Nätverkande i mindre företag - lönsam affär eller resursslöseri?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Strategiska nätverk/Partnerskap
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Spelregelsprocessen och samarbetet med civilsamhället
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Entreprenören - från ensamvarg till teamspelare
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
FoU-strategi för Mittsverige Forskningen skall vara av hög internationell kvalitet till nytta för regionen I FoU-strategin prioriteras vissa forskningsområden.
© APeL Om partnerskap 1. Vad är partnerskap och varför? 2. Vad? 3. Hur?
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Affärsidé - företagets vägvisare
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Kluster för internationell marknad.
Sektorsövergripande samverkan – några lärdomar från forskningen Håkan Ylinenpää CiiR (Centre for Inter-organisational Innovation Research.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Johan Jansson Dominic Power Uppsala University, Sweden Företagande i kreativa industrier Estrad.
Välkommen till ESF:s seminarium
Västra Götaland.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Det regionala innovationssystemet
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
OECD Territorial Review of Sweden
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
“We don’t talk business – we make the opportunity to do business” THE SWEDISH DREAM EVENT THE SWEDISH DREAM.
De nya affärsrelationerna
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Lärande utvärdering genom följeforskning
Styrning och ledarskap på lokal och regional nivå Regional utveckling och strategiskt tillväxtarbete 15 hp. Gun Hedlund, lektor i statsvetenskap, Örebro.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vad gör Almi?.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Winnet Västernorrland – regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt.
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Mobilisering av en innovationsmiljö SKB:s laboratorier och tillväxt i regionen.
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Träff 11 Välkomna!.
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Företagets namn Affärsplan.
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Presentationens avskrift:

Nätverkande i mindre företag - lönsam affär eller resursslöseri? Mats Westerberg & Håkan Ylinenpää Entreprenörskap, LTU Great ideas grow better below zero!

Ämnet Entreprenörskap vid LTU behandlar företagsamhet och särskilt företagsutveckling som baseras på innovativa produkter, tjänster, produktionslösningar eller sätt att organisera verksamheten. I fokus är kontexten mindre företag verksamma på konkurrensutsatta marknader, men ämnet intresserar sig också för individer (entreprenörer) och system av samverkande aktörer (samverkan små-stora företag, entreprenöriella system/regioner).

Nätverk enligt Nationalencyklopedin ”Nätverk, term som förekommer inom många olika områden. Inom datavärlden talar man om datanät (se nät) och inom massmedierna om network. Socialantropologer studerar beteendeformer i förhållande till det nät av sociala relationer som människor omger sig med. Dessa kan ha olika mönster (täta nätverk och glesa) eller ha olika funktion (formella och informella nätverk). Nätverk har fått stor betydelse i hälsorelaterad forskning och analys av social struktur och ohälsa (jfr socialt nätverk). Särskild nätverksmetodik har utvecklats inom socialpsykologiskt och terapeutiskt arbete, jfr nätverksterapi.”

McNeill & McNeill (2003) ”The Human Web: a bird’s-eye view of world history

Disposition Nätverk ur ett teoretiskt perspektiv SMF och nätverk - Exempel på pågående LTU-forskning SMF och innovationssystem Frågor/diskussion

Några teoretiska utgångspunkter RBV/Resource dependence theory Transaktionskostnadsteori Utbytesteori/Social exchange theory Motivationsteori Institutionell teori Evolutionsteori Lärandeteori Nätverksteori ….

Studier av nätverk Funktion Struktur Ingående aktörer och deras drivkrafter Prestationer och utfall …. ----------------------------------------------------------------- Snap-shots Longitudinella Kvantiativa Kvalitativa

Vad gör ett nätverk effektivt? Effectiveness (”to do the right things”) Många strukturella hål + “weak ties” Få strukturella hål: Inga ”weak ties” Gles struktur, Tät struktur, låg kontakt- hög kontakt- frekvens frekvens Efficiency (“to do things right”)

Utbytesteori – förklarar mycket Vikten av att ge och ta (reciprocitet) Om du inte (kan eller vill) ge till andra kommer du (med viss fördröjning) inte att få något Om du inte (kan eller vill) ta från andra kommer du (med viss fördröjning) inte att få något Om man skall nätverka måste man både vara beredd att dela med sig av det man kan och vet samt att vilja och ha förmåga att lära av andra

Nätverkskompetens Förmåga att använda mellanorganisatoriska relationer för att skapa egna konkurrens-fördelar. Består av förmåga att: Koordinera gemensamma aktiviteter Upprätthålla goda relationer Känna sina partners Identifiera och bygga upp nya relationer Kommunicera internt

Samverkansstrukturen ut i svenska småföretag (N=5035, 5-49 anställda; källa Ylinenpää & Westerberg 2002) Ingen samverkan med andra företag (37 %) Samverkan med minst ett annat företag (63 %) Ett företag (11 %) Ett företag (11 %) Samtliga undersökta företag Samverkan på lokal eller regional nivå (59 %) Två till fyra företag (49 %) Två till fyra företag (49 %) Nationell nivå (33 %) Mer än fem företag (40 %) Fem eller fler företag (40 %) Internat. nivå (8 %) Samverkar man med andra företag? Ja/Nej N = 5 035 Omfattning av reguljär företagssamverkan Antal partner N = 3 004 Geografisk omfattning av företagssamverkan N = 3 016

Skiftande motiv…

… och områden för samverkan

Starka samband samverkan - entreprenöriellt agerande

Men svagare samband samverkan - tillväxt

Samarbete utanför företagssfären fortfarande relativt ovanligt

Ju fler kockar, desto entreprenöriellare soppa…

…vilket också är sant för tillväxt

Kompetens och kompetensinvesteringar i företaget är tydligt kopplat till graden av sektorsöverskridande samarbete

Slutsatser Småföretagaren är ingen ensamvarg… …håller sig inte bara på lokal nivå …har många motiv och områden för samverkan Samverkan är kopplad till entreprenörskap… …men kopplingen till tillväxt är svag. Sektorsöverskridande samverkan indikerar starka samband med både entreprenörskap och tillväxt … där kunskapsinvesterande företag dominerar.

