Att ställa krav på tillgänglighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Välkommen till Informationsmöte
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
Upphandla totalprojekt
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
Genua Nector för ett seriösare svenskt näringsliv Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Robert Priller Arkitekt SAR / MSA Sälj – Ekonomi - Ledning.
Sverige: ökade krav på tillgänglighet
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Hur länge har vi haft vi regler?
vid Offentlig Upphandling
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Tillgänglighet BEHOVSDRIVNA UTVECKLINGSPROCESSER HANS VON AXELSON.
Tillgänglighetspolicy – hur hänger allt ihop?
Att upphandla utvärdering
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Upphandling av stöd till bredband
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) J Luleå Lina Groth Johan Lundström.
Ramavtalen Informationsförsörjning 2005
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Standarder Standarder styr utvecklingen av produkter och tjänster i samhället Näst efter våra lagar och förordningar är det standarder som reglerar vår.
Försäkring av tjänstepension Avropsstöd- Version 1.0 Kontaktperson; Stellan Kolbäck Säkra Södra Berget AB.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
INKÖP/ UPPHANDLING.
Upphandla tillgängligt Susanna Laurin
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Att lämna anbud Ett bildspel om hur du lämnar anbud Information från Upphandlingsenheten.
Informationsmöte kring E- legitimationsnämndens arbete mot morgondagens digitala behov.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
1 Proposition 2008/09:29 Lag om valfrihetssystem.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Västra Mälardalens kommunalförbund Jan Eriksson Inköpschef Tfn:
Nu gör vi social upphandling! Motala 4 november 2015 Mohamed Hama Ali Gärde Wesslau Advokatbyrå.
”Projects are about People”
LOV och LUF.
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Malin Forssell, Karolina Henningsson
EESI Utbildningsmodul 1 Definitioner och koncept
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Direktupphandling av varor och tjänster
Genomgång inför upphandling
Direktupphandling av varor och tjänster
Från Försäkringskassan till dig
Socialt ansvarsfull upphandling
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för
Direktupphandling av varor och tjänster
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Presentationens avskrift:

Att ställa krav på tillgänglighet Funkas tillgänglighetsdagar 2012 Clas Thorén Clas Thorén Consulting Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Syftet med offentlig upphandling Syftet med offentlig upphandling är att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med produkter och tjänster som gör att de kan utöva sin verksamhet till största möjliga nytta för medborgare och företag. En upphandling är effektiv när det som upphandlats får den avsedda effekten i myndighetens verksamhet till lägsta resursåtgång i bred bemärkelse. Effekten uppstår vid användningen. Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Vad är tillgänglighet? Accessibility: “extent to which products, systems, services, environments and facilities are able to be used by people from a population with the widest range of characteristics and capabilities to achieve specified goals in a specified context of use” (ISO 26800). Överlappar användbarhet Överlappar ergonomi Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Anskaffningsprocessen Förstudie Upphandling Leverans Drift Användning Avtalsförvaltning / Uppföljning Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Förstudie Problem? Behov? Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Förstudie 1. Definiera önskade effekter Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Förstudie Önskade effekter Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Förstudie 1. Definiera önskade effekter 2. Behovsanalys - Verksamhet Användare Anställda Medborgare Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Användaren måste vilja och kunna använda det som upphandlas annars uppstår inte effekten varken hos myndigheten eller hos medborgaren Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Förstudie 1. Definiera önskade effekter 2. Behovsanalys - Verksamhet Användare Anställda Medborgare 3. Marknadsanalys - Produktutbud - Tjänsteutbud - Leverantörsstruktur - Affärsmodeller - Priser Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

