Kommunikationsstödjare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Dolda kunskaper avslutande möte
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Svenska på Vård- och Omsorgsprogrammet
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kommunikationsplan för Förskolechef
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Apptips med koppling till läroplanerna
Utveckla din Praktiska IT
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
En reviderad läroplan för förskolan
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Borlänge 13 maj 2014.
SET Social Emotionell Träning
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Särvux i vux-gruppen Arbetsgruppen för särvux i GR:s vuxgrupp:
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
17 december Dolda kunskaper 17 december
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Hur mår Malmö? Presentation av Välfärdsredovisningen 2009 Välfärdsredovisning 2009.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Information inför skolstart år 6 HT-2013
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läslyftet det senaste nuläget.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Att tillsammans påverka!
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Östermalsmsskolans föräldramöte
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Elevdemokrati i praktiken
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Föräldramöte den 14 september Centralskolans grundsärskola Ann Jansson rektor.
Mångfaldsprojektet Specialpedagogik i ”Mångfaldens Sverige” Ett samarbetsprojekt mellan Specialpedagogiska institutet och Högskolan Kristianstad.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Heby kommuns kvalitetspolicy
Välkommen till Habiliteringscentrum Västmanland
Mer LHU-information + dokumentation från träffarna hittar du här:
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Kommunikationsstödjare En idé från andra sidan jordklotet… Malmö Högskola 7 april 2009 Cecilia Holmkvist Leg logoped Särskolans resursteam, Malmö

Kommunikationsstödjare – ett nystartat nätverk i Malmö Särskola – vad är det? Särskolans resursteam – vilka är vi? Kommunikationsstödjare – för vem och varför?

Obligatoriska särskolan Vem har rätt att gå i särskola? Barn som bedöms inte kunna nå upp till grundskolans kunskapsmål pga utvecklingsstörning har rätt att gå i särskolan. Obligatoriska särskolan i Malmö c:a 420 elever Grundsärskola c:a 240 elever Träningsskola c:a 180 elever

Särskolans kursplaner Kursplanerna för grundsärskolan omfattar tolv ämnen: bild, engelska, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, matematik, modersmål, musik, naturorienterande ämnen, samhällsorienterande ämnen, slöjd, svenska och svenska som andraspråk. Kursplanerna för träningsskolan omfattar fem större ämnesområden: estetisk verksamhet, kommunikation, motorik, vardagsaktiviteter och verklighetsuppfattning. Modersmålsundervisning i träningsskolan ryms inom ämnesområdet kommunikation.

Särskolans resursteam ett kommunövergripande team för den obligatoriska särskolan i Malmös tio stadsdelar ansvarar för beslut om mottagande i särskolan efter ansökan från föräldrar ger stöd och service till elever och föräldrar deltar i uppföljningsarbete kring mottagna elever erbjuder stöd, handledning och utbildning till personal i särskolan deltar i och följer upp särskolans utveckling i Malmö Viktiga samarbetspartners: Särskolesamordnare i respektive stadsdel www.malmo.se/skolautbildning/sarskola/sarskolansresursteam

Logopediska utmaningar i vardagen Vad gör en logoped? En logoped återställer, bevarar och utvecklar tal-, språk och kommunikation. Hur säkerställer man en jämn och god kvalitet vad gäller alla elevers kommunikativa rättigheter och kommunikativa miljö? Hur tar man på bästa sätt tillvara spetskompetens och hur jämnar man ut kvalitativa skillnader? Hur skapar man förutsättningar för en likvärdig kommunikativ bas för alla våra elever inom den obligatoriska särskolan?

