Executive Summary Bilden av Attendo Care är positiv. Företaget har lyckats skapa goda strukturer; ordning och reda, kvalitetsarbete och värderingar som.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Attraktiva arbetsgivare
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Idrottslärare om astma
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Att samtala med ungdomar om tobak
Patientsäkerhetsronder
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
I transit – ensamkommande barn berättar
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Upplevelser och Uppfattningar om äldres läkemedelsanvändning - Att ha full koll eller bara gapa och svälja Sofia Björkdahl Handledare: Rebecka Arman,
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
0 © Synovate 2008 Realtid: Helene Rothstein Synovate: Nicklas Källebring Utmaningar för Sverige S © Synovate Sweden AB.
Agneta Törnquist Äldreforskardagen den 21 mars 2012
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Fakta om undersökningen
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Delaktighet.
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Lönesamtalet.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Att tala lön med sin chef
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Anställningsintervjun
Medarbetarundersökning 2012
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Medarbetarundersökning
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Bra planering skapar trygghet
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Medarbetarundersökning 2016
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Kvalitetsbarometern LSS 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
Presentationens avskrift:

Sammanfattning, medarbetarundersökningen 2008

Executive Summary Bilden av Attendo Care är positiv. Företaget har lyckats skapa goda strukturer; ordning och reda, kvalitetsarbete och värderingar som ledstjärnor för verksamheten. Många upplever också påverkans- och utvecklingsmöjligheter i arbetet. Den stora utmaningen är utvecklingen av medarbetarnas kompetens, ansvarstagande och delaktighet. Ett mer aktivt ledarskap behövs ute i verksamheterna, tydligare mål på verksamhets- och individnivå och tätare uppföljning av individernas agerande och prestationer

Metod 24 personliga djupintervjuer fördelade på fyra städer/regioner och fyra yrkesgrupper: Totalt 7 hemtjänst, 12 äldreboende, 3 LSS, 2 IOF Stockholm Göteborg Malmö Västerås Totalt Omsorgspersonal 4 (1 Htj, 2 LSS, 1 IOF) 2 (1 Äb, 1 LSS) 3 (2 Htj, 1Äb) (1 Htj, 1 Äb) 11 (4 Htj, 3 Äb, 3 LSS, 1 IOF) Sjuksköterskor (2 Äb) 1 (1 Äb) 5 (5 Äb) Biträdande chefer (2 Htj) (2 Htj, 1 Äb) Chefer (1 Htj, 1 IOF) (1 Htj, 3 Äb, 1 IOF) 10 6 24

Rekrytering och genomförande av intervjuer Attendo Care informerade samtliga medarbetare i organisationen om genomförandet av undersökningen. Rekrytering av intervjupersoner skedde helt och hållet av Synovate via Synovates telefoncentral i Karlskrona. Samtliga intervjuer genomfördes som personliga intervjuer på plats i de fyra orterna under vecka 19-22 år 2008. Intervjuerna genomfördes av Synovates konsulter Cecilia Svärd och Louise Löfdal.

Bilden av Attendo, citat ”Jag ser många fördelar med Attendo jämfört med andra företag. God rapportering och god uppföljning, rutinerna finns nedtecknade.” (Omsorgspersonal LSS) ”Jag har en positiv bild. Man får vara med och påverka och det är viktigt. Utvecklingsmöjligheterna är bättre än i kommunen.” (Omsorgspersonal äldreboende) ”Attendo är ambitiöst och framåt. De kräver mycket av sina medarbetare, men det är också givande. Är man framåt själv har man möjlighet att använda sina kompetenser.” (Sjuksköterska äldreboende) ”Att man har chansen att pröva på olika saker, att man kan vara delaktig och att de lyssnar på förslag.” (Biträdande verksamhetschef äldreboende) ”Det är en platt organisation med stora möjligheter att påverka.” (Verksamhetschef äldreboende) ”Vi har haft en mycket hög chefsomsättning. Det är inte roligt.” (Omsorgspersonal hemtjänst) ”Det finns brister i planeringen, både i den egna och den uppifrån.” (Biträdande verksamhetschef äldreboende)

