Eller formativt lärande…

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Utredande text - källkritik.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Källkritik.
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Bedömning och betygsättning
Utifrån entreprenöriellt lärande
Kvalitativ analys - Analysprocess
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Närvaro!!.
Högtidstal Retorik.
Bedömning av professionell kompetens
Mål och betygskriterier
Högskoleförberedelse
Formellt, skarpt och snyggt
- Konsten att ge feed-back
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
The big 5 1.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Betyg och förmågor.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Hur gör man en debattartikel?
Utmaningar i arbetet med BfL
KÄLLKRITIK.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Nätverk kursplanepiloter
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Debattartikel.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vilka är vi och vem är jag?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Betyg årskurs 6.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Att jobba språkutvecklande
Nationer, ideologier och folkmord genom
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Att synliggöra det synliga lärandet
Klagshamns rektorsområde
Presentationens avskrift:

Eller formativt lärande… Formativ bedömning Eller formativt lärande…

Olika syften med att bedöma elevers kunskaper Det summativa syftet Det formativa syftet Att ta reda på vad eleverna vet/ kan vid ett visst tillfälle Att ta reda hur eleverna förhåller sig i relation till målet och att ta beslut om hur de skall närma sig det.

Formativ bedömning – tre perspektiv Det långa perspektivet: En kurs/ett läsår Det medellånga perspektivet: ett arbetsmoment Det korta perspektivet: en lektion/en vecka Ett läsår (en kurs) Ett arbetsmoment En lektion / en vecka

Det långa perspektivet: En kurs/ett läsår Att vid något/några tillfällen meddela eleven hur deras kunskaper förhåller sig till målen för kursen. Vad behövs för att eleven skall komma närmare målen? Metod IUP Tas inte upp här

Det medellånga perspektivet: ett arbetsmoment Det måste vara tydligt vilka mål som finns för momentet. Hur skall undervisningen göra det möjligt för eleven att komma närmare målen? Självbedömning, kamratbedömning, återkoppling från lärare.

Det medellånga perspektivet: ett arbetsmoment Genom att diskutera vad elevens produkt har och inte har, i relation till en matris eller ett exempel, blir det tydligare för eleven var den befinner sig i relation till målet.

Det medellånga perspektivet: metoder Återkoppling utifrån en matris. Återkoppling utifrån ett föredömligt exempel. Enkelt och till viss del underbyggt resonemang Utvecklat och relativt väl underbyggt resonemang Välutvecklat och väl underbyggt resonemang    Det etablerade sambandet mellan tidsskikten beskrivs genom något historiskt och något samtida relevant sakförhållande som relateras till varandra. Det etablerade sambandet mellan tidsskikten beskrivs genom några historiska och några samtida sakförhållanden som relateras till varandra. De relevanta sakförhållanden som används sammanfattas även till viss del av något relevant innehållsbegrepp.  De relevanta sakförhållanden som används sammanfattas även till viss del av några relevanta innehållsbegrepp. Dessutom görs någon relevant generaliserad reflektion utifrån sambandet mellan tidsskikten. Gustav Vasa arbetade som kung för länge sedan, på typ 1500-talet. Gustav den II adolf var också kung, men efter Vasa. Båda kungarna gjorde Sverige starkare, men de dog på olika sätt. Du kan jämföra (beskriva likheter och skillnader mellan) olika personer i historien

Vad skall gensvaret till eleven bestå av? F, E, C eller A En bokstav? Kvalitativa omdömen. De måste handla om hur eleven lyckats med uppgiften, i relation till målet. En elev får ett betyg och ett skriftligt omdöme på en uppgift. Det första eleven tittar på är betyget. Det andra eleven tittar på är kompisens betyg. Du har visat upp att du kan mycket om både Gustav Vasa och Gustav II Adolf. För att det skall bli en jämförelse skall du också berätta vilka likheter och skillnader du kan hitta mellan de två kungarna.

Det medellånga perspektivet: ett arbetsmoment Gensvar från lärare Läraren har kontroll över processen. Tidskrävande

Det medellånga perspektivet: ett arbetsmoment Gensvar från kamrat Eleverna talar samma ”språk”. Även den som ger gensvar utvecklas. Sparar tid för läraren. Läraren får mindre kontroll. Problem med personkemi. Two stars and a wish

Exempel från verkligheten Framför allt tycker jag att arbetet med att ge varandra gensvar har gjort att eleverna blivit säkrare på vilka kvaliteter en text bör innehålla. Lärare, åk 3. Kamratbedömning utan stöd: du skrev långt Kamratbedömning med stöd: Du har en tydlig tes

Det medellånga perspektivet: ett arbetsmoment Självbedömning Eleven får kännedom om målen. Eleven får kännedom om sin egen position. Svårt att se problem med den egna produkten. Läraren får mindre kontroll.

Exempel från verkligheten Kamratbedömning är en väg till att själv kunna avgöra kvaliteten i sitt arbete. Lärare, åk 3

Det korta perspektivet: en lektion/en vecka Det måste vara tydligt vilka mål som finns för momentet. Hur förstår eleven undervisningens innehåll? Hur går läraren vidare? Med denna lektion - eller nästa.

Det korta perspektivet: en lektion/en vecka Att konstruera bra frågor. Med frågor som tvingar eleverna att tänka istället för att leverera ”rätt svar” kan elevens förståelse synliggöras. Om läraren får ta del av elevens tänkande möjliggörs formativ bedömning. Gustav Vasa gjorde rätt/fel som ”lurade” Nils Dacke. Motivera.

Metoder för att få syn på elevernas förståelse Hur gör man för att alla elever ska vara aktiva vid diskussioner? Handuppräckning? Lappar eller stickor med elevernas namn. Det minskar risken att elever är mentalt frånvarande. Kommentera varandra.

Fler metoder för att ”få syn på elevernas förståelse” Krönikan är en dålig källa om vi vill veta ”vad som verkligen hände” Trafikljus: Muggar i olika färger. Grönt = Jag förstår Gult = Jag förstår det nästan Rött = Jag förstår inte alls

Fler metoder för att ”få syn på elevernas förståelse” Bokstavsskyltar B C A D Kombineras med väl genomtänkta flervalsfrågor

Fler metoder för att ”få syn på elevernas förståelse” Utgångsbiljett För att ”få ” lämna klassrummet skall alla elever skriva en kort reflektion på en given fråga. Svaren hjälper läraren att planera nästkommande lektion. Varför kan en dagbok vara en bra historisk källa?

Sammanfattning Ett arbetsmoment En lektion/en vecka Återkoppling från lärare Kamratbedömning Självbedömning Bra frågor Aktiva diskussioner Muggar Bokstavskort Utgångsbiljett

Bra inspiration Stöd och stimulans/gensvar för lärarande – artiklar från en forskningscirkel om formativ bedömning Finns att ladda ned på kursens hemsida. (http://pedagogstockholm.se/Utveckling/Bedomning-och-betyg/)