Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
KANDIDATUPPSATS.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Formellt, skarpt och snyggt
Viktorija Kalonaityte
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Syftet med en personlig handlingsplan
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Betyg och förmågor.
Ett arbetsområde om poesi
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Att övertyga ! Disposition och mall.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Outline för dagens övning
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Teoretisk referensram
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Om skrivande av uppsats
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Personligt brev.
Formellt, skarpt och snyggt
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Problemformulering En introduktion på kursen
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Bli säker på utredande PM
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Presentationens avskrift:

Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till? Cemus 2010 Eva Friman

idag: 1) en vetenskaplig uppsats 2) vad kännetecknar en bra uppsats? 3) problemformulering 4) syfte 5) vetenskaplig teori 6) vetenskaplig metod 7) disposition – exempel 8) avsnitt i uppsatsen – att tänka på  

vad innebär det att forska? Det handlar om att på ett systematiskt sätt (metod) bearbeta ett problem eller en frågeställning utifrån teoretiska förhållningssätt. Forskningen framställs i en vetenskaplig uppsats, där läsaren har möjlighet att följa resonemangen och förstå hur och varför tolkningar gjorts. Referenser redogörs för på ett sätt som gör det lätt för läsaren att verifiera dem, för att göra forskningen och uppsatsen ”genomskinlig”.

vad kännetecknar en bra uppsats?   intresseväckande aktuell välskriven – lättförståelig och välformulerad text, förklaring av disciplinära och tvetydiga begrepp trovärdig begriplig logiskt upplagd; ”röd tråd” egen vetenskapligt hållen analys & adekvata tolkningar… …som förhåller sig till tidigare forskning lagom lång inlämnad i tid

problemformulering Den som formulerar problemet bestämmer vad som ska diskuteras! Detta är ditt privilegium. Ta hjälp av handledaren att bedöma om det problem du vill angripa är realistiskt för en B-uppsats.   Nästan alla problem går att hantera i en B-uppsats om man gör lämpliga avgränsningar så att syftet blir hanterbart. Två särskilt vanliga misstag: 1) att välja en problemställning som är alltför vid 2) att formulera problemställningen på ett alltför krångligt sätt  Besvara de här frågorna inför problemformuleringen: Vad menas med begreppet/begreppen/fenomenet? Vilka/vad nå kunskap om? Var finns problemet (d v s rumslig aspekt och kontext)? Hur avgränsa uppgiften? När? Vilken tidsperiod vill du/ni undersöka? Varför undersöka just det här?

syfte Syftet kan placeras in i någon av dessa kategorier: att beskriva (underbyggande, dokumenterande forskning)   att förklara (utveckla kausalförståelse, d v s hitta orsaksförklaringar) att förstå (meningar med handlingar; att utveckla en helhetsförståelse av samhället) att förutsäga att utvärdera (t ex bedöma effekten av åtgärder)

syfte, forts. att ge beslutsunderlag (handlingsinriktad forskning)   att ge beslutsunderlag (handlingsinriktad forskning) att förändra (aktionsforskning) att utveckla nya perspektiv (som gör att man ser världen med nya ögon) att utforma konkreta framtidsscenarios (d v s att knyta ihop det önskvärda med det som är möjligt genom att klargöra betingelserna för förändring)

vetenskaplig teori En teori är ett system av inbördes relaterade begrepp som tillsammans ger en bild av en företeelse. Teori är tolkningsram, förståelse och världsbild. Hela forsknings- och uppsatsarbetet sker mot bakgrund av och inom ramen för teorin. Den påverkar hur frågeställningen ser ut, på vilket sätt du värderar, tolkar och analyserar material och i vilket sammanhang du sätter dina slutsatser. Det är viktigt att göra teorin synlig så att läsaren självständigt kan förhålla sig till uppsatsens slutsatser.

vetenskaplig metod … handlar om att man samlar in, organiserar, bearbetar och analyserar på ett så systematiskt sätt att andra kan “syna ens kort”. Därför redogör man också noga för sin metod.

dispositionsexempel 1. Inledning med problemformulering och syfte   1. Inledning med problemformulering och syfte 2. Teori 3. Metod 4. Empiri/resultat 5. Analys 6. Slutsatser (och ev. förslag till vidare forskning och diskussion; kan också vara egna avsnitt) Källförteckning Bilagor/Appendix 

avsnitt i uppsatsen – titel och rubriker korta kreativa/spännande informativa

avsnitt i uppsatsen - innehållsförteckning   kan läsaren snabbt orientera sig i uppsatsen? lagom många och rätt avgränsade avsnitt?

avsnitt i uppsatsen Fråga/problem. Väsentlig? Rimlig att lösa? Lämpligt formulerad? Syfte. Vad vill jag åstadkomma och för vem? Avgränsningar. Vad behandlar jag och vad behandlar jag inte? Tidigare forskningsresultat/uppsatser/artiklar/böcker. Relevanta. Angreppssätt. Hur vill jag närma mig mitt ämne? Grundläggande synsätt. Vad är viktigt?

avsnitt i uppsatsen Teori. Hur tolkar jag mitt material? Kan jag bygga på några andra teorier? Metod. Hur går jag tillväga för att forska systematiskt? Empiri/resultat (uppsatstexten). Skriver jag klart, logiskt och med rätt språk för läsaren? Analys. Förhåller jag mig till teoriramen på ett djupt och fruktbart sätt?

avsnitt i uppsatsen Slutsatser. Vad kom jag fram till? Har jag uppfyllt mitt syfte? Diskussion. Vill jag koppla ämnet till ett större sammanhang, och kanske spekulera lite? Nya frågor. Vad borde man veta mer om? Källor. Vilket material har jag använt? böcker tidnings- och tidskriftsartiklar utrednings- och forskningsrapporter internetkällor (obs! kom ihåg att ange datum och korrekt adress) enkäter intervjuer observationer etc. Bilagor/appendix. Har jag intressant material som inte passar i själva uppsatstexten?

sammanfattning vad har jag gjort? hur har jag gjort det? vad kom jag fram till? vad föreslår jag?

lycka till!