En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke
Utgångspunkter Långsiktighet Professionalitet Hög kvalitet I förlängningen – höjd status för läraryrket
Hur ska man förstå utredningens budskap? Ökad frihet för lärosätena – Fria styrningsformer – Innehållslig frihet inom examensrätt – Bollen ligger hos lärosätet (för exempelvis IKT) Ökad specialisering Tradition och ökad kvalitet – Tillbaka till en utbildningsstruktur som finns i andra länder – Vi ska bara ha de bästa lärarutbildningarna
Förslag till ny lärarutbildning
Två yrkesexamina, tydliga inriktningar Grundlärare 1. Förskola 2. Förskoleklass och åk Åk Fritidshem Ämneslärare 1. Allm.ämnen, åk Allm.ämnen, gy och vux 3. Yrkesämnen, gy och vux 4. Praktiska och estetiska ämnen
Övergripande perspektiv Vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt Historiskt perspektiv Internationellt perspektiv IT som utbildningsresurs ska prägla all lärarutbildning
Utbildningsvetenskaplig kärna Centrala kunskaper och färdigheter 60 hp (ett års heltidsstudier) Gemensam för alla lärare Innehållet anpassas efter inriktning
Utbildningsvetenskaplig kärna Utbildningens historia, organisation och villkor, demokratins grunder Läroplansteori och allmändidaktik Vetenskapsteori, forskningsmetodik och statistik Utveckling och lärande Specialpedagogik Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap Bedömning och betygsättning Utvärdering och utvecklingsarbete
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 30 hp (en termins heltidsstudier) Fördelas över hela utbildningen VFU i relevant skolform ska garanteras Kvalitetssäkrade fältskolor
Prövning av examensrätt Profilering, samverkan och koncentration Universitet och högskolor får ansöka om rätt att utfärda de nya examina/inriktningarna Högskoleverket prövar ansökningarna Lärarutbildning endast där god kvalitet kan garanteras Lika höga krav på alla inriktningar
Ämnesdidaktiska centra Ämnesdidaktiskt perspektiv Vad man undervisar + hur man undervisar Alla större undervisningsämnen får nationellt resurscentrum
Genomförande Kort förberedelsetid Inventeringsarbete på universitet och högskolor Inget antagningsstopp Ny utbildning startar våren 2011
Skärpta krav Högre behörighetskrav rekommenderas Lämplighetsprov en möjlighet Mer varierade examinationsformer Mer forskningsbaserad kurslitteratur
IKT IT som utbildningsresurs ska prägla all lärarutbildning IKT som verktyg i utbildningen IKT som utveckling av undervisningen IKT som social fråga
Stockholms universitets satsningar LIKA-projektet med anknytning till det nationella nätverket IKT:s ämnesdidaktik Valfri strimma som komplement till den utbildningsvetenskapliga kärnan Forskarskola i IKT och lärande
Tack!