Lärplattform + tillgänglighet = sant

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Handledning för innehavare och kontaktpersoner i JPBS.
WCAG 2.0 som ett konkret verktyg i arbetet med komplexa tekniker Andreas Cederbom.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
Varför är det bra med talböcker?
Kommunikationslösning för licensansökningar
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet,
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Andreas Cederbom Tillgänglighet i digitala lärplattformar Genomgång av dokumentationen.
En utvecklares bekännelser Daniel
Nätbaserad publiceringskurs i Ping Pong
Att bygga en fungerande webbplats
Eva Pärt Enander och Malin Wester
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.
SET Social Emotionell Träning
En schweizerkniv i Järfälla kommun
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Interna system utan kognitivt kaos Stefan Johansson, Funka.
Andreas Cederbom Tillgänglighet via Adobe LiveCycle Designer.
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
En PowerPoint om PowerPoint
Nätbaserade kurser.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Användningsforum – Dagordning Möte # – Inledning, Ordförande Peter Krantz – 10.30Bakgrund och relation till övriga it-politiska.
WIS version 2.0 Webbaserat nationellt krisinformationssystem.
IT teknik för personer med kognitiva funktionshinder i skola och arbetsliv Susanne Barkvik, Flexénita, Sunnerstavägen 58, Brottby, Vallentuna, 08-
Sören Hansson Kort om mig själv
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Framtidsredaktionen. Designuppgift Utveckla koncept för hur Framtidsredaktionen skall utformas Fokus på digitala plattformen (webb, m.m) Helhetskoncept:
Kravönskemålsprocessen LPL-möte Umeå. Bakgrund i korthet »Införandestöd och projektsupport Skapa upp ett ramverk (Jira) för att hantera support.
Redaktörsnöjdhet. Umbraco + Formulär fungerar bra Kan ställa in startsida för resp redaktör Fungerar att redigera i iPad Redaktörsgränssnittet var responsivt.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Målgruppsfokusering och modernt verktyg vid lansering i februari
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Ett mänskligare internet Stefan Johansson
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Study Manager är en SharePoint-lösning som ger lärare och administratörer möjlighet att lägga till och administrera självrättande övningar och uppgifter.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Vilka är vi och vem är jag?
Tilgængelighed – et informationssamfund for alle Michael Fagerlund Andersen IT – og Telestyrelsen.
Att studera med funktionsnedsättning
Nicklas Sigurdh & Said Ebrahimi Nicklas Sigurdh Tech Lead Frontend utveckling Said Ebrahimi Test ledare.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Ingrid Nordberg, rådgivare/specialpedagog,
Tillgängliga offentliga webbplatser! 2 september 2016
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
DiVA-undervisning RISE 28 oktober 2016 Aina Svensson & Urban Ericsson
Digital plattform Delaktig kommunikation
Helhet och allsidighet
Praktikplatsen.se Demo - Företag • • SKAPAD AV
IT Databas Göran Wiréen
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
FSO dagar 2019.
Presentationens avskrift:

Lärplattform + tillgänglighet = sant Staffan Hammerman och Björn Rönnåsen, SPSM Stefan Johansson, Funka Nu 2013-04-11

Specialpedagogiska skolmyndigheten Statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor.

Alla har rätt att lära på egna villkor Vi arbetar för att barn, unga och vuxna, oavsett funktionsförmåga, ska nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd undervisning i specialskolor tillgängliga läromedel statsbidrag.

Vi är en samarbetspartner Vi kompletterar kommunernas eller fristående förskolor och skolors egna specialpedagogiska resurser.

Specialpedagogiskt stöd Vi ger råd och stöd till förskolor, skolor och kommunal vuxenutbildning. I rådgivning ingår pedagogiska strategier och förhållningssätt kompetensutveckling tillgängliga läromedel information till skolhuvudmän och föräldrar.

