Läroplansträff 2013-12-05 Välkomna!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rektor /förskolechef Att jobba som ledare i en mål och resultatstyrd verksamhet - korstrycket mellan stat, kommun och medborgare Rektorsprogrammet Fagerudd.
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Pedagogisk dokumentation
Pedagogiskt ledarskap
Undervisningens kvalitet är nyckeln till förbättrade kunskapsresultat
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Hej och välkomna!.
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Bra skolor kännetecknas av:
Föräldraråd
Föräldraråd
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Läroplansnätverk förskola
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Läroplansträff fritidshem
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Förskoleklassen Torpshammar
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
pedagogisk dokumentation
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Elev loggbok.
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Presentationens avskrift:

Läroplansträff 2013-12-05 Välkomna!

Förmiddagens program Kapitel 1 Dylan Williams bok Att följa lärande Gruppdiskussioner Fika Återblick på tre års arbete, hur borde det se ut i våra klassrum? Hur når vi ut med budskapet på våra pilotträffar till alla klassrum och alla lärare? - Grupparbete där ni berättar för varandra hur ni piloter arbetar på era skolor - Vad är viktigt för att lyckas? - Vilka svårigheter behöver undanröjas? - Varje grupp tar fram tre framgångsfaktorer för att lyckas nå en samsyn kring lärandeuppdraget på våra skolor. Uppgift till nästa träff Planering för fortsatt arbete rektor+piloter

Att följa lärande Vad är effektivt för att förbättra elevprestationer? Strukturella förändringar runt om i världen - Minska skolornas storlek - Duktiga rektorer ansvarar för svåra skolor - Införande av fristående skolor - Genomförande av akademier - Ändra läroplaner - Byta läromedel - Datorer och surfplattor i klassrummen

Vilka strukturella förändringar ger effekt? Flytta ut alla pojkar ur skolorna Bli kyrkliga privatskolor Flytta skolan till ett lummigt förortsområde

Hur ser det ut i Sverige? Nya läroplaner och kursplaner Ny skollag Karriärstjänster, lektorer och förstelärare Ny lärarutbildning Nytt betygssystem Olika typer av kompetensutvecklingsinsatser Nytt forskningsinstitut Fler nationella prov Utökade inspektioner

Diskussion Vilka effekter har alla skolreformer i Sverige? Vilka tankar har ni kring resultaten i PISA undersökningen som kom i förrgår? Tid: 10 min

Vad ger då verklig effekt? Kvaliten på lärarens arbete Exempelvis: Tre grupper av lärare som ska lära samma sak - 6 månader - 12 månader - 24 månader

Slutsats Att förbättra elevernas resultat i skolan handlar om att öka lärarnas kompetens och kvaliteten på undervisningen i varje klassrum Utveckla lärarkvalitet

Diskussionsfrågor Vad tror ni Williams menar när han pratar om att öka kvalitén på undervisning och på lärare? Vilka faktorer har betydelse för att elevernas lärande ska öka? Vilka kompetenser behöver en bra lärare ha? Vilka utvecklingsinsatser som stärker lärare kvalitet borde vi satsa på i vår kommun? Varje grupp dokumenterar sina resultat på ett blädderblock Tid: 40 min

Mer exempel Every teacher can improve

Återblick Kunskapssyn, lärande sker i samspel med varandra Fokus på förmågor i undervisningen, The big 5 Vikten av att ha en tydlig pedagogisk planering Konkretisera lärandemålen för eleverna med t ex matriser Lärare måste undervisa mer i klassrummet Formativ bedömning har väldigt stor betydelse för förbättrade elevresultat Höga förväntningar på alla nivåer

Vilka resultat ser vi? Vi har höjt kvalitén på undervisningen Vi har utvecklat många delar väldigt mycket och kunskapsresultaten börjar komma Väldigt stora variationer i olika klassrum, en del fantastiska lektioner och vissa ser exakt ut som tidigare Vi har inte nått ut med vikten av att alla dessa faktorer finns i all undervisning på skolorna

Vilka resultat ser vi? Pedagogiska planeringar finns på huvuddelen av lektionerna Många elever har fortfarande svårt att förstå vad de ska lära sig Formativ bedömning är inte särskilt vanligt än så länge Aktiviteterna är fortfarande till stor del faktabaserade Bedömning sker fortfarande till stor del i form av prov framförallt i äldre åldrar

Hur når vi ut med budskapet? Omsätta forskningsresultat i praktisk handling Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet - Vad menas med denna skrivning i Skollagen? Diskutera i 7-8 min

Stöd utbildning och coachning Förenkla Scenkonstbolaget ANT 1-1 lösningar Dok/diarieföring Kyrkan Räddningstjänst KRIS Förvaltningen Förvaltningen Stöd utbildning och coachning Leda lärprocesser om undervisning och lärande Pedagogisk dokumentation Rektor/Förskolechef Tydliga planeringar Aktiviteter i klassrummet Formativ bedömning Höga förväntningar God undervisning Förstå kunskapskrav

Grupparbete Grupparbete där ni berättar för varandra hur ni piloter arbetar på era skolor Vad är viktigt för att lyckas? Vilka svårigheter behöver undanröjas? Varje grupp tar fram tre framgångsfaktorer för att lyckas nå en samsyn kring lärandeuppdraget på våra skolor Tid: 30 min

Till nästa träff Läs kapitel 2 i Dylan Williams bok ”Att följa lärande” Det handlar om argument för formativ bedömning Planera tillsammans i pilotgrupp+rektor hur ni ska presentera detta för era kollegor på skolan och argumentera för formativ bedömning Förbered en kort redovisning från er skola på nästa träff den