När uppstår tillgängligheten? Hos leverantören, i fabriken (ex. mus) Hos leverantören, vid konfiguration (tillverkning mot order) Vid kundanpassning (ex. SAP) I utveckling enligt kontrakt (ex. webbplats) Vid användning (vissa tjänster) Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Upphandling Välja upphandlingsform Utforma förfrågningsunderlag Definiera krav på leverantören och på det som ska upphandlas Utvärdera anbudsgivarna Utvärdera anbuden Kontrollera att skallkraven är uppfyllda Bedöma hur börkraven är uppfyllda Ev. förhandla Tilldelningsbeslut Teckna kontrakt Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Leverans Installation Konfiguration Kundanpassning Sätta parametrar Utbildning Leveransgodkännande Betala faktura Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Avtalsförvaltning Löpande kontroll att leverantören uppfyller avtalade åtaganden Löpande kontroll att avtalad specifikation upprätthålls, dvs - De krav på produkten / tjänsten som parterna enligt avtalet överenskommit att den ska möta - De krav som produkten / tjänsten uppfyller enligt förfrågningsunderlaget och leverantörens anbud - Leverantörens beskrivningar av produkten / tjänsten - Allmänt tillämpade normer enligt svensk och internationell standard med relevans för avtalad produkt / tjänst Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Anskaffningsprocessen Förstudie Upphandling Tillämpa LOU Leverans Drift Användning Avtalsförvaltning / Uppföljning Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Vad säger lagen om tillgänglighet? LOU 6 kap 1 §: ”När det är möjligt bör specifikationerna bestämmas med hänsyn till kriterier avseende tillgänglighet för personer med funktionshinder eller utformning med tanke på samtliga användares behov.” Motsvarande text i förslag till nytt upphandlingsdirektiv: ”För alla upphandlingar där kontraktsföremålet ska användas av personer, vare sig av allmänheten eller personal vid den upphandlande myndigheten, ska de tekniska specifikationerna, utom i vederbörligen motiverade fall, fastställas för att ta hänsyn till kriterier avseende tillgänglighet för funktionshindrade eller formgivning med tanke på samtliga användares behov. Om obligatoriska kriterier avseende tillgänglighet för funktionshindrade antas genom en unionsrättsakt ska de tekniska specifikationernas tillgänglighetskriterier utformas med hänvisning till den rättsakten.” Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Tillgänglighetskrav kan förekomma som Uteslutningskriterium Krav på teknisk och yrkesmässig kompetens Obligatoriska krav (skall-krav) Utvärderingskriterier (bör-krav) Tillkommande kontraktsvillkor Preciserade krav vid avrop från ramavtal Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet T. ex. Anbudssökande/anbudsgivare ska ha metoder och yrkesmässig kapacitet för att säkra kvaliteten avseende tillgänglighet hos levererade tjänster för berörda målgrupper. Beskriv hur ni uppfyller kravet, t.ex. genom att beskriva - den organisatoriska strukturen, t.ex. om leverantören har en särskild enhet för tillgänglighet; - leverantörens processer, inklusive kvalitetssäkring, t.ex. om tillgänglighet är en integrerad del i utvecklings- och produktionsprocesserna; - verktyg och teknisk utrustning för att säkerställa att produkter och tjänster är tillgängliga; - förekomsten av en fastställd policy om tillgänglighet, känd och tillämpad av relevant personal; - personalens utbildnings- och yrkeskvalifikationer med avseende på tillgänglighet; - tidigare erfarenhet av arbete med tillgänglighet, styrkta genom referenser. Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Skall- och börkrav - ISO 9241-20 Riktlinjer för tillgänglig IKT - ISO 9241-171 Tillgänglighet för programvaror - US Access Board (2001, under omarbetning) - WCAG 2.0 - ETSI SR 001 996 V5.1.3 (2010-11) Lista över tillgänglighetsstandarder - ISO/IEC JTC 1 SWG Accessibility Inventory Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Mandat 376 European accessibility requirements for public procurement of products and services in the ICT domain Uppdrag till de europeiska standardiseringsorganisationerna att ta fram: Europastandard (EN) med funktionella tillgänglighetskrav att användas i offentlig IT-upphandling i EU Teknisk rapport om verifiering av kravuppfyllelse Stöd och vägledning för upphandlare (fritt tillgänglig webbplats) Samordning med USA Färdig 2013-2014 Kan bli obligatorisk att använda (förslag till ny direktivtext!) Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Att verifiera kravuppfyllelse Krav: Produkten ska ha egenskapen X. Är kravet uppfyllt? JA NEJ JA NEJ BESKRIVNING JA NEJ BESKRIVNING SANNINGSFÖRSÄKRAN EGENDEKLARATION ISO/IEC 17050 TREDJEPARTSDEKLARATION Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Leveranskontroll Kontroll mot ställda krav Testmetod enligt standard (om metod angivits) Testmetod enligt kontrakt - Expertgenomgång - Test med användare Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Avtalsförvaltning / Uppföljning Att följa upp det som leverantören har åtagit sig att göra enligt kontraktet Uppföljning kan gälla - Krav på leverantören, t.ex. upprätthållande av kompetens - Krav på produkter och/eller tjänster Kontraktsvillkor ISO 20000 vid större driftsåtaganden. Reglerar bl.a. hur tjänster kan förbättras Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Avtalsförvaltning / Uppföljning (forts) Kammarkollegiets vägledning ”Kontraktsuppföljning – säkerställ goda affärer genom att följa upp” www.upphandlingsstod.se Tillgänglighet i socialt ansvarsfull upphandling: Miljöstyrningsrådets CSR-kompass www.csrkompassen.se Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén

Tack för att du lyssnade! clas.thoren@gmail.com Funkas tillgänglighetsdagar 2012, Clas Thorén