Stolt över att arbeta på Attendo, citat ”Ja, jag är stolt därför att jag kan påverka.” (Omsorgspersonal äldreboende) ”Ja, men inte så mycket över Attendo, som över vårdtagarna. Jag är till för dem, vem som äger företaget har mindre betydelse.” (Omsorgspersonal hemtjänst) ”Vi levererar, vi löser problemet! Inte alla kan agera så snabbt som vi kan göra, vi har resurserna.” (Biträdande verksamhetschef) ”Jag personligen har gjort ett bra jobb. Jag är stolt att jag har blivit sedd och uppbackad.” (Verksamhetschef hemtjänst) ”Jag har inte tänkt så. Jag tänker att jag ska göra en insats för mina vårdtagare. Jag är stolt över mitt jobb, att hjälpa andra, vare sig det är Attendo eller Capio.” (Sjuksköterska äldreboende)

Positivt och mindre positivt i arbetet Det positiva i arbetet är för omsorgspersonalen och sjuksköterskorna i första hand brukarna, att kunna ge stöd och omsorg till andra. I samtliga yrkesgrupper är också ansvar och självständighet viktigt, att själv kunna lägga upp sin dag. Bland omsorgspersonal med ett utökat ansvar, som värderingscoach, samordnare och sjuksköterskor hör utvecklingsmöjligheterna till arbetets positiva aspekter. Av de negativa aspekterna finns den mentala belastningen när en brukare dör eller blir sjuk, bristen på tid för brukarna och problem med kollegor som bristande ansvarstagande och konflikter om arbetsfördelning. Det sistnämnda vittnar också biträdande verksamhetschefer och verksamhetschefer om. Bland biträdande verksamhetschefer och verksamhetschefer är möjligheterna att påverka en viktig positiv aspekt på arbetet.

Delaktighet, citat “Jag styr själv mitt jobb med hänsyn till brukarna, jag prioriterar. Det finns inte alltid tid till den långsiktiga utvecklingen.” (Sjuksköterska äldreboende) “Jag har stora möjligheter att lägga upp rutiner. Den långsiktiga utvecklingen vet vi inte så mycket om. Verksamhetschefen slutar här, den nya kommer med nya mål.” (Omsorgspersonal äldreboende) ”Ja, har jag en idé så går jag till chefen och ibland blir det något också.” (Omsorgspersonal hemtjänst) ”En anställd hade massor av idéer om kvalitetsförbättringar och förmedlade dem uppåt. Då fick hon höra att hon inte fick gå förbi sin egen chef. Chefen kände sig nog förbigången, men vi reagerade på det.” (Sjuksköterska äldreboende) ”Jag mailar och ringer högre chefer vid behov… Företaget måste tåla kritik, de måste tåla att utveckla så att marknaden kan se dem som rumsrena inom vår verksamhet.” (Omsorgspersonal IOF) “Jag framför förslag till verksamhetschefen eller regionchefen. Man får svar och återkoppling snabbt och jag kan säga vad jag vill.” (Biträdande verksamhetschef äldreboende)

Aktieköp skapar delaktighet De allra flesta känner till möjligheten att köpa aktier i Attendo och förstår också att aktieköpet syftar till ökad delaktighet och ansvarstagande för ekonomi. Några få anser att skälen är rent ekonomiska, att få ett tillskott av kapital till företaget. Vid intervjutillfällena har en ny möjlighet att köpa aktier skjutits upp. Flera kan dock tänka sig att köpa aktier därför att det är roligt att köpa aktier i sitt eget företag. Det skapar en känsla av delaktighet och att kunna påverka. Men för många är det också tankarna om en god affär som lockar. Det gäller både medarbetare och chefer. De som inte tänker köpa är i de flesta fall inte emot idén, utan det är av ekonomiska skäl eller att man i allmänhet känner sig främmande för att köpa aktier. ”Lite roligt är det ju att ha aktier i företaget där man jobbar, att få känna sig mer delaktig.” (Omsorgspersonal hemtjänst) ”Syftet är att vara mer delaktig, leverera god vård och ökad kostnadsmedvetenhet.” (Biträdande verksamhetschef äldreboende) ”Ja, jag har köpt aktier. Det är spännande och skapar delaktighet i företaget.” (Verksamhetschef hemtjänst)

Utvecklingsmöjligheter + Fördelar Nackdelar - Ingen upplever direkta hinder att utvecklas i arbetet genom nya arbetsuppgifter, lärande av andra eller via utbildning. Det finns ett lärande inom och mellan yrkesgrupper. Stark upplevelse av utvecklingsmöjligheter bland biträdande verksamhetschefer och omsorgspersonal med särskilda ansvarsområden. Alla tar inte ansvar för sin egen utveckling genom att tala med närmaste chef. Ingen dokumentation och uppföljning av utvecklingssamtalen, som därmed blir ett svagt verktyg för att stödja medarbetarnas kompetensutveckling.