SMF och nätverk… (Ylinenpää 1997)

Utmärkande drag och utfall av startprocesserna mellan akademiska avknoppningsföretag och icke akademiska nya företag (Roininen 2006) Företags kategori Akademiska avknoppningar Icke akademiska företag Kännetecknande av produkten Hightech/kunskapsbaserat Ny för marknaden Låg teknologinivå Känd för marknaden Kännetecken av marknaden Specifik marknadsnisch som kräver en bred marknad Internationell/global marknad Generell marknad, ofta med geografisk specialisering Lokal/regional marknad Strategier vid marknadsinträdet ”Technology push” Samarbete med andra företag för att nå ut till internationella marknader Proaktiva, inkluderat utbildning av nya kunder Agerar som ”Prospectors” där de strategiskt söker nya möjligheter ”Market pull” Förlitar sig normalt på sina egna resurser Reaktiva; “fyller ett hål på marknaden” Agerar mer som ”Reactors” utan någon påtaglig marknadsstrategi Resurs- sammanställning Påtagligt behov av extern finansiering Mer avancerad företagsstruktur; flera grundare, specialiserad företagsledning med externa experter professionell styrelse, aktiebolag Inget eller begränsat behov av extern finansiering Enkel företagsstruktur: ensam ägare/ledare, ingen styrelse enskild firma Tillväxt och lönsamhet Planerad tillväxt och lång tid för lönsamhet vilket indikerar ett ökat behov av finansiering och andra resurser Ingen förtjänst under första verksamhetsåret Tidig lönsamhet vilket befäster företagen som “levebrödsföretag”, eller en framväxande tillväxt som ett resultat av nya möjligheter Vinst redan under första verksamhetsåret

Är då strukturella hål och svaga länkar kopplade till innovationer? Fallstudier av företag i teknikbyar visar hur dessa ”återanvänder” tidigare partners för att uppnå Effektiv användning av indirekta kontakter Bättre förutsättningar för ospecificerat utbyte Effektivare samverkan genom tidigare erfarenheter Förbättrad dialog Ökad samarbetsvilja grundad också i altruistiska motiv

Entreprenörer ”spiller” nytta i sina nätverk Ett entreprenöriellt företag behöver ofta ett nätverk för att ”komma åt” samt ”exploatera” affärsmöjligheter För att få andra att ge, är bästa strategin att själv börja ge Genom givandet blir det entreprenöriella företaget nyttigt för sina grannar

Nätverkskompetens – en del av småföretagets förändringskompetens Tydligt kopplad till utvecklat entreprenöriellt beteende Tydligt kopplad till bättre prestationer Att kunna hantera sitt nätverk är alltså en mycket viktig konkurrensfördel

Nätverk är bara början på något som kan bli mycket mer… partnerskap tillit samverkan med fokus på processen nätverk möten

Analys av Vinnväxtvinnare Robotdalen (Mälardalen) Uppsala Bio (Uppsala) Innovation i Gränsland (Skåne) Process IT Innovations (Norra Sverige) Biomedicinsk utveckling i Västsverige (Göteborg) Triple Steelix (Borlänge)

Några nätverksteman i boken Risken för regional inlåsning Entreprenörer och innovationssystem Att balansera bidrag och belöningar Mekanismer som driver processen Små kontra stora företag - Mot en alternativ Triple Helix?

Entreprenörer och innovationssystem

Att balansera bidrag och belöningar

Mekanismer som driver processen ”Positiva spiraler”… … eller ”stafettlopp” Tid Kommersiella företag Offentlig sektor Forskning CP1 CP2 Förpliktelser CP3 Inite-ring Vetenskaplig utveckling Kommersia-lisering

SMF i Innovationssystem Traditionell 3Helix Alternativ 3Helix Stora ftg Näringsliv SMF Akademi Akademi Samhälle Samhälle

Nå – är det då lönsamt? Ingen “quick fix” – det tar tid att bygga upp ett välfungerande nätverk Nätverkskompetens krävs för att lyckas Nätverkande en lärprocess – med nätverk ökar lärtillfällena (mer oväntade händelser) Lönsamt för företaget eller för individen? Som entreprenör ”måste” man nätverka Att ha entreprenörer i sitt nätverk viktigt för att få ett utbyte

Frågor? Funderingar? Great ideas grow better below zero!

”Hemläxa” – att mappa ditt eget nätverk! Vilken typ av relationer behöver du? Har du några ”svaga länkar”? Olika eller liknande resurser? Har du några bryggor? Vilka finns i din yttre cirkel? EGO Är relationen stark eller svag? Vilka finns i din inre cirkel?