Kompetensutveckling Kurser Distanskurser Konferenser Nätverksträffar Pedagog- eller tematräffar

Kurser och aktiviteter 2012 364 kurser 41 distans 13310 deltagare 917 distansdeltagare

Distanskursens byggstenar Kursdeltagare Kursledare Kommunikativt Process över tid Vardagsorienterat

Samordning av distansverksamheten Organisation Internutbildning Support Fungerande digitala verktyg

Behov av ny tillgänglig plattform Modern intuitiv utbildningsmiljö Enkelhet och flexibilitet Tillgänglighet och användbarhet Tekniskt Pedagogiskt Kognitivt Hantera mediafiler

Hur brukar lärplattformar se ut?

Granskningar 2008 och 2009 Sex plattformar har utvecklingsmöjligheter, fyra har stora tillgänglighetsproblem och två har mycket stora tillgänglighetsproblem. Alla behöver mer eller mindre göras om eller utvecklas för att alla elever ska ha möjlighet att använda dem.

Resultat - tillgänglighetsproblem Mycket stora Här stängs i praktiken grupper av användare helt ute från plattformen First Class Rexnet Stora Utestänger vissa grupper av användare från delar av plattformen. Fronter Luvit Ping Pong Sakai Potential Ganska bra grund men brister måste åtgärdas A-tutor Blackboard IT´s learning Moodle Vklass Mentor

Hur har turerna gått? Idébeskrivning Kravspecifikation Upphandling Bygga eget i open source Utveckla i Epi-server Utbildningsmiljö för distanskurser Utvecklande av aktivitetsdatabas

Utvecklings-arbetet…

Vad ska systemet göra? Distansmiljön Plattformen Personlig startsida Kursstartsida Kurser – moment - presentationer Loggbok och inlämningsuppgifter Forum + personliga meddelanden Kursarkiv Plattformen Presentera utbudet Ta emot anmälningar Hantera deltagare Hantera pågående aktiviteter Skapa och redigera aktiviteter Genomföra distansutbildningar Kommunicera med deltagare Skapa rapporter och statistik

Tillgänglighet och användbarhet Mycket höga tillgänglighetskrav Krav på hög användbarhet för alla typer av användare. Inga produkter på marknaden klarar dessa krav Döv/hörselnedsättning Dövblind Flerfunktionsnedsättning Förvärvad hjärnskada Läs- och skrivsvårigheter Matematiksvårigheter Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar Neurologiskt betingade Perception Rörelsehinder Tal, språk och kommunikation Synnedsättning Utvecklingsstörning

Tillgänglighetsproblem Användarna växlar mellan att skapa innehåll och ta del av innehåll. Sällananvändare och superanvändare och några däremellan. Tekniska konstruktionen är komplex Användningen ska upplevas som enkel trots att man hanterar komplexa uppgifter

Grundläggande principer WCAG 2.0 ATAG 2.0 (draft) WAI-ARIA Funkas ca 200 kontrollpunkter

De två grundläggande utmaningarna Tekniska konstruktionen: Användare med olika hjälpmedel eller olika sätt att styra gränssnittet kan använda alla delar av systemet. Pedagogiska konceptet: Alla ska förstå hur man ska göra och att det upplevs som enkelt att göra det.

Före och efter - några bildexempel

Startsida – gamla miljön

Startsida – nya miljön

Kursstartsida – gamla miljön

Kursstartsida – nya miljön

Arkivet – gamla miljön

Arkivet – nya miljön

Kursinnehåll – gamla miljön

Kursinnehåll – nya miljön

Lektion/uppgift – nya miljön

Forum – gamla miljön

Forum – nya miljön

Hur har vi jobbat?

