Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
732A24 Magisteruppsats, 20 poäng 732C27 Kandidatuppsats, 10 poäng • Den viktigaste (och roligaste) kursen i hela programmet − tillämpning av dels kursrelaterad.
Advertisements

Gymnasiearbetet p..
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Det svenska politiska systemet: Introduktion
EXAMENSARBETE I FÖRETAGSEKONOMI vt 2014
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi Torsdag 5 december 2013 kl (ca) Lokal: A2 Examensarbete - Information inför kurs 722A35/722A36/722A42 VT 2014.
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Examensarbeten och skolutveckling
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Gymnasiebiblioteksträff Carlsunds utbildningscentrum 4 Bibliotekets roll i vuxnas lärande. Projekt KUR 4 Från information till kunskap - Kurs på.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera Kapitel 6 – Då det finns en uppdragsgivare MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON.
Mall för alignmentmatris
Att formulera vetenskapliga problemställningar
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Magisteruppsats 15 hp kurskod 722A10 HT-10 ( )
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Om skrivande av uppsats
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Kursansvarig: Annika Tillander (Isak Hietala Höst 2016)
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Examensarbete Civilekonomprogrammen
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011 2017-04-06 Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011 Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi Månd 13 dec 2010 kl 12-15 Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik, namn osv på sid 1. Börja sedan skriva in din text på sid 2. För att skapa nya sidor, tryck Ctrl+M. Sidan 3 anger placering av bilder och grafik. Titta gärna på ”Baspresentation 2008” för exempel. Den sista bilden är en avslutningsbild som visar LiUs logotype och webadress. Om du vill ha fast datum, eller ändra författarnamn, gå in under Visa, Sidhuvud och Sidfot. Linköpings universitet

2017-04-06 Kursens syfte Att studenten skall utveckla och fördjupa sin förmåga att självständigt och med ett vetenskapligt förhållningssätt, formulera, behandla, vidareutveckla och analysera empiriska problemställningar inom det företagsekonomiska området Viktig träningstillfälle att utveckla • Tillämpad undersökningsteknik • Att arbeta självständigt med ett forskningsnära projekt • Förmåga att planera, genomföra och avrapportera ett forskningsprojekt • Träna i teamwork • Bidra med output för Ekonomiska institutionen – Vilket är en central del i vår image utåt – Och en nyckelaspekt för studentens egen renommé • Synlighet och tillgänglighet Linköpings universitet

Innehåll I uppsatsarbetet utnyttjas teoretiska kunskaper, som inhämtas i fördjupningskurserna inom respektive inriktning. Kursen innehåller också inslag av vetenskaplig metod och teori som syftar till att diskutera trovärdigheten i arbetet Kursen syftar till att ge de studerande - förutom kunskap om allmänna samhällsvetenskapliga föreställningar – en möjlighet att reflektera över såväl ämnet företagsekonomi som vetenskap och över rollen som utredare/forskare inför sin egen magisteruppsats.

Genomförande och examination Kursen inleds med en seminarieserie om vetenskapsteori och metod. Detta ligger till grund för problematisering och ansats och design av undersökningen. Som stöd för uppsatsarbetet ges dels ett antal arbetsseminarier, dels enskild handledning med för uppsatsen särskilt utsedd handledare. Uppsatsen examineras vid ett slutseminarium som genomförs i en sammanhållen seminarieserie. Uppsatsen betygsätts av en betygsnämnd. I examinationen ingår även aktivt deltagande i totalt sex seminarier inklusive opposition. Betygsdatum för uppsatsarbetet 30 poäng blir det datum som uppsatsen lämnas in till institutionen.

Examensuppsats vid företagsekonomi Kopplas till pågående forskning Skrivs i grupper om två studenter Skrivs på svenska eller engelska Följer en strukturerad process: • Uppstart, metod, arbetsseminarier, handledning, förslut, slutseminariekonferens Bedöms av handledare och medbedömare som föreslår betyg till betygskommitté som avger betyg på arbetet.

Vad är studenternas roll Ansvar för att planera, genomföra och avrapportera Ta emot handledning Självständighet Intresse Målinriktning och noggrannhet

Uppsats - ett resultatet av samverkan mellan handledare och student Arbetsseminarier, ’försluts’-seminarium Enskild handledning Arbetsinsats Studenter Självorganiserad och ’autonom’ process Båda Magisteruppsats och en lärprocess med ett kvalitativt gott innehåll

Några rekommendationer Använd tidigare erfarenheter Magisteruppsatser, C-uppsatser finns publicerade på internet och tillgängliga på biblioteket. Använd data från olika källor Historiska data, databaser, årsredovisningar, etc.

Kursupplägg • Metodkurs • Handledare • Introducerande möte • Seminarier i grupp - • Slutseminariekonferens Skall godkännas av handledare minst en dag innan distribuering av arbetet

Seminarier - Hur många? Hur ofta? När? Vetenskapsteori Metod Enskild handledning Arbetsseminiarium ’Förslutsseminarium’ Slutsemiarium

Handledare – Vem är handledare? Vad skall handledarens roll vara? Erfarenhet från egen forskning Fackkunskap Intresse Engagemang Stimulans Tid och tillgänglighet Uppmuntran och stöd

Vad bedöms? Betygskriterier? Kriterier 1. Problembehandling 2. Teoretisk förankring och referensram 3. Vetenskapligt förhållningssätt 4. Metod 5. Redovisning av empiri och Analys 6. Slutsatser och Kunskapsbidrag 7. Originalitet, självständighet, kreativitet och mognad. 8 Applicerbarhet, dvs i vilken utsträckning är det framkomna resultatet användbart i en empirisk miljö? 9. Presentation, systematik, läsvänlighet och formalia 10. Huruvida författarna lyckats med att utföra prestationer i enlighet med uppställda tidsramar. 11. Helhetsintrycket och försvaret av uppsatsen

Önskemål från Maria Eriksson Hej Gunilla & Peter!   Fick info om det här mötet av Mia som ni ser. Det jag önskar är att ni verkligen upplyser studenterna om att läsa informationen som finns på hemsidan NOGA, gärna flera gånger…. Dvs den här: http://www.iei.liu.se/student/uppsatser?l=sv Hälsningar   Maria

Presentationer ‘Förslag till ämnen för examensuppsats VT 2011’ 13.15 - 13.30 Malin Tillmar, Elisabeth Sundin 13.30 – 13.45 Rebecca Stenberg 13.45 – 14.00 Ramsin Yakob 14.00 – 14.15 Hans Sjögren 14.15 – 14.30 Jörgen Dahlgren 14.30 – 14.45 Fredrik Tell

www.liu.se