Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
BRUK En introduktion.
Välkomna till föräldramöte
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Inspira/Silverbäckens förskola
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Redovisning av uppdrag ang
1 Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Systematiskt kvalitetsarbete
Torpaskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Västra Hisingen - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Norra Hisingen - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Västra Hisingen - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
CARLBECK-KOMMITTÉN Översyn av utbildningen för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning Dir : 100
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Agneta Kristensson
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Utvärderingssamarbetet inom VÅGA VISA Danderyd, Ekerö, Nacka, Salem, Sollentuna, Tyresö, Upplands Väsby och Värmdö Kundundersökningen omfattar fler kommuner.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Resursfördelning Grundskolenämnden
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun

Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!

Inspektionens syfte Inspektera för att förbättra Kvalitetsaspekten Den rättsliga aspekten Hävda varje individs rätt till omsorg och utbildning Ge underlag för kvalitetsutveckling

Omfattning Alla kommunens skolor och en del förskole- enheter besökta under läsåret ”Alla” fristående skolor besökta under samma period Totalt cirka 200 skolor besökta

Inspektionen har fungerat bra Väl mottagna Öppenhet Vilja till förbättring Uppskattade diskussioner Visar på behov av fortsatta diskussioner inom kommunen Vikten av att bli sedd

Genomförande Skolrapporter Stadsdelsrapporter Delbeslut - Hisingen 6 stadsdelar - Väst 6 stadsdelar - Nordost 4 stadsdelar - Centrum 5 stadsdelar - Gymnasieskolan - Vuxenutbildningen Kommunbeslut

Intervjuer grundskola - förskola Stadsdelarna Antal intervjuer1 100 Gruppstorlek Rektorer 400 (Alla) Lärare2 000 Elever2 300 Föräldrar 500 Elevvårdspersonal 300 Stadsdelspolitiker 50 Stadsdelstjänstemän 50 Gymnasieskolan 200 intervjuer Vuxenutbildningen 100 intervjuer

Vi har sett det vi har sett ! Ej heltäckande bild – exempel Upptäckt brister endast vid några skolor, innebär inte att inte dessa finns på ytterligare Exempel = symptom, som kommunen måste se över Ej rankinglista av skolor! Ej ”garantistämpel” Våra ”spejare” är kvar där ute – elever och föräldrar

Gruppstorlekar Antal elever per grupp 1 Göteborg16 Hisingen 16 Väst17 Nordost13 Centrum17 Ytterst ovanligt med mer än 25 elever/grupp ( drygt 5 % av grupperna) 1 Siffrorna är baserade på noteringar från de cirka 1800 lektions- besök i grundskolan, som inspektörerna gjort

Gruppstorlek och lärartäthet Förskoleklass till och med årskurs 9 Siffrorna anger procent. Totala antalet observerade lektioner är cirka De blå siffrorna visar de 8 vanligast grupperingarna och dessa står för 90 procent av samtliga lektioner Antal lärare Elever/grupp

Kommunrapportens struktur 1.Inspektionens inriktning och genomförande 2.Sammanfattande bedömning 3.Beskrivning och bedömning av kommunens styrning och ledning 4.Sammanfattning av delbesluten och tidigare rapporter från inspektionen Bilagor Delbesluten med tillhörande rapporter

Vad vi har sett i Göteborgs kommun En verksamhet som fungerar, men kan bli bättre på många områden Godtagbar till mycket god kvalitet Kunskapsresultat i nivå med riket Ett gott arbetsklimat och arbetsro Eleverna trivs

Vad vi har sett i Göteborgs kommun (forts) Förutsättningar överlag för att nå de nationella målen Arbetar målmedvetet kring normer och värden samt kränkande behandling Skillnader i kvalitet mellan skolor Bra verksamhet i förskolan med jämn kvalitet mellan förskolorna

Från delbesluten - förbättringsområden Uppföljning elevernas kunskapsutveckling Personalens kunskap om läroplanen, kursplaner Elevernas inflytande Handlingsprogram kränkande behandling Innehåll och arbetsformer Analys och bedömning av lärarkompetensen

Från delbesluten – förbättringsområden (forts) Kvalitetssäkring av betygssättningen Systematiskt kvalitetsarbete Personalens kunskaper om författningar Se över avgifter Samverkan

Från delbesluten - kritikområden Åtgärdsprogram Kvalitetsredovisning Lokala arbetsplaner Beslut särskild undervisningsgrupp, anpassad studiegång, återrapportering m.m.

Från delbesluten – kritikområden (forts) Förskoleplatser Elevens val Svenska som andraspråk, studiehandledning, modersmålsundervisning

Kommunrapporten - förbättringsområden System för att följa upp, utvärdera och utveckla Likvärdighetsaspekten Obligatoriska särskolan Modersmålsundervisningen

Kommunrapporten - förbättringsområden (forts) Samarbete mellan skolformer och skolor Resursskolor Ständiga bristen på förskoleplatser

Reflektioner Tillit till varandra inom systemet ? Är det läraren eller eleven som står i centrum ?

Gå vidare Bra förutsättningar att fortsätta förbättra Sprida goda exempel Ta intryck från andra kommuner Skolverkets inspektion, ett verktyg Uppföljning om 2 år