Hej och välkomna!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Omdömen, bedömning och betyg
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Dagordning föräldraråd 2/6
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansträff Välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Skolan är till för ditt barn
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
Föräldraråd
Hovstaskolans styrdokument
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Planering och genomförande av undervisningen
Föräldraenkät Volgsjö skola
Samverkan kring likabehandlingsarbetet samt information om kommande läsårs organisation Råtorps skolor
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
IUP och Maxcel Matriser + Excel = sant…. Hur det startade…  Traditionella utvecklingssamtal  Föreläsning om ELUS våren 2008  Elevledda utvecklingssamtal.
Nätverk kursplanepiloter
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Formativt och Summativt
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Bedömning och betygsättning
Klagshamns rektorsområde
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Hej och välkomna!

Informationskväll Lena Ländin biträdande rektor Eva Bremander lärare på Linden och IT-pedagog 19-20.30

Kvällens tema – hur arbetar vi med Unikum LPP IUP Matriser Skriftliga omdömen Utvecklingssamtal

Bakgrund Styrdokument Lpo 94 - läroplan Nationella och lokala kursplaner Täby kommun gemensamma kriterier – ämnesmatriser Unikum – IT-baserat verktyg för mål, planering, uppföljning, bedömning och dialog

SKOLLAG LÄROPLAN Övergripande mål Kursplaner I vår skola: Arbetslag, ämnesgrupper, LPP, bedömningsmatriser, IUP, portfolio m.m. Lärande Undervisning

Utvecklingssamtal 7 kap. 2 § grundskoleförordningen Läraren ska fortlöpande informera eleven och elevens vårdnadshavare om elevens skolgång. Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare ha ett utvecklingssamtal om hur elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas. Informationen vid utvecklingssamtalet ska grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i relation till målen i läroplanen och kursplanerna. Vid utvecklingssamtalet ska läraren i en skriftlig individuell utvecklingsplan ge omdömen om elevens kunskapsutveckling i relation till målen i varje ämne som eleven får undervisning i och sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå målen och i övrigt utvecklas så långt som möjligt.

Utvecklingssamtal Trepartssamtal mellan elev-pedagog-föräldrar Aktivt deltagande – förberedelser Fokus på fortsatt utveckling, kunskapsmässig och social

Bedömning Formativ – pågående lärprocess stimulera fortsatt lärande Summativ – samlade kunskaper vid specifikt tillfälle Vad ska bedömas? Hur ska det bedömas? Likvärdig bedömning

Matriser Matriser i alla ämnen Matriser i övrig bedömning = social- och studieförmåga Visar förmåga eller god förmåga Ej uppnått lägsta nivå Helt tomt = har ej bedömts ännu Formativ bedömning under läsåret Summativ bedömning vid läsårets slut

Vi arbetar med att… …göra det väsentliga bedömbart och inte det enklast mätbara till det väsentligaste.

IUP Individuell utvecklingsplan (2006) Bedömning i matriser (skriftliga omdömen) Plan för fortsatt utveckling mot mål Skapas av elev, pedagog och föräldrar Skolan skall, eleven kan, hemmet kan

LPP Lokal pedagogisk planering Mål i läroplanen Elevens mål (konkretisera) Det här kommer vi att arbeta med Förmågor vi kommer att bedöma LPP:er kommer att skapas under läsåret i olika takt

Mål och syfte med arbetet Ökad måluppfyllelse hos elever Ge tydligare information om var elever befinner sig i förhållande till målen Ge föräldrar ökad möjlighet att ta del av mål och utvecklingsprocessen Ge elever större möjlighet till delaktighet och ansvar för sitt lärande lärande

Elevens roll När en elev kan sätta mål och ta ansvar för vägen dit, har lärt sig att utvärdera och reflektera över sitt lärande - då har hon nyckeln till framtiden i sin hand!

Svårt att greppa? Misströsta inte! Vi brukar säga: ”Om föräldrar känner igen sig i skolan, då är vi förmodligen fel ute…” ”Alla vill ha utveckling, men ingen vill ha förändring…”

Levande process… Vi är inne i en process Provar, utvärderar, förbättrar… Skolan är i ständig utveckling Pedagogerna är i ständig utveckling

Skola 2011 Processen fortsätter… Ny skollag Ny läroplan (Lgr11) Nya kursplaner Syfte Centralt innehåll Kunskapskrav (år 3,6 och 9) Matriserna justeras under vårterminen Processen fortsätter…

Unikum Bedömning (matriser) Fokus (LPP) IUP (testpiloter) Eva guidar i Unikum, inloggad som förälder Tack för ikväll!