Utvecklingsmöjligheter Nästan alla uppger att möjligheterna till utveckling finns, även om inte alla vill gå vidare till nya arbetsuppgifter eller avancemang. Samarbetet mellan kollegor inom och mellan yrkesgrupper är en tillgång, även om det ibland fungerar mindre bra mellan sjuksköterskor och omsorgspersonal. Särskilt positiva till sina utvecklingsmöjligheter är de biträdande verksamhetscheferna och de bland omsorgspersonalen som tilldelats särskilda ansvarsområden, som värderingscoach eller samordnare. Flera chefer talar om vikten av att tilldela medarbetare tydliga egna ansvarsområden för att öka delaktighet och ansvarstagande. Utvecklingssamtalet är den plats där man diskuterar önskemål om utveckling och utbildning, men alla utnyttjar den inte. Eftersom mål inte dokumenteras och följs upp blir utvecklingssamtalet ett svagt verktyg för kompetensutveckling. Alla chefer upplever att de har utvecklingsmöjligheter i sin nuvarande roll. Man knyter kontakter med andra chefer och får ett lärande i den relationen. Det finns möjlighet att arbeta med exempelvis marknadsföring och försäljning nämner någon. Och det finns alltid möjligheter att utveckla sitt ledarskap. Det är varierande om man tagit upp det i utvecklingssamtalet, även bland chefer.

Utvecklingsmöjligheter “Jag har verkligen utvecklingsmöjligheter. Jag har gått flera utbildningar i arbetsmiljö, som administratör, kvalitetssamordnare, värderingscoach.” (Omsorgspersonal/ samordnare äldreboende) ”Jag tror att det finns enorma möjligheter att utvecklas inom företaget. Jag har stora förhoppningar att utveckla och sprida verksamheten… Jag skulle också vilja ha mer ledarskapsutbildning. Men jag har inte tagit några direkta initiativ.” (Verksamhetschef IOF)

I huvudet på omsorgspersonalen En grupp vars yrkesstolthet ligger främst i deras insatser för brukarna. De uppskattar friheten i arbetet och att kunna forma sin dag. Vill ge brukarna ”guldkant på tillvaron”, men hinner inte alltid. Har ibland svårt att hantera frågor om ansvars- och arbetsfördelning inom arbetsgruppen, vilket ger ett energiläckage. De som fått egna ansvarsområden är mycket stolta över det och har mer av ett helhetsperspektiv på verksamheten och företaget.

I huvudet på sjuksköterskorna Vill ha mer tid med sina sjuksköterskekollegor. Vill utvecklas både i utökad medicinsk kompetens, nya arbetsuppgifter och karriär. Anser ofta att de har dessa möjligheter. Vill ge brukarna en meningsfull verksamhet, är orolig för att tid och resurser inte alltid räcker till. Får ofta gå in och styra upp situationer i gruppen omsorgspersonal, t ex diskussioner om roll- och arbetsfördelning.

Målgrupp Målgrupper i undersökningen: Verksamheter: Äldreboende, hemtjänst, LSS och individ- och familjeomsorg Yrkesgrupper: Omsorgspersonal, sjuksköterskor, biträdande verksamhetschefer och verksamhetschefer. Orter för intervjuer: Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås. Övriga avgränsningar: Tillsvidareanställd och anställd i en verksamhet som funnits inom Attendo i minst ett år. Spridningen på verksamheter, yrke och orter fastställdes innan rekrytering, se nästa sida. Förutom dessa kvoter eftersträvades också en spridning på följande egenskaper hos intervjupersonerna: Yngre/äldre verksamhet Kön Ålder