Brukarmedverkan i kvalitetsutveckling Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa (NSPH) 1
Vad vi ska göra… 2 Utveckla och testa metoder för kvalitetsutveckling ur ett patient-, brukar- och anhörigperspektiv i psykiatriska vård-, stöd- och omsorgsverksamheter.
Sprida kunskap 3 Ta fram ett studiecirkelmaterial för att sprida kunskap om metoderna. Skapa en inspirationsskrift som ska vara ett vägledande dokument för att använda metoderna. Göra en film som kan användas för att informera om metoderna bland representanter för landsting, kommuner, vård- och omsorgsgivare. Sprida metoderna på utbildningar och konferenser och arbeta för att brukarmedverkan ska bli en naturlig del i kvalitetsutveckling inom vård-, stöd- och omsorgsverksamheter.
Pröva metoder 4 Landstingsverksamhet - öppenvård Kommunal verksamhet - socialpsykiatri Värdecaféer Mäta upplevd kvalitet Forskning och rapporter FoU Kvalitetsregisterdata/öppna jämförelser Informationsöverföring Fokusgrupper
Brukarmedverkan i förändringsprocess 5 Cirka 6-7 personer ingår i varje team. Teamen sätts samman i dialog med verksamheterna och består av ungefär följande: En tjänsteman/medarbetare i beslutsposition (eller tydligt delegerat ansvar) två medarbetare från verksamheten två brukare/patienter en anhörig
Värdecafé 1 Värdecafé 2 Värdecafé 2 Värdecafé 4 Värdecafé 4 Värdecafé Vernissage 5 Värdecafé Vernissage 5 Värdecafé 3 Värdecafé 3 CT1 CT6 CT 2 telefonmöte CT4 telefonmöte CT 5 telefonmöte Mars 2013 Oktober 2013 Coachträff 1 (heldag)Coachträff 6 (halvdag) (en timma) CT 3 telefonmöte (en timma) Örebro Stockholm Baslinjemätning 1/3 Baslinjemätning 2/3
Lärandeseminarier 7 Värdecafé 1: Örebro 13 mars Värdecafé 2: Stockholm 16 april Värdecafé 3: Örebro 28 maj Värdecafé 4: Stockholm 12 september Avslutningsseminarium/vernissage: Stockholm 15 oktober Heldagar Bussresor till och från mötena 07:30-18 !
Våren Tre värdecaféer, coachträffar Studiecirkelmaterial – Planering och möten från april – Arbeta fram pilotmaterial hösten Mätningar av kvaliteten -socialpsykaitrin