Språkgruppen S:t Olofsskolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Språk –och kunskapsutvecklande arbete i alla ämnen Sigtuna
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Vad är studiehandledning?
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Språkstimulering – javisst, men varför?
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
SET Social Emotionell Träning
Att skriva en artikel.
The big 5 1.
Insändare Struktur och respons.
Svenska p Svenska p.
Ett arbetsområde om poesi
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Att övertyga ! Disposition och mall.
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läslyftet det senaste nuläget.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
År 2: Återkoppling. Lärfråga: Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt som främjar elevernas lärande och motivation? Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt.
Mervärden och aha-upplevelser
Hur gör man en debattartikel?
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
M ÄLARDALENS H ÖGSKOLA, R ENATE W ALDER /IDA, V LORA S UDJADA S PRÅKETS ROLL I UNDERVISNINGEN, 7,5 HP XSVA01 Bakgrunden till kursen Att samtala om svenska.
Skriva.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Instruktioner Hur man skriver.
Inledning och avslutning
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Röd tråd.
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Välkommen till SUA 2014 Tillfälle 2.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Svenska som andraspråk 3
Matspjälkningssystemet
Vad är studiehandledning?
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Att skriva essä.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
TVÅ STJÄRNOR OCH EN ÖNSKAN
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Språkgruppen S:t Olofsskolan

Bakgrund Vi pedagoger i språkgruppen på S:t Olofsskolan valde att inrikta vårt forskningsprojekt mot förförståelse och läsförståelse, på grund av att vi har en hög andel av elever med annat modersmål än svenska på vår skola. Vi ville också skapa en röd tråd i arbetet med språket. Genom läsa, skriva, räkna projektet fick vi möjlighet att åka till Knutbyskolan februari 2011.

Knutbyprojektet 2004-2009 Syfte: Att införa en undervisningsmodell inspirerad av den australiska genrepedagogiken Mål: Att höja elevernas resultat i samtliga ämnen

Vår forskningsfrågas utveckling Vad uppfattar skolans pedagoger är viktigt för god språkutveckling? Hur kan elevers läsförståelse förbättras genom arbetet med förförståelse? Hur påverkas elevernas ordförråd av medvetet språkarbete? Vad behövs för att arbeta språkutvecklande?

Lärdomar Elevernas språk och kunskapsutvecklande arbete måste få ta tid. Att vårt arbete som språk och kunskapsutvecklare är en långsiktig process. Ett medvetet språk och kunskapsutvecklande arbete redan från förskoleklass gynnar elevernas framtida progression.

Genrepedagogik vad är det? Genrepedagogiken innebär att man med hjälp av språket kan skapa betydelse i olika sammanhang och utifrån olika syften. Därigenom utvecklar eleverna både ämnesspråk och strategier så att de lättare kan förstå och skriva texter i olika genrer. (Låt språket bära - genrepedagogik i praktiken. Johansson Britt, Sandell-Ring Annica, 2010)

Arbete med instruerande text Några exempel: Recept Tvätta händerna Spelinstruktioner

Arbete med återgivande text Rubrik Orientering/inledning Händelser i kronologisk ordning som inleds med tidsord Värderande slutkommentar

Elevernas utveckling Ordförrådet förbättras och utvecklas. Bättre grammatik i tal och skrift. Strukturen underlättar för eleverna att lyckas i sitt skrivande och de ser sin egen utveckling. Texterna blir mer innehållsrika.

Skrivutveckling år 1 En tydlig progression i elevens skrivutveckling genom arbete med en genrestruktur. (sexfältare)

Här befinner vi oss nu Vi har gjort en enkät där följande frågor ställdes: Hur arbetar du språkutvecklande i skolan? Vad behöver du för att utveckla ditt språkarbete i skolan? Vi har lämnat ut enkäten till alla språkbärare på vår skola. Vi har börjat sammanställa svaren och sökt mönster.

Länkar www.knutbyskolan.se www.ur.se www.sanktolofsskolan.sundsvall.se www.modellskolor.sundsvall.se