Arbetsprocess Analyser av system på marknaden SPSMs kravspecifikation Användarerfarenheter från gamla miljön Prototyp – design – kodning – reviderad prototyp/reviderad design – skarpa kurser – reviderad prototyp/design/kodning Feedback från ”superusers” inom SPSM Feedback från skarp distanskurs Tester bland annat med fyra olika skärmläsarprogram

Koncept – design – test - revidering Ursprunglig koncept Ursprunglig design Pilottest (skarp kurs) Reviderat koncept Reviderad design

Då säger SPSM: Bygg vår kursdatabas också…

Vad ska ”kursdatabasen” göra? Presentera utbildningar Ta emot anmälningar Administrera deltagare Hantera kurser och konferenser Kommunicera med deltagare Exportera information till andra webbplatser och system Rapportera/skapa statistik

Så här brukar det se ut… Exempel på hur administrativa system ser ut. Svaga koncept, dålig formgivning, röriga

Så här tänker vi… Samma gränssnitt Övergång till administrativ miljö för den som har behörighet Använd samma baskoncept som för lärmiljön Design är lika viktig i denna miljö De tekniska och kognitiva utmaningarna ökar

Administratören börjar, kursledaren kan fylla på Administratören börjar, kursledaren kan fylla på. Fler personer kan anges som ansvariga. Exempelvis för att ge ytterligare information. Alla som ha behörighet kan jobba med aktiviteten tillsammans.

Tillgänglighet - några exempel

Kognitivt stöd Det ska lätt gå att se hur aktiviteten kommer att visas på webben. Används för att se om man glömt fylla i något. Alla som jobbar med kursen kan skriva in sådant som är viktigt att komma ihåg. Viktiga händelser loggas. Avlasta minnet Reducera repetitiva moment Minimera risken för fel Spara tid Vara roligt att arbeta med/Se trevligt ut

Förenkling av funktioner Funktionellt är systemet klart i och med att detta gränssnitt är klart. Men det är för svårt för den som skapar en kurs. Många går inte vidare efter den första bilden. De anser att systemet är ”färdigt”. Men användarna tycker att det är svårt.

Det troliga valet är redan förvalt SPSM bjuder sällan på lunch, middag eller logi. Däremot är de mycket generösa med kaffet! Dessutom kostar deras aktiviteter nästan aldrig någonting. I kanske 95% av alla aktiviteter ändras inget i objekten ”Kost & logi” och ”Pris”. Därför kan man välja ”Till toppen” ovanför dessa objekt för att slippa scrolla/tabba till botten av sidan.

Skapa rapporter… Tidskrävande arbete i det gamla systemet Automatiserade processer i det nya Tillgängliga pdf-dokument genereras automatiskt av systemet

Skärmläsarproblematik Även om koden är korrekt tolkas den olika i skärmläsarprogram Navigation i flikar/navigation i sidan/navigation i editorläge Logisk tabbordning Sätt fokus direkt på…

Skärmläsartest NVDA Läser strukturen tillräckligt bra. Uppfattar fält som är obligatoriska Supernova Läser strukturen i formuläret bäst. Missar att vissa fält är obligatoriska. Window Eye Läser strukturen tillräckligt bra. Missar att vissa fält är obligatoriska. Jaws Läser inte strukturen tillfredsställande. Uppfattar vad som är obligatoriskt. Formulärsobjekt skapat med fieldset och legend. Olika objekt exponeras beroende på vilken av radioknapparna som aktiveras. Vissa fält kan vara obligatoriska.

Snabbkommandon Sätt fokus på flikar: Alt + f Spara aktiviteten: Alt + s

Snabbkommandon Sätt fokus på notering: Alt + n

Editorer och tillgänglighet

Editorer och skärmläsare… Navigera in och ut ur editorn Växla mellan att skapa innehåll och formatera innehåll. Kontrollera funktioner i editorn. Kontrollera slutresultatet. Snabbkommandon i editorn (några exempel) Sätt fokus på kontrollerna: Alt + F10 Fet: ctrl + b Ångra: ctrl + z Gör om: ctrl + y

Editorer och ATAG 2.0 Systemet har fyra olika editeringslägen Enbart text Liten Mellan Stor ATAG, Authoring Tools Accessibility Guidelines Hjälpa redaktören att skapa ett tillgängligt innehåll Stavningskontroll i editorer Inklistringskontroll av kod Inklistring direkt från Word Hantera bilder och bildbeskrivningar Hantera filmer, textning, syntolkning