En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dorota Lembrér Licentiand
Advertisements

Välkomna till Masterutbildningen
Den nya skollagen.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Kristina Bäck VFU-handläggare
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Den nya lärarutbildningen
Att läsa humaniora vid Uppsala universitet
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Världens bästa skola Linda Norberg.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Utbildningsvetenskap
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2012.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Linköpings universitet
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Fasta ämneskombinationer
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Kvalitetsarbetet vid BTH
År 3 År 1 Studiegång Förskola, 210 hp (kull 11) År 2 UK8 970A01 970A02
LUB vetenskapliga bas Stefan Lund Prodekan, Nämnden för lärarutbildning Linnéuniversitetet
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Lärarutbildningen Största grundutbildningen Drygt 2000 lärarstudenter Tvärinstitutionell Campus Kalmar/Växjö Hel-
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Ulf Fredriksson 22 oktober, 2010 Bergendal, Sollentuna.
Utgångspunkter för RUT 2 Globaliseringen Sverige på den internationella utbildnings- och forskningsmarknaden Kunskapssamhället Utbildningens och forskningens.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Aktuella forskningsfrågor Universitetsstyrelsen
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Ny lärarutbildning start ht-11
Tidigare granskningar
Grundlärarutbildningarna
Allmän kurs på folkhögskola – en väg till högre studier
UTBILDNING AV OBEHÖRIGA LÄRARE SOM SAKNAR LÄRAREXAMEN
VFU i CL-programmet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke

Utgångspunkter Långsiktighet Professionalitet Hög kvalitet I förlängningen – höjd status för läraryrket

Hur ska man förstå utredningens budskap? Ökad frihet för lärosätena – Fria styrningsformer – Innehållslig frihet inom examensrätt – Bollen ligger hos lärosätet (för exempelvis IKT) Ökad specialisering Tradition och ökad kvalitet – Tillbaka till en utbildningsstruktur som finns i andra länder – Vi ska bara ha de bästa lärarutbildningarna

Förslag till ny lärarutbildning

Två yrkesexamina, tydliga inriktningar Grundlärare 1. Förskola 2. Förskoleklass och åk Åk Fritidshem Ämneslärare 1. Allm.ämnen, åk Allm.ämnen, gy och vux 3. Yrkesämnen, gy och vux 4. Praktiska och estetiska ämnen

Övergripande perspektiv Vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt Historiskt perspektiv Internationellt perspektiv IT som utbildningsresurs ska prägla all lärarutbildning

Utbildningsvetenskaplig kärna Centrala kunskaper och färdigheter 60 hp (ett års heltidsstudier) Gemensam för alla lärare Innehållet anpassas efter inriktning

Utbildningsvetenskaplig kärna Utbildningens historia, organisation och villkor, demokratins grunder Läroplansteori och allmändidaktik Vetenskapsteori, forskningsmetodik och statistik Utveckling och lärande Specialpedagogik Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap Bedömning och betygsättning Utvärdering och utvecklingsarbete

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 30 hp (en termins heltidsstudier) Fördelas över hela utbildningen VFU i relevant skolform ska garanteras Kvalitetssäkrade fältskolor

Prövning av examensrätt Profilering, samverkan och koncentration Universitet och högskolor får ansöka om rätt att utfärda de nya examina/inriktningarna Högskoleverket prövar ansökningarna Lärarutbildning endast där god kvalitet kan garanteras Lika höga krav på alla inriktningar

Ämnesdidaktiska centra Ämnesdidaktiskt perspektiv Vad man undervisar + hur man undervisar Alla större undervisningsämnen får nationellt resurscentrum

Genomförande Kort förberedelsetid Inventeringsarbete på universitet och högskolor Inget antagningsstopp Ny utbildning startar våren 2011

Skärpta krav Högre behörighetskrav rekommenderas Lämplighetsprov en möjlighet Mer varierade examinationsformer Mer forskningsbaserad kurslitteratur

IKT IT som utbildningsresurs ska prägla all lärarutbildning IKT som verktyg i utbildningen IKT som utveckling av undervisningen IKT som social fråga

Stockholms universitets satsningar LIKA-projektet med anknytning till det nationella nätverket IKT:s ämnesdidaktik Valfri strimma som komplement till den utbildningsvetenskapliga kärnan Forskarskola i IKT och lärande

Tack!