Originalidén från Australien och Nya Zeeland via SÖK www.sokcentrum.se Kommunikationsstödjare – ett sätt att använda begränsade logopedresurser på bästa effektiva sätt i arbetet med vuxna med kommunikativa svårigheter Ansvarig logoped kontaktade ansvariga i kommunala verksamheter, presenterade sitt projekt och lät dem välja en ur sin personal på varje enhet att bli kommunikationsstödjare Man utbildade sedan dessa personer, som i sin tur hade kontakt med brukarna som de kände väl och hade regelbunden kontakt med Nätverk av kommunikationsstödjare bildades

Efter en 6 dagars introduktionsutbildning skulle en kommunikationsstödjare: Ha kunskap och förståelse för kommunikation och dess betydelse för livskvaliteten Visa på vikten av att möta människor med en förväntan om kommunikation Ha kunskap och redskap för att etablera kommunikativa strategier i kommunala verksamheter Kunna analysera olika kommunikativa nivåer och föreslå adekvat behandling på respektive nivå Kunna analysera kommunikationen och skapa kommunikativa hjälpmedel för personer med begränsad verbal kommunikation Ansvara för uppföljning och vidareutveckling av personens kommunikativa strategier Ha en förståelse för lågteknologiska hjälpmedel Ha en förståelse för grundläggande tekniska hjälpmedel och veta vart man vänder sig för vidare information om dem Ha en grundläggande kunskap i TAKK Uppmuntra personal att tillägna grundläggande datorkunskap samt lära sig grunderna i användbara program t ex Boardmaker Utveckla rutiner för dokumentation Ha tillräckligt med kunskap för att kunna vara en lokal resurs för medarbetare i den egna verksamheten Ha kunskap och redskap att kunna ge enskild träning eller hjälpa andra att ge enskild träning vid behov Förstå vikten av att vara en aktiv medlem i det kommunikativa nätverket PHU!

Lokal idé Ett nätverk av kommunikationsstödjare inom träningsskolan i Malmö Syftet med nätverket är att öka och sprida kunskap om elevers kommunikation och kommunikativa rättigheter Nätverket ska också främja likvärdighet och samsyn kring kommunikation

I en kommunikativ miljö: Exempel på kommunikativa rättigheter Säga nej accepteras och uppmuntras all kommunikation Välja får kommunikation ta tid kan omgivningen vänta och vara tyst Fråga

Aktuell tidsplan - kommunikationsstödjare 1:a kvartalet 2009: Kommunikationsstödjare vid varje enhet inom träningsskolan utses i samråd med rektor och särskolesamordnare. All personal inom träningsskolan går en utbildning kring barns kommunikativa rättigheter och kommunikativ miljö. 2:a kvartalet 2009: Uppstart av nätverket. Fördjupad fortbildning för kommunikationsstödjarna. Framöver: Nätverket träffas c:a 3 ggr/termin.

Vad innebär det att vara kommunikationsstödjare? Att vara kommunikationsstödjare innebär att man kommer att bjudas in till regelbundna träffar på Särskolans resursteam tillsammans med övriga kommunikationsstödjare. Här får man information om nyheter, projekt och litteratur inom området kommunikation i allmänhet och AKK i synnerhet. Stort utrymme kommer att ges till diskussioner och erfarenhetsutbyte mellan deltagarna i nätverket. Uppdraget som kommunikationsstödjare blir att förmedla innehållet från nätverksträffarna till kollegor på den egna skolan och att ta med frågeställningar och erfarenheter från den egna verksamheten till nätverket.

Särskolans resursteam Nuläge april 2009 Totalt finns det nu 14 Kommunikationsstödjare (KS) inom träningsskolan i Malmö. De representerar i sin tur 11 skolor och c:a 180 elever. Särskolans resursteam Logoped SDF Limhamn/ Bunkeflo 1 KS SDF Rosengård 1 KS SDF S Innerst 1 KS SDF Fosie 3 KS SDF Husie 1 KS SDF Hyllie 1 KS SDF V Innerst 1 KS Ro Autism 5 KS Saknar för närvarande elevunderlag inom träningsskolan: SDF Kirseberg SDF Oxie SDF Centrum

Förhoppning….. Likvärdigt bemötande Utjämna kvalitativa skillnader Sprida goda exempel Höja kunskapsnivån Stimulera till nyinlärning

Kommunikationsstödjare Reaktioner? Synpunkter? Frågor? Protester? Maila dem i så fall gärna till mig: cecilia.holmkvist@malmo.se