskapsutveckling i relation till målen i varje ämne som eleven får undervisning i och sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå målen och i övrigt utvecklas så långt som möjligt.
Utvecklingssamtal Trepartssamtal mellan elev-pedagog-föräldrar Aktivt deltagande – förberedelser Fokus på fortsatt utveckling, kunskapsmässig och social
Bedömning Formativ – pågående lärprocess stimulera fortsatt lärande Summativ – samlade kunskaper vid specifikt tillfälle Vad ska bedömas? Hur ska det bedömas? Likvärdig bedömning
Matriser Matriser i alla ämnen Matriser i övrig bedömning = social- och studieförmåga Visar förmåga eller god förmåga Ej uppnått lägsta nivå Helt tomt = har ej bedömts ännu Formativ bedömning under läsåret Summativ bedömning vid läsårets slut
Vi arbetar med att… …göra det väsentliga bedömbart och inte det enklast mätbara till det väsentligaste.
IUP Individuell utvecklingsplan (2006) Bedömning i matriser (skriftliga omdömen) Plan för fortsatt utveckling mot mål Skapas av elev, pedagog och föräldrar Skolan skall, eleven kan, hemmet kan
LPP Lokal pedagogisk planering Mål i läroplanen Elevens mål (konkretisera) Det här kommer vi att arbeta med Förmågor vi kommer att bedöma LPP:er kommer att skapas under läsåret i olika takt
Mål och syfte med arbetet Ökad måluppfyllelse hos elever Ge tydligare information om var elever befinner sig i förhållande till målen Ge föräldrar ökad möjlighet att ta del av mål och utvecklingsprocessen Ge elever större möjlighet till delaktighet och ansvar för sitt lärande lärande
Elevens roll När en elev kan sätta mål och ta ansvar för vägen dit, har lärt sig att utvärdera och reflektera över sitt lärande - då har hon nyckeln till framtiden i sin hand!
Svårt att greppa? Misströsta inte! Vi brukar säga: ”Om föräldrar känner igen sig i skolan, då är vi förmodligen fel ute…” ”Alla vill ha utveckling, men ingen vill ha förändring…”
Levande process… Vi är inne i en process Provar, utvärderar, förbättrar… Skolan är i ständig utveckling Pedagogerna är i ständig utveckling
Skola 2011 Processen fortsätter… Ny skollag Ny läroplan (Lgr11) Nya kursplaner Syfte Centralt innehåll Kunskapskrav (år 3,6 och 9) Matriserna justeras under vårterminen Processen fortsätter…
Unikum Bedömning (matriser) Fokus (LPP) IUP (testpiloter) Eva guidar i Unikum, inloggad som förälder Tack för ikväll!