Www.grkom.se ©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken 2011-12-08 Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR Karin Olsson, RFHL-Oberoende Göteborg
Advertisements

Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Psykiatridelegationens arbetsgrupp för samverkan kring barn och unga.
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Hälsosamma Sverige. Arbetsgruppen •Filippa Reinfeldt, Ordförande •Saila Quicklund •Inger René •Carl-Johan Sonesson •Jenny Petersson •Rasmus Törnblom •Johan.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
´ Tillgång till elevhälsa – ett lotteri för eleverna
Landstinget Kronoberg Barn- och Ungdomshälsan 6-18 år
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Alkoholism.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Samverkan utifrån ett Barnrättsperspektiv Kristina Bartley Fil dr Sociologi Högskolan i Borås.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Psykisk hälsa på 1177.se och UMO.se
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Sexuellt utsatta pojkar
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Regional sammanställning av öppna jämförelser inom vård och omsorg om äldre Denna presentation.
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Rehabiliteringsgarantin
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Psykisk hälsa barn och ungdom - Det krävs ett helhetsgrepp
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Mellan äldreomsorg och psykiatri
Välkomna!.
Hinder och möjligheter - seminarium om ensamkommande asylsökande barn.
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
SKL och Socialdepartementets riktlinjer
Västbus – hur funkar det?
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
SkolFam2 Norrköpings kommun. SkolFam2  Beviljat: våren 2011  Belopp: 3,9 miljoner kronor  Samverkande parter: social- och utbildningskontoret.  Syfte:
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Barn och unga med diabetes, skolans delaktighet för att de ska må bra under skoldagen men också på lång sikt. Tomas Andersson Barnläkare diabetesmott Drotting.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Äldres psykiska ohälsa ALINGSÅS BORÅS KINNA Susanne Rolfner Suvanto.
MAKTLEKAR.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
psykologiska effekter
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
VIKTIGA BESLUT OCH SVÅRA VAL Om ungdomar och alkohol RUBRIK (Century Gothic 28) Text (Garamond 24)
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Hälsofrämjande insatser i skolan. Utvärdering av DISA. Pernilla Garmy Skolsköterska, Doktor i medicinsk vetenskap Skolsköterskekongress, Stockholm 15 april.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Kartläggning Skolkuratorer 2017 Delrapport: Västra Götaland
Depression hos barn och ungdomar
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Våga prata om psykisk ohälsa!
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Ny Remissrutin till BUP
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Presentationens avskrift:

©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR

©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Frågorna handlar om  Föräldrarna  Barnen/ungdomarna  Vad man kan göra  Samverkan  En del annat

©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND  Dokumentationen kommer att finnas på  

©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Föräldrarna 1.En ungdom som fyllt 18 år och gått om mycket på gymnasiet pga depression, kan föräldrar få info om han/hon går i skolan? 2.Hur kan skolan samverka med föräldrar om barnet visar allvarliga psykologiska problem?

©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Barnen/ungdomarna 1.Hur ser det ut med depressioner hos ensamkommande flyktingbarn? 2.Spelar anledningen till varför man är ledsen någon roll? 3.Hur ser det ut med depression hos barn med andra diagnoser t ex autism el ADHD? Är det samma symtom? Behandlar man på samma sätt? 4.Som skolkurator möter jag fler och fler tjejer som undrar om de är deprimerade, och vill ha en diagnos. För 10 år sedan var det mer vanligt med flickor som skar sig. Har barn och tonårsdepressionerna ökat eller är det på ”modet” att vara deprimerad? 5.Kostens betydelse, ex att fettfattig kost kan ge personlighetsförändringar och depressioner, anorexi etc? 6.Hur ser sambandet ut mellan övervikt och depression? 7.Finns det en diskussion i skolan kring att barn kan uppvisa likadana symptom vid olika typer av ohälsa? Koncentrationssvårigheter och hyperaktivitet kan vi ju se vid många olika svårigheter utöver adhd hos barn, t ex trauma, desorganiserad anknytning, depression med mera… 8.Kan man se att de 25 % som skulle drabbas av för tidig död lever längre och får ökad livskvalitet när de får en diagnos?

©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Vad man kan göra 1.Hur ska man stötta ett barn som är ledset? Är det omsorg, press, medicin eller vad? Vad kan skolan göra om man ser ett barn som har en långvarig depression? Vad kan vi göra? Behandling? Hemmasittare – vilken hjälp? 2.Skolsköterskan har hälsosamtal med alla barn i förskoleklass år 2, år 4, år 7 = screening 3.Svårt att ge rätt stöd till barn och unga där man kan misstänka psykologisk problematik eftersom psykiatrin inte sätter diagnoser innan 18 års ålder, inte i Borås i alla fall. 4.Hur vanligt är det med medicinsk behandling av depressioner hos barn 3 – 12 år och i tonåren? (skollärare) 5.Är det bästa materialet det som UPP/Socialstyrelsen gett ut? Om vi vill samlas runt detta och diskutera vidare på arbetsplatsen, vilket underlag skulle ni vilja rekommendera? 6.Visst kan vi hitta barnen men det behövs resurser för att ta hand om dem och hänvisa dem till rätt insats. 7.Är Ester en metod att använda för elevhälsan? 8.Beck ungdomsskalor används av en del bland psykologer. 9.Hur kan vi få in mer av forskning i skolan, en medvetenhet om vad man gör och varför? (Skolkurator) 10.Har lärare tillräcklig utbildning om psykisk ohälsa i förhållande till det ansvar de har? Vad borde man satsa på för slags utbildning? 11.Det talas bara på individnivå (och metoder på individnivå). Spelar relationen ingen roll alls? Vad säger tex anknytningsteori, spädbarnsforskning (t ex Bebe, Stern) och neurologi (Shore)? 12.Finns det screeningmetoder för elevhälsan? Ex barn som upplevt trauma där vi lättare kan se vad vi kan göra och vilka åtgärder som hjälper mest?

©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Samverkan 1. Ansvarsfördelning socialtjänst/psykiatri – ofta står socialtjänst för kostnader och insats utan psykiatri. Vad kan man kräva från psykiatrin? 2.För att identifiera och förebygga riskgrupper – hur bör samverkan se ut? I alla år har vi pratat om vikten av samverkan men det är fortfarande svårt. Finns det metoder som stärker samverkan? 3.Hur kan skola och bup samarbeta? Upplever efter flera år i skolan olika kommuner att det finns ett glapp mellan vad skolan kan göra och vad som är bups uppdrag. 4.Jag tycker att elevhälsan är duktig på att hitta dessa elever men det är svårare att få hjälp. Ingen vill ta ansvar. Alla elever klarar vi inte i skolan.

©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND En del annat 1.Jag skulle gärna vilja höra vad ni anser om eventuella risker med diagnoser 2.Hur ska man se på psykisk sjukdom som debuterar efter 45? Arv? Miljö?

©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND

©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND

©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND

©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND